Kandar -Tillpassning!

Sv: Kandar -Tillpassning!

Svar till båda!

Anledningen till att jag inte tänkt rak, svagt böjd stång är att jag fått för mig att det blir trångt i munnen, bidongen har ju ingen plats att ta vägen eller vad man ska säga, ska tänka om och prova detta!!
Det från hööks ser ju ok ut, har dessutom tillgodokvitto därifrån :)
Kolade på dom andra med och ded såg ok ut med, blir nog att ta hem ett par och prova.

Vad har ni för tjocklek på respektive bett? Stången får ju inte vara mindre än 14 och bridongen 10 enl. tr.

Varierar mellan eggbett och vanligt med rörliga ringar, min gillar också när det är stilla, att jag gör det beror på att han gillar båda och det blir i alla fall aningens annorlunda tryck i munnen (ok inte mycket.)
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Tack för länken!

Låter helt logiskt vad det gäller tungfrihet och inte.
Men att stången ska vara såpass lång att bridongen ska kunna ligga rakt mellan överskänklarna låter för mig att det kan bli en ostabil stång? Känlsa av att den kommar att röra sig i sidled då den blir för stor? Eller har jag fel?
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Jag känner också att den blir ostabil. Men, med en rak stång så får du inte samma felläge i mun som med en med tungfrihet.

Tungfriheten slår ju ändå upp i gommen och det gör ont.
 
Sv: Kandar -Tillpassning!

Men även om stången är rak så måste det ju ändå bli ostabilt, dock utan obehaget som tungfriheten, men i sidled? Pållens åsikt är ju dessutom att det ska vara stilla i munnen.

Det lutar åt en rak (svagt böjd) stång.
Men längderna... suck...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 525
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Lipperta
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 633
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp