Bukefalos 28 år!

KANDARFOLK! olika tyglar till kandar? Vilka?

Miagi

Trådstartare
Sitter i valet och kvalet vad jag ska tillverka för tyglar till mitt kandar.

Är förtjust i kantflätade. Men undrar om man får ha det på kandaret. Måste stångtygeln vara slät?

Att sy på stoppar är mer jobb än att göra en kantflätning och jag är aldrig nöjd med stopparna ändå, antingen måste man hålla för kort eller så blir det för lång tygel när man rider... Sen vill jag inte sy på varannan centimeter för att gardera sig... det blir för jobbigt...

Så alla kandarmänniskor vad har ni för specialiteer?
 
Sv: KANDARFOLK! olika tyglar till kandar? Vilka?

i TR står bara att kandartyglarna ska vara i läder (har iofs inte nyaste så jag kan inte kolla, men jag är ganska säker)

själv kör jag med stolptyglar till bridongen och släta till stången, trivs utmärkt med det.
 
Sv: KANDARFOLK! olika tyglar till kandar? Vilka?

Precis vad jag tänkt på, så egentligen kan man välja fritt enligt TR,Så länge det är läder(givetvis) och liknar det vanliga (ex nättra kantflätning exempelvis) men sen finns det ju saker som bara ska vara så som det alltid har varit, att det tex är slät stångtygel... why?

Det måste ju finnas någon som måste ha lyckats finna en annan kombination med kandar tyglar?
 
Sv: KANDARFOLK! olika tyglar till kandar? Vilka?

att det är sät är nog för att man inte ska bli så låst med stången.
 
Sv: KANDARFOLK! olika tyglar till kandar? Vilka?

Jag har ju inget helt kandar, utan använder mitt fina stübben träns där jag bara har satt på en tunna nackrem för stången.

På det tränset hade jag kantflätade tyglar, och dem har jag kvar som bridongtyglar.
Från det gamla kandaret jag plockade nackremmen, tog jag bridongtygeln till stångtygel. Den tygeln var hälften i tjocklek från stübbentygelnt och helt slät. Jag tycker att det är väldigt bra tygelkombination!
 
Sv: KANDARFOLK! olika tyglar till kandar? Vilka?

Jag har en slät smal stångtygel och en slät bredare bridongtygel.
Det är vad jag trivs bra med.
 
Sv: KANDARFOLK! olika tyglar till kandar? Vilka?

Ja, du får ha kantflätade tygla på kandaret. Du kan ha likadana tygla på stång och bridong om du vill, men man brukar ha någon skillnad även om det bara är att den ena är lite smalare för att det ska bli lättare att skilja på dem så man inte av misstag sitter och rider för mycket på stången.

Från 2006 får du även ha textiltygel och tygel med tunt gummifoder. (ändringen i TR var att kandar tyglarna skall vara enligt bestämmelserna för tränstyglar), det behöver alltså inte vara enbart läder längre.
 
Sv: KANDARFOLK! olika tyglar till kandar? Vilka?

på mitt är det en som är helt slät och väldigt smal, och en lite bredare med gummi på insidan.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för tyglar på kandaren? Stångtygeln måste väl vara slät enligt TR? Det har jag inte heller något problem med. I nuläget har...
Svar
10
· Visningar
1 278
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp