Kan zink lindra eller tom bota eksem och andra allergier?

S

sambaengi

I mitt yrke har jag kommit i kontakt med en folder om zink där det bla står om zinkens betydelse för hälsan. Eftersom jag tidigare hört att Västanvindens Islandshästar givit zink till sina hästar för eksemenas skull, med mycket gott resultat, så vill jag delge alla en kort sammanfattning av det jag läst.

Zink är tillsammans med järn vårt viktigaste spårämne. Man räknar med att ca 70-80% av vuxna människor lider av zinkbrist. Zink spelar en viktig roll i hjärnan genom att förstöra de fria radikalerna samt befria hjärnan från bly och andra tungmetaller. Det stärker immunförsvaret, understöder de sexuella funktionerna och förstärker effekten av vitamin A. Den föda vi äter idag har inte de näringsämnen som kroppen behöver. Därför har vi mindre motståndskraft mot olika sjukdomar. Vi behöver mer vitaminer och mineraler för att må bättre.

Här måste jag inflika att jag genom kosten botat mina egna eksem. Bla äter jag extra vitaminer och mineraler. Trots det råkade jag ut för en förkylning mors dag och fick efter det en heshet som inte gett med sig förrän nu, efter två månaders behandling med zinktillskott. Jag märker också att luktsinnet kraftigt förstärkts och jag är klarare i näsan.

I foldern kan man också läsa att andelen zink i jorden kraftigt gradvis sjunkit under trettio år och idag ligger under normalhalten i jorden på de flesta platser i Sverige. Köttdjursuppfödare ger zinktillskott i fodret för att kompensera att fodret inehåller för lite. Men det är inget jag hört att vi gör till häst och halterna i de vanliga mineralfodren är väldigt låga.

På Island har man betydligt högre mineralhalter i jorden och jag antar att detta också gäller zink. Naturligtvis ställer man sig då frågan om zinkbrist är en starkt bidragande orsak till eksem och att den minskande halten zink i våra jordar är orsaken till att alla raser i betydligt högre omfattning än tidigare, de senaste åren drabbas av eksem.

Här följer också en lista på vad zink kan hjälpa till att bota. Döm sedan själva om vi inte borde testa att ge våra hästar extra zink. Om vi börjar nu så har de hela vintern på sig att stärka sitt immunförsvar. Tänk om vi hade betydligt friskare eksemhästar då nästa sommar!? Jag tänker prova och har tänkt ringa Västanvindens Islandshästar för att höra vilka mängder man skall ge. Har inte hittat lämplig mängd till häst. OBS! Ebligt foldern med flera artiklar, är det ingen fara att överdosera. Det kommer ut den naturliga vägen. Själv har jag intagit 60 mg/dag och vanlir rekommenderad dos är 15-20 mg/dag, men de här forskarna rekommenderar minst 30-50 mg/dag, i alla fall inledningsvis.

Foldern innehåller också solskenshistorier där en nyfödds svåra eksem botades med hjälp av en zink, en har blivit märkbart bättre i sin pollenallergi och en mamma kan äntligen följa med till stallet och rida hon med. Hon var annars alltför kraftigt överkänslig mot häst! Jag har själv svår pollenallergi med 5+ på gräs och 4+ på gråbo bla. Jag kommer att testa detta på mig själv, mina barn och mina egna hästar. Redan nu i sensommar märkte jag tydlig effekt, trots den korta tid jag ätit det. Jag hoppas fler vill prova.

Detta kan zink hjälpa till att bota:

Akne, alkoholism, allergi, barnlöshet, bindvävssjukdomar, blodbrist, brännskador, cancer, demens, diabetes, diarré, dålig andedräkt, eksem, frityrsyndromet ( folk som äter snabbmat drabbas ), förkylning ( tiden till tillfrisknande halveras i genomsnitt med zinktillskott ), håravfall, impotens, vårtor, ärstörningar, öronsus.

Det låter som ett nytt undermedel, men det är ju alla medel om man har brist på det ämnet. Vore kul om flera var beredda och prova och så kunde vi ta upp det här om ett år och utvärdera om vi fått resultat. Men jag tror att våra hästar lider brist på fler saker när de får eksem. Men med tanke på hur sbvåra eksem jag själv haft och att jag inga har nu sedan mer än 10 år, så tror jag mycket på rätt kost, vitaminer och mineraler!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Det låter som ett nytt undermedel, men det är ju alla medel om man har brist på det ämnet. Vore kul om flera var beredda och prova och så kunde vi ta upp det här om ett år och utvärdera om vi fått resultat. Men jag tror att våra hästar lider brist på fler saker när de får eksem. Men med tanke på hur sbvåra eksem jag själv haft och att jag inga har nu sedan mer än 10 år, så tror jag mycket på rätt kost, vitaminer och mineraler!

Så sant så, rätt kost är nog det viktigaste för en individ med allergi i form av tex eksem. Nu ställer då jag mig frågan, om pållens eksem håller sig på den låga nivån som den faktiskt gör. Pga han får extra fodertillskott av bla zink, men den innehåller mycket mer.

Det han får i dag, får även andra eksemhästar och ägarna här anser också att deras pållar är så mycket bättre än tidigare.
 
När man har en eksemhäst är man ju helt beredd prova ALLT som kan hjälpa....:crazy:

Lena
 
Horse Powder, som dessutom är magnesiumbaserat vilket också är gynnsam för genomströmmningen i bla kapillärerna. Dessa är bland det första som stryker på foten hos en eksemhäst, dvs de yttre kärlen har en mycket dålig blodgenomströmmning.
 
Jag är själv beroende av zinksalva för utvärtesbruk ( barnängens för barnrumpor) Den är överlägsen för både människor och djur och jag använder den med framgång på allt från såriga rumpor till karleder, skavsår, munsår, exem etc. Vi använde den mkt på travet.
Den är sökert lika bra för invärtesbruk.
 
Jag vill göra ett tillägg, att bota eksem tror jag inte på men lindra symtomerna däremot.
 
Tre st faktiskt men jag har dem alla på jobbet så jag får återkomma med vad de heter och var man får tag i dem.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Hur mycket zink innehåller det? Fick idag höra av en att hon läst på nätet någonstans när hon sökte på zink och häst, att koppar behövs också för att zinken skall ge effekt. Zink är sårläkande och kroppen använder av sin egen reserv vid sårläkning, därav zinkpastans positiva effekt.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Min mor har handeksem, och när det var som värst kontaktade hon en homeopat som då gav henne en himla massa kosttillskott - bl.a. magnesium och zink.
Eksemen blev helt klart bättre. Även om de fortfarande blossar upp ibland och hon måste tänka på sin kost, så har det inte blivit så illa igen som det var då...
 
Misströsta inte, koppar finns också i fodertillskottet. Mängden har jag däremot inte i huvudet, kan ta reda på det om intresse finns.
 
Detta låter ju våldsamt intressant! Snälla Boj - återkom med mer info ang. fodertillskottet (även pris, giva/dag, återförsäljare, storlek på "burk" etc.).
Vad gör du mer för eksempållen förutom detta tillskott? Drömmen är ju att slippa allt vad täcken och klet heter, men det kan man nog glömma.... Jag har i år börjat att ge alger, men effekten kommer nog inte förrän nästa år (om det blir någon effekt, det vet man ju inte...).
Magnesium ska ju förresten även vara bra för musklerna, vilket inte är fel på en halvgammal häst :cool: Mycket av eksemsymtomen borde kunna avhjälpas med en god kost kan man tycka - så är det ju för människor, det gäller ju bara att exprimentera sig fram till vad som funkar för just ens egen häst (vilket blir j-kligt dyrt i längden.....) :mad:
 
Min pålle har i sommar ätit, alger, fodertillskottet samt kallpressad tistelolja. Det enda som försvinner helt under hösten är oljan, annars kvarstår resten under hela året.

Han har under denna sommar gått ute med visserligen pyamas, men inte ett enda symtom på eksem eller klåda.

Hoppas nu att den här tiden som är värst, inte skall ställa till med något. Tom hästar som inte har symtom på klåda/eksem kliar sig något frenetiskt just nu under kvällarna. :(
 
Jag är också intresserad av fodertillskottet! Särkskilt var man kan köpa! Och hur stor chans det är att det hjälper. Alla dessa mirakelkurföretag borde faktiskt lämna garanti på medlen de säljer, för de är ju inte precis billiga. Om de är säkra på att produkterna funkar så borde de ju inte vara rädda för att lämna en sån garanti. Eller hur?
 
Här är namnet på två av de foldrar jag baserat inlägget på:

"Utan zink inget liv" samt "Zink - en metall i kretsloppet".
Den tredje minns jag inte namnet på och det är den jag hittade mest fakta i, men jag återkommer när jag tagit fram den på jobbet. Alla foldrarna går att få från Zinc Info Norden AB tel 08-446 67 60. Hoppas det var en tillåten information. Men som sagt jag återkommer med namnet på det lite större häftet där jag hämtat mest info.

Har inte hunnit ringa Västanvinden ännu. Jag har bar för mycket runt mig just nu med projekten jag leder på jobbet. Är det någon annan som har bättre tid och lust att ringa dit för att få snabbare besked så kan han/hon väl dela med sig av kunskapen.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Snälla Boj, skriv om fodertillskottet!
I övrigt måste jag meddela att hästen var betydligt bättre däran idag. Nu har jag inte gjort annat än tvättat håret med Renons-schampot varannan dag = hållt det rent alltså, inga salvor eller annat lull-lull.
 
Jodå, måste bara lägga händerna på innehållsförteckningen och den kan jag inte få förrän nästa vecka. :crazy:
 
Ah, men jag tänkte bara på namnet på produkten. Så kan ju vi som är intresserade kolla upp innehållet sen. Om det inte är så att du vill skriva ner det också. :)
 
Boj, du har väl inte glömt bort oss? Innehållsförteckningen är intressant, men intressant är även priset... (eksemhäst är dyyyyrt!) och doseringen. Det hette väl Horse Powder? Var köper du det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp