Kandarkedja - hårt/löst?

Emanon

Trådstartare
Hej!

Jag har en liten fråga angående kandarkedjan och hur hårt spänd den ska vara.

Jag rider för två olika tränare med ganska olika bakgrunder. Den ena säger att jag ska ha kedjan lite mera spänd och säger att det är snällare mot hästen och den andra säger tvärt om. - Lite lösare är bättre enligt henne.

Det skiljer 2 ringar/kedjelänkar mellan vad de anser är optimalt för hästen i fråga. Jag har läst på en del om kandar, men skulle vilja höra lite mer från er vad ni tycker. Allt övrigt tror jag att jag har koll på, 45 grader till hästens mun osv. Men vad ska jag tänka på angående kedjan?

Kan ju nämna att jag rider på träns. Men jag har även ett kandar och vill att utrustningen ska sitta optimalt om jag nu bestämmer mig för att använda det.
 
Så pass hårt att kandarstången inte faller igenom, dvs ca 45 grader.

Är det lösare än så får du fel inverkan av bettet och är det hårdare än så blir det ”för lite att spela med”/för skarpt.

Så när du tränsat med kandaret testar du att ta i tygeln för att se hur mkt bettets skänklar roterar och spänner kinnkedjan så att det endast kan rotera 45 grader.
 
45gr mot munnens springa har jag lärt mig, då ska kinnkedjan börja nypa. Jag har ickså lärt mig att testa varje gång jag sätter på huvudlaget, även om det är samma häst, samma körhuvudlag och samma kedja. Man stämmer alltid av att vinkeln är 45gr vid kontakt av kinnkedjan mot hakan, innan man spänner på vagnen.
Kinnkedjan för mig är till för att inte bettet skall vinklas, utan ligga rakt och fint i munnen. Samt en extra "broms" vid körningen, om hästen inte lyssnar på mitt kommando eller bryr om mitt tömmtag för sakta av. Vid riktigt hårt tag nyper kedjan hårt.
Be dina tränare att fästa kedjan och förklara med ord hur de tänkter när de bestämmer sin vinkel. Då ser du om det är 45gr eller inte.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 229
Senast: Badger
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 190
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt...
2
Svar
21
· Visningar
2 562
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp