Kandar -Tillpassning!

V

Vichy

Har sökt i gamla trådar men hittar inte så mycket om det.

Jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite hjälp med detta att passa till ett kandar. Har nämnligen köpt ett nytt begagnat med lite bling (mässingspännen på det gamla, vill inte ha det, fåfängt, jag vet:p) och vill få till det ordentligt.

Har ridit lite på kandar (ok, mest skrittat ut med det för att jag och pållen ska vänja oss, provat några gånger på bana, för att vara förberedda på att kunna använda det ordentligt när det blir dags. Fått hjälp med att passa till det, men det känns inte helt ok ändå), men är osäker på tillpassningen själv.

Det första jag funderar på(och det jag funderar på mest) är längden på stången och bridongen, pållen har 12.5 i vanligt tredelat tränsbett, hur blir det med längderna då på stången/bridongen?

Vad är att föredra: bridong med rörliga ringar eller med fasta? Hästen fungerar lika bra på båda i vanliga ridningen.

Och sedan: hur högt upp ska respektive bett sitta? Att bridongen sitter högre är jag med på, men när det gäller båda betten? Själv har jag satt dem där hästen själv placerade dem, dock så känns det lite som att de blev hängande lite i luften, hamnade långt ner, dock inte så långt ner så att det slår i tänderna. Svårt att förklara.

Har ingen bra bild i datan, kanske har i kameran, återkommer med detta.
Vore tacksam för bilder från er, gärna lite närbilder på kandaret, hur betten sitter på era hästar mm.

Mvh Victoria!
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Det finns lite olika åsikter om hur ett kandar ska sitta, så jag ger dig mina åsikter... ;) Man kan behöva justera lite efterhand om hästen har åsikter också, men jag börjar så här:

Bridongen ska vara i samma storlek och ligga på samma ställe som när den används ensam. (OBS!! Förutsatt att den är i rätt storlek från början! Många har för långa tränsbett, och tillsammans med stången blir det speciellt viktigt att bettet inte viker sig i munnen och hänger ner.) Har hästen mycket kort mun/lan kan man behöva flytta upp den lite, om hästen accepterar det.

Stången kan vara i samma storlek, något längre eller något kortare. Allt beror på hur hästen ser ut, och de flesta är ju något smalare längre ner på käken. Låna gärna ihop några stänger i olika längder och prova dig fram innan du köper.

Skänklarna ska ligga an mot läpparna och bettet ska inte kunna kana i sidled, tungfriheten ska inte kunna ligga någon annanstans än mitt över tungan, sas.

Vissa hästar har smal käke där mundelen ligger, men är breda över kindtänderna så att överskänklarna klämmer. Isf får man börja ut överskänklarna lite, det är bättre än att använda en för lång mundel.

Kedjan kan på vissa hästar behöva dras genom bridongringen. Prova det om det blir trassligt! :)
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Som Pinky skriver har jag fått lära mig.

Jag var osäker på om mina bett passade innan jag böjde ut överskänkeln på stången. Nu sitter det superbt.

Bridongen på samma plats som vanliga tränsbettet. (jag har tredelad bridong med fasta ringar).

Stången lägre än bridongen. Om bridongen är lång och faller ner mot stången i munnen gör inte detta något då bridongen påstås åka upp igen när man tar i tygeln.

Sedan litet tips. Nu har jag rundsytt kandar med spännen i nacken men på mitt gamla bruna kandar med platta remmar så vänder jag på bridongremmen så spännet sitter på höger sida om huvudet. Jämt antal spännen på var sida då.

Och den lösa remmen rekomenderas att användas till bridongen då stången ska hänga främst.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Tack båda!
Han har ju 12.5 i bettstorlek, mindre än så fungerar inte, då kläms läpparna ihop och han blir väldigt butter. Alltså ska både bridongen och stången vara 12.5. Jag har fått lära mig att stången ska vara ca 5mm kortare än bridongen, det behöver den alltså inte vara?
Som jag har nu är bridongen 12.5 och stången är 11.5, bridongen ser bra ut, med stången tycker jag ser tight ut. Känner mig inte nöjd med denna lösning (detta fick jag hjälp med).
Om nu överskänklarna behöver böjas ut, hur gör jag det (ser framför mig ett styrkepass utan dess like) på enklaste sätt? Tänkte köpa ett "färdigböjt" i och för sig. Har inte böjda överskänklar på det jag har nu, tycker det ser obekvämt ut.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Om nu överskänklarna behöver böjas ut, hur gör jag det (ser framför mig ett styrkepass utan dess like) på enklaste sätt? Tänkte köpa ett "färdigböjt" i och för sig. Har inte böjda överskänklar på det jag har nu, tycker det ser obekvämt ut.


Jag satte övre ringen i skruvstädet och böjde. Sista trimmet att få det jämt tog jag en handslägga och knackade.

Blev kanon bra.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Här kommer två bilder på pojken. Tycker att jag fått till det ganska bra, men ska höja nosgrimman nåt snäpp. (Ignorera att det är mässingbett!)
Syns inte så tydligt här men stången (stången är ju 11.5, bridongen 12.5) sitter rätt trångt, överskänklarna är ju i och för sig inte utböjda, men det hade suttit trångt ändå, mundelen är också tight. Ska köpa nytt så det matchar tränset så jag skippar att böja ut detta.
Snälla, Kommentera!!

26117664.jpg


26117659.jpg
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Jag tycker inte att stången ser för trång ut.
Har någon gammal video med hästtandläkaren Torbjörn och om jag inte minns helt fel nu så säger han på den filmen att stången skall vara kortare än bridongen, men jag vet att det finns dom som tycker tvärt om så man får väl prova sig fram.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Tycker inte heller det ser tight ut. Sitter som mitt ungefär. Jag har ju då böjt ut ringen på överskänkeln och då blev det genast bättre.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Det är så jag lärt mig med. Jag känner mig därför tveksam att ha en stång som är lika lång som bridongen och den kan jag knappast ha längre än vad den är nu. Men självklart är jag inte låst vid vad jag lärt mig innan och kan ändra mig, pållen får bestämma vad han tycker känns bra.

Men annars, så högt jag satt betten, ser det ok ut? Bridongen sitter som jag har bettet på vanliga tränset.

Syns inte tydligt på bilderna, men läpparna ser ut att "jäsa över" bettet. Syns aningens bättre på denna:
26119433.jpg
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Det är så jag lärt mig med. Jag känner mig därför tveksam att ha en stång som är lika lång som bridongen och den kan jag knappast ha längre än vad den är nu. Men självklart är jag inte låst vid vad jag lärt mig innan och kan ändra mig, pållen får bestämma vad han tycker känns bra.

Men annars, så högt jag satt betten, ser det ok ut? Bridongen sitter som jag har bettet på vanliga tränset.

Syns inte tydligt på bilderna, men läpparna ser ut att "jäsa över" bettet. Syns aningens bättre på denna:
26119433.jpg

Jag tycker faktiskt att bridongbettet ser för stor ut, speciellt med tanke på att det är ett eggbett.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Konstigt... synvilla kanske, ett mindre bett så försvinner det in mellan läpparna på honom... och han blir omåttligt irriterad..
En djungel det här med bett, får man det rätt i teorin så säger pålle nejnej, så vill jag inte ha det...:D
Ska ta och prova en stång i samma storlek som denna men med utåtböjda överskänklar, det kanske ser bättre ut.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Konstigt... synvilla kanske, ett mindre bett så försvinner det in mellan läpparna på honom... och han blir omåttligt irriterad..
En djungel det här med bett, får man det rätt i teorin så säger pålle nejnej, så vill jag inte ha det...:D
Ska ta och prova en stång i samma storlek som denna men med utåtböjda överskänklar, det kanske ser bättre ut.

Mmm det är sant kan ju vara att stången 'trycker' in läpparna och därav att bridongen ser då lite stor ut, för på bilden ser ju själva bridongen ut att liksom ha lite 'plats kvar' utanför läpparna vilket den ju itne ska ha på ett eggbett.

Lycka till!
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Tack för dina svar!
Kan vara precis så. Han har tjocka läppar, vilket gör att de kommer i kläm inne i munnen om det det är för trånga bett.
Skulle nog i och för sig kunna ha bett som är 12cm, men jag har inte hittat många bett på hela cm... Då blir 12.5 bättre än 11.5, det är han själv som fått välja, visar tydligt om det är nåt han inte tycker om.
Det jag funderar på nu är om det är ok att ha en stång som är lika lång som bridongen, för om jag måste ta en storlek större på båda innebär det ett alldeles för stort bridongbett som kommer kana omkring.
Vad finns det för nackdel med att båda betten är lika stora? Vad händer med betten inne i munnen då?
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Har för mig att det är för att betten kan haka i varandra, det är därför det skall vara olika storlekar. Men det finns ingen regel utan undantag så prova dig fram.
Tycker du skall börja med att prova och böja ut fästena på stången det borde räcka.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Min stång och bridong är lika stora. Ser ingen nackdel i det alls.

Det finns en lära som säger att bridongen skall vara en storlek större än stången så at när man kortat tygeln blir det mer plats för stången. Och så finns det de som säger att stången skall vara längre och därmed ger mer frigång för bridongen.

För mig verkar det funka med lika långa med den variationen att jag fick bäja ut ringen på överskänkeln.

Har också en pålle som är övertydlig med att tala om vad han trivs på och kandaret trivs han alldeles ypperligt på. Han skummar på lång tygel. Tränsbettet är han torr på.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Skönt med hästar som tydligt säger vad dom tycker! Hade till och med hemma flera olika sorters sadelgjordar så han också skulle få säga vad han tyckte, endast en passade herrn:D
Kandaret är han inte jättebekväm med (tänkte i början att det var för att han inte var van vid det, men det har inte blivit bättre), därför vill jag prova annat (och så måste ju betten matcha tränset, haha:D, det går ju inte att ha silverspännen och mässingbett;)), jag gissar på att han tycker att det är trångt.
Men det återstår att se, som sagt får prova mig fram. Ska se om jag kan få låna ihop nåt snart, tänkte unna mig nytt på scandinavium!
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Mina gamla bett var ytterst tunna, extremt liten tungfrihet, tvådelad bridong. Stången godkände pålle men inte bridongen.

Mässingsbetten jag hade var svagt böjd stång och tvådelad bridong. Stång godkänd, bridongen hatad.

Nu har jag silver igen och då svagt böjd stång samt tredelad bridong. Detta gillar han ypperligt.

Han är övertydlig med att tala om. Man får akta sig för ignorera man signalerna och tar det som bus så lättar han i bakaxeln och det går fort. Det gäller sadlar, benskydd, reflexer, täcken, allt. Passar det inte blir det sura miner.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Hmmm... Ett svagt böjt alltså, det har jag inte ens tänkt på, har en stång med ganska liten tungfrihet (låg i gommen, gissar att det inte får plats så mycket mer än så), men faktiskt inte tänkt på ett som endast är svagt böjt. Han trivs bra på ett vanligt svagt böjt bett, dock kan han lägga sig rätt hårt på detta och be mig att bära runt honom om jag inte passar mig.
Bridongen är ett tredelat.
När du säger det, fick ett nytt träns, även det i silver, bytte därför till silverbett och han verkar faktiskt tycka det är trevligare än mässingen trots att utformingen är exakt likadan.
Nu är det ännu rörigare i min bettvärld...:crazy:
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Japp, så här ser min stång ut, ungefär. (Min är en globus stång, denna är från hööks)

http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/500363.jpg

Ser på bilden att hööks stång är svagt böjd utåt på överskänkeln.

Och till det har jag tredelad bridong med fasta ringar.

Har också märkt att min pålle föredrar silver över mässing.

Har nu hittar drömtränsbettet. Ett hansbo german sliver, tredelat med fasta ringar. VILL HA! Pålle vill ha saker som ligger stadigt i mun och inte rasslar runt. Därför har jag varit på jakt efter eggbett till tränset.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Jag rekommenderar också en rak böjd stång, speciellt om du vill ha en något för lång stång då kan ju bettet aldrig hamna fel som ett med tungfrihet kan göra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 320
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Lipperta
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 631
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp