kandar på WC final??

A

aurian

Tittade precis klart på WC finalen i fälttävlan och den sist startande ryttaren hoppade banhoppningen med kandar? Har aldrig sett, varför gör man så för? Såg lite skumt ut tyckte jag!
 
Sv: kandar på WC final??

Tyckte jag med!!

Och så tänkte jag även på betslingen i dressyren. Tror man fick se tre ekipage, varav ett red på kandar. Nån annan red på vanligt tränsbett (såg det ut som) och den tredje på nån sorts stång, pelham eller nåt. Man såg inte så noga...

Men får man välja vilket sorts bett man vill?
 
Sv: kandar på WC final??

I hoppningen är betslingen i princip fri. Antagligen hade han väl det för att hästen går bra på det!?!
I dressyr är det träns eller kandar som gäller, alltså inte pelham... Dock vet jag ju inte vad de internationella reglerna säger, men så är iaf de svenska...
 
Sv: kandar på WC final??

Ok, då såg jag fel på den tredje då. Men jag har alltid trott att det var kandar som gällde på dressyren inom fälttävlan med.
 
Sv: kandar på WC final??

I ** och *** är kandar tillåtet . Man får alltså välja själv. Klasser under rids alltid på träns.
 
Sv: kandar på WC final??

MaddeO skrev:
I ** och *** är kandar tillåtet . Man får alltså välja själv. Klasser under rids alltid på träns.
Nja, i CCI* och CIC* får man också ha kandar, annars är det rätt.

F ö, minns ingen Peter Erikssons Moritz som tävlades på kandar?
 
Sv: kandar på WC final??

han red väl på kandar för att hästen fungerar bäst på det........
 
Sv: kandar på WC final??

LenaH skrev:
Nja, i CCI* och CIC* får man också ha kandar, annars är det rätt.

F ö, minns ingen Peter Erikssons Moritz som tävlades på kandar?


Då får jag be om ursäkt för mitt fatala misstag :eek: :o ;)

Visst minns jag det, och tycker inte alls det är konstigt att man väljer att hoppa på det som hästen går bäst på.
Fö så är ju fördelen med det att man kan välja beroende på handställningen hur starkt bettet ska va iom att det är två bett.
Nackdelen är väl kanske den att det är lite "mycket" att hålla reda på, men är man duktig vållar det nog inga problem :D
 
Sv: kandar på WC final??

Många fältävlansryttare har 2 tyglar i terrängen också.
Själv rider jag på ett jaktkandar med en tygel i vanliga ringen och en tygel med lite hävstång om hästen skulle bli stark.
Fungerar jättebra, skulle jag bara rida på den lite skarpare så sviktar bjudningen o suget ibland.

Enklast är att ha 2 olika tygelmaterial, så man känner i handen vilken tygel som är vilken, utan att man behöver titta på tyglarna om man tappar dom.
 
Sv: kandar på WC final??

På Vanliga dressyrtävlingar där man rider med kandar får man väl inte ha aachenrem till utan måste rida med endast engelsknosgrimma?

Eller har jag fel?
 
Sv: kandar på WC final??

Madde rycker fram TRet på en gång :D *alltid redo*

Citat//Nosgrimma ska spännas ovanför betten//Slut citat

:D :D :D



Tillägg

Dessutom blir det ganska svårt att få plats med remen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kandar på WC final??

LenaH skrev:
Nja, i CCI* och CIC* får man också ha kandar, annars är det rätt.

He he det var ett par år sedan man fick ha kandar i dom klasserna oxå.
 

Liknande trådar

Tävling Var lite förvånad att inte se någon tråd om WC finalen. Vad tycker ni om de svenska insatserna och finalen i allmänhet? Var lite...
Svar
1
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 008
Senast: Jeps
·
Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 880
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp