Kandidatexamen via fristående kurser

Saraoliv

Trådstartare
Jag blir förvirrad....

Nu har jag gått runt i år och funderat på "vad jag ska bli när jag blir stor". Nu har jag kommit fram till att jag
vill jobba med personalansvar/HR och gärna lite ekonomi. Jag vill även vidareutbilda mig med någon kurs eller två
inom marknadsföring vilket jag har med mig från gymnasiet. Jag vill alltså ha en bredare examen som passar mig.

Har försökt att läsa mig fram, det är inte så enkelt att hitta info. Men om jag förstått det rätt så måste jag läsa 90hp inom ett huvudområde och 30hp inom ett bi område, stämmer det?

Jag har till höst kommit in på sociologi, grundkurs via Örebro Universitet. Tanken var att läsa sociologi som huvudområde, men nu inser jag att de på personalvetarutbildningen läser sociolgi med personal och arbetsliv inriktning. Vad får dom som jag inte får? Tänker jag helt fel när jag börjar min studiekarriär med att läsa sociologi?

Att få tag på studievägledare nu under sommaren var heller inte så enkelt.

Utifrån mina krav, hur hade ni lagt upp en studieplan?
Inser såklart att jag måste ha kontakt med studieledare, men just nu måste jag bara veta om jag tänker fel om jag accepterar min plats på sociologi, grundkurs.
 
Jag blir förvirrad....

Nu har jag gått runt i år och funderat på "vad jag ska bli när jag blir stor". Nu har jag kommit fram till att jag
vill jobba med personalansvar/HR och gärna lite ekonomi. Jag vill även vidareutbilda mig med någon kurs eller två
inom marknadsföring vilket jag har med mig från gymnasiet. Jag vill alltså ha en bredare examen som passar mig.

Har försökt att läsa mig fram, det är inte så enkelt att hitta info. Men om jag förstått det rätt så måste jag läsa 90hp inom ett huvudområde och 30hp inom ett bi område, stämmer det?

Jag har till höst kommit in på sociologi, grundkurs via Örebro Universitet. Tanken var att läsa sociologi som huvudområde, men nu inser jag att de på personalvetarutbildningen läser sociolgi med personal och arbetsliv inriktning. Vad får dom som jag inte får? Tänker jag helt fel när jag börjar min studiekarriär med att läsa sociologi?

Att få tag på studievägledare nu under sommaren var heller inte så enkelt.

Utifrån mina krav, hur hade ni lagt upp en studieplan?
Inser såklart att jag måste ha kontakt med studieledare, men just nu måste jag bara veta om jag tänker fel om jag accepterar min plats på sociologi, grundkurs.
Jag läste pedagogik grundkurs A och pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv b och jag kan säga att det var stor skillnad mellan de båda. Vill inte säga med hundraprocentig säkerhet, men jag tror nog att du måste läsa "med inriktning..." för att kunna tillgodoräkna dig sociologin.
 
Okej. Men borde jag inte precis som du kunna tillgodo räkna mig sociologi, grund kurs och sen göra B och C med inriktning?
 
Om du har tänkt att ta examen som personalvetare eller liknande, varför valde du pedagogik framför psykologi eller sociologi? Bara nyfiken, svårt att veta man ska välja :)
 
@Saraoliv Jag läste kursen "för skojs skull" medan jag funderade på vad jag skulle bli här i livet. Det tog mig bara 2,5 års studier innan jag insåg vad det var jag ville läsa = ingenting av det jag läst innan :P
Men jag var faktiskt inne på att bli personalvetare ett tag och då var tanken med just pedagogiken att jag alltid varit intresserad av pedagogik, hur man lär ut till människor i olika åldrar och då på arbetsplatser se hur kunskapsöverförandet ser ut och hur vidareutbildningar läggs upp :)
Jag kan dock tyvärr inte säga om du kan tillgodoräkna dig grundkursen om du fortsätter läsa inriktning på b/c-nivå.
 
Jag blir förvirrad....

Nu har jag gått runt i år och funderat på "vad jag ska bli när jag blir stor". Nu har jag kommit fram till att jag
vill jobba med personalansvar/HR och gärna lite ekonomi. Jag vill även vidareutbilda mig med någon kurs eller två
inom marknadsföring vilket jag har med mig från gymnasiet. Jag vill alltså ha en bredare examen som passar mig.

Har försökt att läsa mig fram, det är inte så enkelt att hitta info. Men om jag förstått det rätt så måste jag läsa 90hp inom ett huvudområde och 30hp inom ett bi område, stämmer det?

Jag har till höst kommit in på sociologi, grundkurs via Örebro Universitet. Tanken var att läsa sociologi som huvudområde, men nu inser jag att de på personalvetarutbildningen läser sociolgi med personal och arbetsliv inriktning. Vad får dom som jag inte får? Tänker jag helt fel när jag börjar min studiekarriär med att läsa sociologi?

Att få tag på studievägledare nu under sommaren var heller inte så enkelt.

Utifrån mina krav, hur hade ni lagt upp en studieplan?
Inser såklart att jag måste ha kontakt med studieledare, men just nu måste jag bara veta om jag tänker fel om jag accepterar min plats på sociologi, grundkurs.

Jag är inne på samma linje som du, har ca 60 hp nu men har inte valt område än (lutar dock åt pedagogik). Jag tänker som så att det viktigaste egentligen är att få ihop en kandidatexamen, oavsett om man riktat in sig ytterligare mot HR. Kan du visa upp för en potentiell arbetsgivare att du har en kandidatexamen med relevant inriktning där du valt kurser som gett dig bra kunskaper inför arbetet, så tror jag inte att de bryr sig om du läst pedagogik med en viss inriktning... Det viktigaste tror jag är att plocka ihop så mycket arbetsrätt som möjligt samt en del ekonomi.

Får jag fråga varför du inte läser program?

Om du vill ha sociologi som inriktning så tycker jag att du ska hoppa på kursen!
 
Mitt tips är att kolla igenom vad olika masterutbildningar för personalvetare kräver, ifall du vill kunna läsa det när du plockat ut en kandidat som personalvetare. Jag har läst ett program som gav mig en kandidatexamen som personalvetare, men det var ändå inte helt säkert att jag var behörig till masterutbildningen som vad vid ett annat universitet (mitt eget har ingen master för personalvetare). Men de lyckades med förhandlingarna så att jag kan ansöka dit nu. :) Det är som du skrev 90 hp inom ett huvudområde, sen 90 hp till för att plocka ut en kandidat (som är på 180 hp totalt nu för tiden, gamla systemet var på 120 hp för en kandidat).
Jag har precis plockat ut min kandidatexamen. Har 90 hp arbetsvetenskap som huvudområde, 15 hp arbetsrätt, introduktion till personalarbete 15 hp, samtalsmetodik och konflikthantering i personalarbete 15 hp, 15 hp praktik (samt 7,5 hp akademiskt språkbruk, 7,5 hp arbetsvetenskaplig metod och självvalda: 7,5 hp informationskompetens i praktik och teori samt 7,5 hp förbättringskunskap, lärande och informationskompetens).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har tagit reda på om jag pluggar en termin och skriver uppsats så kan jag ta ut en generell kandidatexamen inom mitt huvudämne. Har lite...
Svar
10
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp