Kandar bett!

A

Aniie

vet du mycket om kandar bett! kan du då berätta för mig vilken invärkan det har?

MVH Aniie!
 
Bettet ger ett tryck på hästens nacke, och genom det söker hästen sig neråt.
Genom att pröva kommer du att förstå bättre :)
LYCKA TILL!
 
hur vet jag vilken stolek jag ska ha till ponny? vad kan man ha för bett till kandar? eller vad andvänds oftast?
 
Hmm.. Om du är så osäker tycker jag inte du ska prova ännu. :smirk:

Används alltid i de högre dressyrklasserna. Är inget som man bara provar på innan man är en relativt erfaren ryttare. Eller ett underbarn :p Hästen måste också vara väl preparerad.

Men det är bra att du frågar. Man bör ju ha klart för sig vadd det har för inverkan inte bara petar in det i munnen på hästen.
 
När det gäller ponny så används det väl bara i speciella kandarklasser. I storhästklasser så blir det ju obligatoriskt.
 
jag är inte så inne på att skaffa ett kandar ännu.
jag har lite funderingar för fram över.
tack så mycket för svaren!
 
Det där var väl knappast ett bra svar? Sådär kan man inte skriva bara sådär, det finns ponny (även stor häst säkert) barn som kommer åka till närmaste ridaffär och köpa ett kandar och sedan sitta och pröva sig fram eftersom någon sagt att det trycker på nacken så att hästen söker sig nedåt?!

Var jag dum nu? :crazy:
 
nejdå.
jag har hört att om man rider på kandar så får man lättar kontakten med hästen och den lyssnar bättre på en. och min ponny är väldigt pigg och vill springa, och jag är mycket lätt på handen medmin ridning och har därför lite svårt att får honom att lyssna till 100%.

förstår du då varför jag frågar om kanderbettet eftersom jag har hört att det kan hjälpa.

tack för svaret!
 
Kindkedjan ska göra att det inte blir ett tryck på hästens nacke. Vill du ha tryck där ska du använda ett gag-bett (typ pessoa).

De flesta hästar kör upp huvudet ännu mer med ett kandar för att man rider för mycket med handen och det upplevs som otrevligt för hästen. Ett kandar ska man inte använda om man inte kan rida hästen med enbart vikthjälper.

Jag tycker inte man ska sätta på ett blankt kandar innan man vet exakt hur det funkar. Man ska inte experimentera med det. Prova hellre en jaktstång då.

mvh Jessica
 
Okej, när jag menade "genom att pröva förstår du bättre" så menade jag kanske inte att du bara skall inhandla ett kandar och sätta dig upp och pröva dig fram! Lät kanske lite fel! Låt en instruktör hjälpa dig, de kan säkert hjälpa dig hitta rätt strolek med!
 
Finns inga kandarklasser för ponny längre, försvann förra året. alla klasser går på vanligt träns.

Kandar är väl inget man använder bara för att få prova! Vissa hästen har ju lite svårt att acceptera allt skrot i munnen ifrån början oxå.
 
Stången ska användas för att länga ut hästens överlinje, då många hästar kortar av överlinjen i tex. piaffen (men kollar man på hur det används idag så är det oftast inte så)
Bridongen ska vara uppresande.
 
för att svara på riktiga frågan:
ett kandar består av ett bridong och en stång med kindkedja. du rider typ som vanligt fast med stången så förfinar du hjälperna och får ut överlinjen på hästen. skarpt bett, som måste användas med stor försiktighet.

Kandar är endast för ryttare som verkligen vet vad dom gör, och har lång ridvana.
 
Har inte sagt att man ska använda det bara för att få prova heller :p Det var det någon annan som skrev innan. Därför menade jag att hon inte skulle "prova" ännu (provar att rida på kandar gör man ju första gången man rider på det..)

Tycker inte att man ska rida på kandar förrän både ryttare och häst kommit upp till en viss nivå. Tvivlar på att kandar är erfoderligt när hästen är för stark för ryttaren. Finns andra lösningar (ex. fostran)

// asagasa - som är ledsen och kinkig idag :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 734
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 045
Senast: tuaphua
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
789
Senast: sweep
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 071
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp