Kandar fråga

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hur hårt ska bridongen o stången sitta?
Kan man bara kombinera stången med en tvådelad bridong eller finns det fler alternativ?
 
Sv: Kandar fråga

menar du hur högt upp i munnen bridongen och stången ska sitta? Hänger inte riktigt med :p
Jag har ett tredelat muffbett typ fast som är bridongbett så det går bra. Lycka till :)
 
Sv: Kandar fråga

Luxurios skrev:
menar du hur högt upp i munnen bridongen och stången ska sitta? Hänger inte riktigt med :p
Jag har ett tredelat muffbett typ fast som är bridongbett så det går bra. Lycka till :)

Ja, alltså ska bridongen sitta som ett vanligt tränsbett o stången vara hur långt nedanför?
 
Sv: Kandar fråga

Lite högre har jag lärt mig, men man får ju anpassa till vad hästen tycker också.. Men frågar du av nyfikenhet eller ska du rida på kandar själv? Nu menar jag inte att vara dryg eller nåt :o men är ni redo för det?

Jag tycker hästen ska gå msv utan problem på träns (ja på träning då självklart) innan man tänker på att använda kandar...
 
Sv: Kandar fråga

Tack för ditt svar. Så bridongen ska sitta högre upp än en ett vanligt tränsbett? Hur nära ska stången sitta bridongen?

Nej han är inte redo för att ridas på kandar, men jag har bestämt mej för att han bara ska få vänja sej vid att ha två bett i munnen så vi ska ut i skogen på lång tygel o vänja oss vid kännslan.
 
Sv: Kandar fråga

bridongen som ett vanligt tränsbett el ev lite högre
stången strax under

man får testa sig fram till vad hästen gillar bäst, men ett bra grundtips är att du får hjälp av ngn "kandarkunnig" person att prova ut det första gången så du får lite koll på hur det ska se ut :)
 
Sv: Kandar fråga

Bridongen, fäst i "extraremmen", som ett vanligt tränsbett eller hur hästen nu vill ha det.

Stången, fäst i det vanliga nackstycket, nedanför bridongen så att inte betten krockar.

Kedjan spänd så att stången inte kan vridas om i munnen. Max 45 graders vinekl mot mungipan! Löst spänd kedja är inte ett dugg snällt...

Nosgrimman
spänd så att minst 2 fingar lätt ryms under den...:angel:
 
Sv: Kandar fråga

pinky skrev:
Bridongen, fäst i "extraremmen", som ett vanligt tränsbett eller hur hästen nu vill ha det.

Stången, fäst i det vanliga nackstycket, nedanför bridongen så att inte betten krockar.

Kedjan spänd så att stången inte kan vridas om i munnen. Max 45 graders vinekl mot mungipan! Löst spänd kedja är inte ett dugg snällt...

Nosgrimman
spänd så att minst 2 fingar lätt ryms under den...:angel:


Nosgrimman har jag bara för syns skull. Jag har dom alltid lösa.

Men en fråga: Kan inte hans tunga klämmas mellan stång o bridong?
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 466
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 871
Senast: skiesabove
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 108
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp