Kan western vara något för mig?

ufot

Trådstartare
Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig kommer att bli bra. Det härrör från en ridolycka för mer än tio år sedan. Efter olyckan var jag tvungen att lära mig rida främst med säte och vikthjälper eftersom jag inte kan ta för mycket i tyglarna, läs vissa dagar inte hålla kontakt med hästens mun. Jag kan heller inte hålla min hand i normalläge utan den är för låg. Smärtan har under senare tid blivit värre. Att sluta rida är inget allternativ, men efter att ha läst en artikel om westernridning insåg jag att det kanske är dags att sadla om.

Om jag har förstått det rätt rider man främst med säte och vikthjälper inom western. Kontakten med munnen ska väl finnas där, men om jag har förstått det rätt är tygeln längre, hästen bär sig mer själv och jag som ryttare inte behöver vara där som stöd i samma utsträckning som inom dressyr.

Alla hästar jag har ridit de senaste åren har jag "skolat om" och lärt dem lyssna främst på rösten, säte och vikthjälper. Mitt sista projekt var en vild ponny som främst stod på bakbenen när jag började rida henne. Efter ett tag gick det mycket bättre. Tränaren sa att anledningen främst berodde på att jag inte drog henne i munnen, hade mycket lös kontakt med tyglarna och red henne uteslutande på röstkommando. Hon blev helt problemfri och rids nu utan problem på "vanligt" sätt av annan ryttare.

Efter olyckan red jag en mycket välutbildad äldre dressyrhäst. Det var på honom jag lärde mig ett nytt sätt att rida. Han kunde jag rida helt utan tyglar eftersom han var så snäll och efter mycket träning och experiment hittade vi varandra och jag hade honom även på ridgymnasiet.

Jag har ridit dressyr större delen av mitt liv, men problemet är att jag håller för lite i tyglarna. Alla tränare tycker inte om det och på tävling fungerar det inte. Det stora problemet är att "vanligt" utbildade dressyrhästar har en tendens att bli för långa när jag rider dem, de vill ha mer stöd i munnen.

Det är denna problematik som har gjort att jag funderar på att sadla om. Ett problem är westernsadeln, hur tung är den? Jag har kanske bara dålig kunskap, men jag har fått för mig att den är tung. Jag kan inte lyfta tungt och en tung sadel är uteslutet.

Förlåt för långt inlägg, men tror ni att westernridning kan vara något för mig?

Jag är ofrivilligt hästlös för tillfället, men direkt ekonomin tillåter ska jag börja rida regelbundet igen. Jag bor i Skåne, är det någon som vet var man kan vända sig om man vill prova på?

Är det svårt att sadla om?
Vad är den största skillnaden mellan engelsk ridning och westernridning?
Hur känns det att sitta i en westernsadel första gången?
 
Sv: Kan western vara något för mig?

Det låter som om westernridning borde fungera bra för dig. Problemet är dock sadeln, som är ordentligt tung. För övrigt anser jag att det är större skillnad mellan bra och dålig ridning än mellan engelsk och westernridning. Vilken skillnad det gör för den enskilde att byta ridstil har nog mer med hur man ridit än i vilken disciplin, tänker jag. Och så är det naturligtvis en viss skillnad i utrustningen. Westernsadeln känns annorlunda än den engelska och de delade tyglarna kan kännas konstiga till en början. När jag började med western upplevde jag att jag hade mer stöd för skänklarna i westernsadeln, satte jag mig i en engelsk sadel "fladdrade" benen mer.
 
Sv: Kan western vara något för mig?

Finns iofs syntetsadlar som inte är lika tunga....;)

Kanske kan vara ett alternativ?
 
Sv: Kan western vara något för mig?

Westernridning är fylld med tradition och gammal beprövad kunskap om både hästhantering och inte minst utrustning. Utrustningen är en del av traditionen och framtagen under generationer för att fungera på bästa sätt i de situationer som uppkommer. Så det jag ville säga är att utrustningen spelar en del i helheten men du kan, i alla fall till en början, rida i en engelsk sadel om det är svårt att slänga upp en westernsadel. Men med rätt teknik kan även personer med mindre styrka med lätthet slänga upp en westernsadel.

Lycka till.
 
Sv: Kan western vara något för mig?

Låt inte sadeln hindra dig, som tidigare nämnts finns både lättviktsalternativ, och man kan komma långt i den sadel man trivs i!
Bill Dorrance hängde med rep, block och taljor upp sadeln, när han inte längre kunde lyfta upp den själv vid dryga 90 års ålder... Lösningar finns!;)

Förövrigt låter det som att du kommer att bli en ypperlig westernryttare med den ridstil du beskriver!
Välkommen!!
 
Sv: Kan western vara något för mig?

Jag tror också western kan passa dig mycket bra både efter dina behov och den ridstil du redan har! Jag skulle dock rekommendera att du försöker hitta en riktigt lätt syntetsadel. Det är inte så att man måste ha westernutrustning för att kunna rida western men en westernsadel (eller annan sadel med liknande bom, bladsadel) för över dina sits/vikthjälper mycket bättre än vad en vanlig hopp/dressyr sadel kan göra. Dina hjälper blir därför mycket mer lättförstådda för hästen och du kan förfina de du redan har och lägga till fler signaler via ditt säte än hitintills. Eftersom du redan verkar rida så pass mycket med sätet så tror jag det hade gett dig mer :)
 
Sv: Kan western vara något för mig?

Var i Skåne befinner du dig förresten?

Och för att svara på dina andra frågor som jag visst glömde:

Är det svårt att sadla om?

Med den ridstilen du beskrivit att du redan har så tror jag inte det kommer vara några större problem för dig. Det skulle snarare vara att bara bygga på på det du redan har :)

Vad är den största skillnaden mellan engelsk ridning och westernridning?

Jag tycker mycket av skillnaden är mer av ett annat tankesätt än något fysiskt så att säga. Om man då inte räknar med allt det man kan se med blotta ögat som utrustning (som visserligen hör till men definitivt inte är en nödvändighet), andra grenar/klasser och längre tyglar.

Hur känns det att sitta i en westernsadel första gången?

De flesta engeksk ryttare som provat min sadel brukar oftast säga att det känns rätt konstigt men inte obekvämt och de har vant sig rätt så snabbt och tyckt det varit väldigt bekvämt. Det finns ju också många olika former och modeller på säten så det finns något för alla!
 
Sv: Kan western vara något för mig?

Tack för uttömligt svar :)

Det är intressant det du sa om att tankesättet är det viktigaste. Det som alltid fascinerar mig är att ALLA hästar jag suttit upp på direkt förstår vad jag menar med vikthjälper. I princip alla hästar kan göra bakdelsvändning utan tyglar efter typ 10 minuter. Även de jag instruerat kan göra det efter en liten stund. Problemet är ju som sagt att många hästar blir för långa när de inte har stöd från handen.

Jag bor i Lund, det verkar omöjligt att hitta någon som behöver hjälp här nere. Antingen ska de har för mycket betalt eller så vill de ha någon som är intresserad av att tävla/träna hoppning. Det värsta exemplet var en som ville ha 250 kr per gång :eek:
 
Sv: Kan western vara något för mig?

Glad att kunna vara till hjälp!

Att sits/vikt hjälper fungerar på alla hästar är för att det är det naturliga för dem, att gå undan för tryck mot kroppen. Med tankesätt menar jag hur man ser på hästen (sen finns det självklart bättre och sämre ryttare inom western precis som det finns inom engelsk ridning) att hästen har mer frihet och "ansvar" att fixa uppgifterna på egen hand utan en ryttare som bär upp och leder dem hela vägen. Jag känner även att westernryttare generellt har mer tillit till sina och andras hästar bl.a. Att det är tillåtet och norm att lasta ur och ha hästen i grimma på tävlingsplats tills det är dags att rida fram etc. Blir svårt att förklara bra över text utan att skriva en hel roman.

Det var ju riktigt sjuka priser!!
Vi håller till i Helsingborg så om du är intresserad av att prova på så skicka iväg ett PM så kan vi diskutera vidare. Vi har fyra westernhästar i olika åldrar och modeller och även western sadlar om du ville prova det :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 220
Senast: QueenLilith
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 800
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 435
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 528
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp