Kandarstång med tungfrihet...

feel

Trådstartare
Ska börja rida min häst lite oftare med kandar nu. Han har en rak Sprengerstång som han fått ärva, men han trivs inte riktigt med den. Tror att han skulle uppskatta en tungfrihet, men när jag provat lite olika stänger med "vanlig" tungfrihet (alltså uppåt) så hamnar de väldigt nära bridongen. Det är ont om plats i munnen och jag kan inte varken höja bridong eller sänka stång.

Finns det stänger som har tungfriheten mer vinklad framåt, eller tar det i gommen då? Sprenger har tusen modeller men har ingen möjlighet att se dessa live. Någon som har förslag?

Är pinsamt dåligt påläst på kandarstänger då jag alltid rider på tränsbett.
 
Sv: Kandarstång med tungfrihet...

När man mäter längd på skänklarna, är det hela skänklarna eller från mundelen och nedåt?
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 786
Senast: Efwa
·
Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 716
Senast: tuaphua
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen...
2
Svar
33
· Visningar
5 369
Senast: Equilina
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
1 994
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp