Kandarbekymmer...

Deimion

Trådstartare
Jag planerar att beställa ett rundsytt kandar till min häst, men har en del bekymmer för hur jag ska lösa det utan att det passerar 10´000 kr sträcket... :crazy:

Jag är riktigt sugen på att specialbeställa en nosgrimma från en sadelmakare här i Stockholm, en 6 cm droppformad rundsydd nosgrimma, svart/svart, då jag tycker att OS nosgrimmorna är för smala. Han har stort huvud med bläs, tror att det är behövligt att ha en riktigt bred. Tanken var från början att köpa ett komplett OS München kandar och sedan byta ut nosgrimman. Det blir dock en ganska dyr historia samt att jag står där med en OS nosgrimma som jag inte har någon användning av..

Just nu har han ett komplett OS München med deras 5 cm droppformade nosgrimma, och det är riktigt snyggt på honom om han har snoken till.

En annan plan är att beställa hem ett Premierakandar och helt enkelt bygga om det till ett träns genom att sätta på OS nosgrimman från hans träns och plocka bort stångnackremmen.

Med andra ord, att han bygger om OS tränset till en kandar med den handsydda nosgrimman och kompletterar det med en nackrem från Premierakandaret. Då får jag ett kandar med den handsydda nosgrimman och OS på resten, med en del kompletterat från Premiera, samt ett Premieraträns med OS nosgrimma. Eller är det bara dumt? Skiljer det sig något i rundsömmarnas tjocklek?

Jag känner inte riktigt att jag har behov av att ha ett OS träns, då han endast planeras att gå kandarklasserna så småningom :)

Hur skulle ni göra? Alla åsikter är välkomna :D
 
Sv: Kandarbekymmer...

Har faktiskt redan varit i kontakt med henne, men det var inget jag fastnade för. Hon ville ha på honom ett brunt Passierkandar med 4 cm nosgrimma, platta remmar, men det tackade jag nej till :)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Aha, oki, hon brukar ha rätt när det gäller träns/kandar ;) Men gillar man det inte så gör man det inte.

För att ha en 6cm nosgrimma måste din häst ha ett enormt huvud? Du får lägga ut en bild på hur pållen ser ut ;)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Vi har nog lite olika smak skulle jag tro :)

Absolut! Här har han sitt OS träns, 5 cm nosgrimma.


 
Sv: Kandarbekymmer...

Jag skulle inte ha bredare nosgrimma än den du har faktiskt. Tycker att han är jättefin i detta tränset och jag tror att om du lägger på en bredare nosgrimma kommer det se klumpigt ut.

Vet du ingen som har en 6cm nosgrimma du kan få prova så du vet hur det blir på ett ungefär innan du lägger pengar själv på det? :)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Premiera kandar är i väldigt dålig läderkvalitet... Hööks är bättre!

Försök hitta ett begagnad OS eller Döbert, borde inte vara så svårt iom att du skall ha ett svart, och så köper du till en nosgrimma. Ett annat alternativ är Hubertus rundsydda, fin kvalitet för priset.

Jag har en 55 mm nosgrimma men använder mest originalnosgrimman som är 45 mm. Tröttnat lite på de extrembreda nosgrimmorna.
 
Sv: Kandarbekymmer...

Men oj, är det så illa! Okej, ja då stryks det förslaget helt och hållet... Då kanske det är bättre att lägga ner den kostnaden ändå, för risken finns ju att man köper det i slutändan ändå..

Tack så mycket för ditt svar, då slipper jag fundera på Premiera över huvud taget :)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Ja, jag har nog aldrig blivit så besviken på ett köp som när jag packade upp det!

Passier har ett kandar som heter Icarus, det är rundsytt och kostar 350 euro. Om du specialbeställer en OS nosgrimma till det borde du komma under 5000 kr totalt. Beställ från Tyskland, blir mkt billigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Kandarbekymmer...

Usch, låter ju riktigt, riktigt trist!! :/

Aah, det är också jättesnyggt! Passier verkar ha hög kvalitet på sitt läder, så kanske köpa ett sånt till grunden och sedan beställa en nosgrimma separat :)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Synd att Icaruset hade bettspännena i sidan, för jag gillade hela kandaret för övrigt. :) De rundsydda remmarna ser dock smalare ut än OS..
 
Sv: Kandarbekymmer...

Tycker också att Passierkandaren är superfina!
Hubertustränsen håller överlag mkt hög kvalitet, man får riktigt mkt för pengarna!!
Med risk för att bli stenad.....viskar: det är nästan så jag tycker Hubertus håller högre kvalite än OS.....
 
Sv: Kandarbekymmer...

Ja jag skall inte säga emot dig... OS har ju ett ganska kraftigt ytbehandlat läder, det är mjukt och fint men som sagt, ordentligt ytbehandlat.

Döbert har inte det där blanka hårda ytskiktet, där är lädret mkt mer naturligt och därför blir det mjuuukt och åldras jättefint.

Har ett rundsytt Döbert kandar, mjukt som smör. :d
 
Sv: Kandarbekymmer...

Instämmer helt med dig. Har lite småsaker från Hubertus och är supernöjd med dem! Min snok till OS tränset byttes ganska fort ut mot en Hubertus bland annat. Men däremot gillar jag inte de rundsydda kandaren, tycker att det rundsydda slutar alldeles för tidigt och spännena sitter inte i nacken..

Det Döbert jag stött på är jag inte alls nöjd med faktiskt. På ponnytiden ägde jag ett Döbert träns, förvisso tillhörde det den lägre prisklassen, men det blev fort hårt och hackigt som "billigt" läder kan bli. Lär ju, precis som med allt läder bli bättre kvalitet ju dyrare det är..

Kräsen, jag vet ;)
 
Sv: Kandarbekymmer...

kl

finns det ingen som har bilder på hubertuskandar när det sitter på häst? och hur är deras tyglar?
 
Sv: Kandarbekymmer...

Döbert har ju en billigkollektion som heter Stallmeister, de är såklart inget vidare. Säkert ett sånt träns du hade. Döbert Classic skall det vara! :)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Instämmer till fullo! Har både träns och kandar från Döbert, tränset har över 10 års dagligt användande på nacken och ser fortfarande superfräscht ut!
 
Sv: Kandarbekymmer...

Ja, precis! Det var ett ur den kollektionen :)

Stort tack för er hjälp, oerhört värdefullt!! :)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Jag kan hålla med Centaur i vartenda ord. ;)

Jag beställde ett Premiera-kandar lite så där som en chansning. Det var ju hyfsat billigt.. Så jag gamblade till min 30-åring. Kände att dyrare var overkill till honom.

Det är skitdålig kvalitet på lädret! För det första så STANK det gammalt as! :eek:
Jag hängde ut det på vädring någon vecka innan jag ens vågade ta i det. och har smörjt det för att få ur stanken.
Lädret har en plastig och målad finish. Färgen har släppt i flagor och ser slitet ut fort.

Jag tror det är bredare än OS rundsydda. Jag kan kika imorgon om jag minns, jämföra.
Det är iaf bredare i käkremmens osydda del. Och jag tror spännena är ngt större med över lag. Det ger ett klumpigare och mindre arbetat intryck(det är det ju.. men ja..).

Hubertus ser snyggare ut by far!

OS tycker jag har en lite målad feeling. Men det tycker jag är fint i svart iaf. Mjukt och trevligt läder, smala remmar och små spännen. I like!
Den bruna är dock otroligt ful brun och ser plastig ut.

Döberts tycker jag om. Bra läder, smala remmar och fina spännen!
Dock plufsigare nosgrimma med mer vaddering.
Den bruna färgen är dock snyggt rödbrun och åldras fint!

Passiers rundsydda tycker jag också om. Men 10 000 för ett kandar tycker jag känns faktiskt. Jag är ingen snåljåp och jag gillar kvalitetssaker. Men 10 000 känns saftigt för mig. Skulle jag tävla ofta och högt skulle jag kanske tänka annorlunda.

Min kille får nog nöja sig med Döbert eller så tror jag då han ska få kandar.
Just nu får han lida pin i Premiera-shitet(sönderplockat t träns) han fick ärva av den andra kuslingen. ;)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Varför beställer du inte ett i egen design hos sadelmakare?
Kostar oftast lika mycket och man får det exakt som man vill ha det.
Det gjorde jag och är sjukt nöjd! Får dessutom mycket komplimanger för det.
Min nosgrimma är 5.5 cm och min häst har ett normalstort halvblodshuvud btw.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 219
Utrustning Jag letar efter ett nytt träns till min häst. Mina önskemål är följande: • Rundsytt, helst med spännen i nacken • Svart med...
Svar
9
· Visningar
995
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej Letar efter mitt dröm träns men har inte hittat vad jag söker. Då vänder man sig till buke såklart! Det jag vill ha: Bred...
Svar
2
· Visningar
764
Senast: Equilina
·
Dressyr Jag letar ett rundsytt träns med en riktigt bred nosgrimma, minst 5 cm till min häst. Tränset bör ha alla spännena i nacken. Har suttit...
Svar
3
· Visningar
1 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp