Bukefalos 28 år!

P

puckis

många tycker olika, jag vet. men när tycker ni det är lämpligt att börja rida sin häst med kandar?
 
Tycker egentligen inte det finns någon anledning att rida på kandar försen man ska tävla på det.

Trots det rider jag ponnyn på kandar ibland. Mest för att hon funkar väldigt bra på det och det är roligt, man får en annan känsla. Vi rider LA/MSV nivå. (Äntligen funkar bytena!! :D )
 
Jag rider på kandar mest för att det känns lite maffigt och att han går bra på det men förstås inte hela tiden, bara nån gång då och då. Vi jobbar just nu främst med skolorna. Hästen är 7 år.
 
man kan ju gå på kriterierna på när unghästarna ska tävlas vissa klasser. 5år = träns 6&7års = kandar
 
vet ngn av er ens varför man andvänder ett kandar och vad stången eller bridongen gör?????
ni verkar ju bara tro att man har det i olika klasser..
 
Att man kan använda sig av mindre och finare hjälper. Kandar är ju mycket kraftigare samt har en hävstångseffekt så man vill ju inte missbruka det men det är ju också roligare tycker jag eftersom man nästan enbart kan "tänka" vad man vill att hästen ska göra eftersom hästen blir mer känslig.
 
Med risk för att bli tjatig så håller jag med "Pallas" även här.

Det känns som om diskussionen förs ifrån fel håll. Hästen blir ju inte känsligare bara för att man sätter på en stång. Hur ska den kunna bli det?

Det som händer i din beskrivning av "känsligare" häst är att dina tygeltag känns mer för hästen, men utväxlingen i stången gör att du upplever att dina hjälper är finare och därmed skonsammare för hästen. Sanningen är snarare den att signalerna du ger med stången uppfattas som mycket skarpa av hästen och den lyder (knixar in huvudet mot bringan :angel:) utav ren självbevarelsedrift.

mvh Jessica
 
Kandaret fungerar genom tryck på nacken och uppmuntrar hästen ( om det används på rätt sätt ) att länga ut sin överlinje.
Bridongen uppmuntrar hästen att korta upp sig.
Därför lämpar sig stången på naturligt högresta hästar, medan lågställda snarare hjälps av en bridong.

Kort uttryckt: de två betten verkar på helt olika sätt, någon som vill vidareutveckla?

/
Susanne
 
det är väl ganska bra att gå på vad som används i de olika klasserna för att se när man ska/bör/kan börja vänja hästen vid det?
 
det är väl ganska bra att gå på vad som används i de olika klasserna för att se när man ska/bör/kan börja vänja hästen vid det?

Jo, det stämmer, om tävlingen är enda som är intressant i sammanhanget. :angel:

Men jag tycker att man bör ha koll på vad man har de olika "verktygen" till när man använder dem.

mvh Jessica
 
precis jag har mött ett fåtal ryttare som vet ngt om deras hästs mun och varför dom har bettet och hur det påverkar träningen.

dom flesta sätter in ett tjockt bett som e 2 cm för stort o säger att min häst ska gå bra på tränsbett?? försöka går ju..
 
Jag förstår vad du menar och du har absolut rätt förutom att han inte knixar och stänger av. Däremot så visst, det är mycket starkare och därför kommer jag då också åt bättre på sånna övningar som han inte gillar eftersom de är jobbiga för rygg och bakbensmusklerna och min häst, han är riktigt lat...
 
han är riktigt lat...

Eller så är han inte redo helt enkelt.

Missförstå mig inte nu, jag tänker precis som du. Jag upplever också min häst som lat emellanåt, men det är alltid nyttigt att få sig en tankeställare. ;)

Man blir lite irriterad i början av att bli "skriven på näsan", man "känner ju faktiskt sin häst bäst själv", men när det första irritationen går över så börjar man tänka och ifrågasätta sin egen inställning, vilket är bra!!!

mvh Jessica
 
Javisst, jag håller med dig, tror vi tänker ganska lika faktiskt :D och det är ju bra. Känns bra att kunna diskutera med personer som förstår och känner igen problem utan att enbart kritisera. Man skapar ju en tråd för att man undrar/funderar över ngt...

Och..ja, han kanske inte är lat utan att det är nya otränade muskler som protesterar. Men jag tycker att när han knepat ett tag och jag rider med kandar (rider nästan enbart med tränsbett) så fungerar han bättre på vanligt tränsbett efteråt. Att han då faktiskt koncentrerar sig bättre på uppgiften än att bara säga - nej, vill inte. Det är lite som att säga till ett barn på skarpen för att man vet att de kan hålla sig i skinnet men inte vill.... :confused:
Oj, vad svamligt det blev nu :smirk:
 
Men jag tycker att när han knepat ett tag och jag rider med kandar (rider nästan enbart med tränsbett) så fungerar han bättre på vanligt tränsbett efteråt.

Så upplever jag det också. :)

mvh Jessica
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Kandar ska vara frivilligt, hård användning av spö ska förbjudas, och en häst som står på antibiotika ska inte få tävla. Det är några av...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 043
Senast: tuaphua
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: Jeps
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp