Bukefalos 28 år!

Breccia_

Trådstartare
Jag behöver tips på kandar! Jag vill ha ett brunt kandar i storlek cob ( :cool: ) som inte kostar en förmögenhet. Jag har letat runt begagnat för att hitta något lite finare till ett bättre pris men njaeh, det finns inga som lockar.

Just nu har jag ett Schockemöhle Cadillac och samma träns (Michigan) och båda i storlek full. På tränset funkar det, jag har kommit fram till att jag hade kunnat ta cob i båda men tränset kan jag reglera upp och ner utan att hålen tar slut o.s.v. Alltså kan jag ändra saker på tränset.

På kandaret är hålen slut - på vissa av delarna i alla fall. Jag kan inte ändra något så det blir bra, hela kandaret känns alldeles för stort. Jag kan inte göra fler hål och remmarna är redan överdrivet långa. (Har inte velat klippa av dom ifall man ska göra sig av med det) Han blir dessutom aldrig nöjd på det och det kanske hör ihop, det blir lixom aldrig helt bra. Han håller på med tungan ibland, blir tung, det känns inte bra helt enkelt, hur mycket vi än fixar och trixar och det sitter INTE konstigt - mer än att han är missnöjd lixom.

Så på det kandaret är vi "stuck" och jag hoppas att ett mindre skulle funka bättre. Så har någon tips på inte allt för dyra kandar? Jag ska sälja mitt men man vet ju aldrig vad man får eller så.
Jag vill inte ha för blaffigt, han har inte så stort huvud. Självklart skulle jag vilja ha ett rundsytt eller så men som sagt - ekonomiska begränsningar är dagens ord.

Snälla snälla snälla - tips! Han vill vara snygg i det :p
 
Sv: Kandar

Du kan inte köpa ett mindre Schockemöhle då? Eller vill du förnya dig? Sen att han blir tung och trixar med tungan har jag svårt att tro att det beror på själva lädret, isåfall betten, eller nosgrimman? Min gammelpålle vägrar gå på kandar med lite bredare pullbackgrimma, då säger han upp sig...

Jag har ett rundsytt Hubertus till min med liten skalle, inte snordyrt och bra kvalité. Drömmer om ett rundsytt OS, de är ju lite stiligare ändå, men 7000kr för ett kandar...
 
Sv: Kandar

Säga vad man vill om Hööks, men jag tycker att deras kandar Tudor, är både snyggt och prisvärt:). Med ett annat pannband bara:p.
 
Sv: Kandar

Du har ju Hubertus för ett hyfsat pris, dock är ju dom inte alls mörkbruna utan rödbruna. Om du inte lyckas hitta ett gammalt!
 
Sv: Kandar

Alltså det är lite svårt att förklara... Men jag har helst inte ett mindre Schockemöhle - om det inte fungerar skulle det kännas pissigt. Sen har jag inte råd att köpa ett nytt sådant.
Och självklart kan det vara bett och så men saken är den att ingenting ser konstigt ut på själva kandaret, jag har provat typ 5-6-7 stänger och 5 bridonger - allting SER bra ut från sidan men jag kan ju inte ändra på att spänna upp eller ner (eller jo ner kan jag ju spänna precis hur mycket som helst) så jag kan inte reglera något sådant förutom nosgrimma.
Jag har ridit honom på annat kandar och det var inte alls så här, jag tror helt ärligt att han inte trivs på hela grejen - betten blir inte bra för att kandaret inte går att tillpassa optimalt. Förstår du hur jag menar?

Fiorano: Jo jag har tittat på det men jag hade velat se det på en häst för att kunna få en bättre uppfattning, det har faktiskt vart det jag tänkt. Tyvärr är det ju en anskrämlig brun färg där...

Centaur: Det kanske du har rätt i, fast här omkring ligger de inte så lågt i pris tror jag..? Tränsen har blivit snorbilliga dock. Ska kika!

Remmis: Så säger du bara för att jag har ett svart Elektra i min tränsgarderob i storlek full - eller hur? :p
 
Sv: Kandar

Varför inte köpa ett träns som du tycker är snyggt och som passar och sen köpa till en bridongrem? Det borde bli billigare och så har du lite fler valmöjligheter. Det är ju inte alla träns som har snokrem, och de som har brukar inte vara så svåra att klippa bort. I värsta fall kan man lämna in det hos en sadelmakare som tar bort den för en femtilapp. :)
 
Sv: Kandar

Horze har ett sortiment av lösa delar i fin läderkvalité, dock inget rundsytt mer än ett pannband, tror jag.

Det finns t.ex. både "vanligt" nackstycke och fodrat, en massa olika pannband och några olika nosgrimmor.
Engelsk nosgrimma tror jag finns i två varianter, dels en bred med pullback, dels en lite mer normal med vanlig knäppning och löstagbart aachenfäste.

De svarta remmarna har silverfärgade spännen och de mörkbruna har mässingsspännen

Kan tänka mig att ett kandar kan plockas ihop för ett par tusen, kanske?
 
Sv: Kandar

Varför inte köpa ett träns som du tycker är snyggt och som passar och sen köpa till en bridongrem? Det borde bli billigare och så har du lite fler valmöjligheter. Det är ju inte alla träns som har snokrem, och de som har brukar inte vara så svåra att klippa bort. I värsta fall kan man lämna in det hos en sadelmakare som tar bort den för en femtilapp. :)

Så tänker jag nästan alltid när jag köper huvudlag nuförtiden.

Jag ser t.ex. ett huvudlag med snygg nosgrimma, och så plockar jag bort de delar jag inte behöver, köper till en extra tygel, flera pannband, en bridongrem, och vips så har jag ett helt system av både träns- och kandarhuvudlag att variera i all oändlighet. :D
 
Sv: Kandar

ett par tusen är allt utom aktuellt... :p
det är jobbigt för jag är kräsen (varför ska jag ha något jag tycker är fult?) och utfattig, jag kan plocka ihop ett kandar att ha för hemmabruk utan problem med alla mina träns och pryttlar men ingenting som jag vill ha när jag tävlar.
mitt stübben är både fel färg och för stort. blir så sjukt blaffigt på honom, han har ganska nätt huvud på något skumt vis...
är fortfarande förbryllad över att tränset funkar men kandaret är alldeles för stort.

skulle vilja se hööks kandaret på en häst, även om man kollar i butik får man ju ingen idé om hur det kan se ut. åh. gissel.
 
Sv: Kandar

Sälj ditt Schockemöhle och Stübbenkandaret så borde du ju tjäna en hacka?

Tyckte nosgrimman på Höökskandaret kändes stel och klumpig, misstänker att du inte kommer bli nöjd med det när du är vad vid märkesprylar :p
 
Sv: Kandar

Haha Stübben har jag försökt sälja i flera år, får något mail, svarar, sen blir det tyst. Och det är oberoende på pris, jag har haft det aslågt. Man tröttnar på att försöka sälja det då...

Neeej jag vet. Men jag har lixom inte råd alls att köpa något jag verkligen vill ha. Det enda jag försöker undvika är grova/breda remmar i ansiktet, han ser muppig ut med det på.
Förstår inte varför allt ska vara så dyrt :p

Riktigt surt också, jag har ju ett OS-träns som jag haft på min fux och min ponny, dom hade små huvuden, denna har litet huvud - men det funkar inte! Det brukade jag göra om till kandar men nej, det är på tok för litet. Det blir aldrig braaaa
 
Sv: Kandar

Jag fyndade ett mörkbrunt rundsytt kandar på Tradera en gång för 399 kronor, riktigt snyggt och stilrent. Tyvärr har jag svart sadel nuförtiden så jag och min kompis bytte, jag fick ett svart Hubertus av henne och hon har mitt mörkbruna, annars hade du fått köpa det :p

På begagnat marknaden är ju nästan allt i strl full tycker jag, försvårar en del när man har häst med liten skalle. Ungefär hur mycket kan du lägga på ett kandar?
 
Sv: Kandar

Just rundsydda brukar ju vara lätta att spänna in, eftersom remmarna finns i nacken. Och jag vill ha nackskydd också så där går några hål åt. Min lilla arab som ju såklart inte har något jättehuvud har rundsytt Hubertus träns i stl full, funkar fint! Har bara gjort fler hål.

Så om du hittar ett rundsytt till bra pris i full så kanske du kan få det att passa ändå? :)
 
Sv: Kandar

vart hittar du en brun bridongrem? har letat som en tok men finns bara i svart..

bräk, jag behöver nytt träns som är snyggt till hästens lilla huvud + passar ihop med hackamore. Ska också vara brunt, vi får åka på shoppingrunda!
 
Sv: Kandar

Mitt tips är att beställa utomlands. Vi köper nästan inget från Sverige längre. Priserna är mycket bättre i tex England och Tyskland. Googla så hittar du mycket!
 
Sv: Kandar

jag har en brun bridongrem :rofl: fast den är för liten för Riley, tror den är typ ponny!

feel: jag vet inte... det beror på om jag ens får mitt kandar sålt (steg ett KAN vara att annonsera ut det, men men) och vad jag får för det. så jag vet inte än...

centaur: alltså han är väldigt liten i skallen så jag tvivlar... alla de rundsydda jag har i min närhet och har klämt på känns enormt långa?

johanna: jo jag har köpt mina två jag har nu utomlands så det är ju billigare men det känns rätt bökigt. det behöver inte vara ett drömkandar, men det får inte vara direkt fult. så, nu har jag sänkt kraven :p
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 564
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 734
Senast: Red_Chili
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp