Gurk katt34

Trådstartare
Hej! Jag har lite frågor om kandar bett som jag hoppas att någon kan svara på :D
1. Vad skiljer kandar stången från andra hävstångsbett? För utom att man ska ha två bett samtidigt med det.
2. Gör den någon skillnad i hur hästen aktiverar musklerna på något sätt?
3. Kan man rida i bara kandar stången utan att ha ett till bett??
Tack till alla som svarar :heart
 
1. Visa gärna exempel på andra hävstångsbett så är det lättare att förklara skillnad/likheter
2. Nej det beror ju på den som rider...
3. Självklart kan man det. Varför skulle man inte kunna det?
 
1. Vad skiljer kandar stången från andra hävstångsbett? För utom att man ska ha två bett samtidigt med det.
Det är en stång - det som påverkar inverkan är sådant som längden på skänklarna, hur hög tungfrihet bettet har, och kindkedjan. Men det är samma på alla stångbett.

2. Gör den någon skillnad i hur hästen aktiverar musklerna på något sätt?
Just kandarstången till skillnad från ex en blank stång som westernryttarna rider med? Inverkan påverkas av det jag skrev ovan, längden på skänklarna, tungfriheten, kindkedja. Det finns även stångbett som är ledade vilket jag inte riktigt fattat poängen med, islandsstängerna är ofta tredelade exempelvis. Men det kanske nån kompetent kan förklara mer om.

Eller menar du hur stången fungerar relaterat till bridongbettet när du rider på kandar?

3. Kan man rida i bara kandar stången utan att ha ett till bett??
Ja.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 255
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp