Kanelbullesockerkaka

sussisus

Trådstartare
Tänkte baka till jobbet innan jag går på semester, dock har jag lite "problem" som består i arbetskamrater med nötallergi och mjölkallergi + att det finns de som inte äter socker eller choklad.
Jag har frågat om jag ska göra en fruktsallad, men de vill absolut ha en kaka eller bullar av något slag.

Så jag funderar på hur eller om jag ska kunna fixa en Kanelbullesockerkaka med dessa ingredienser:

2 ½ dl strösocker
175 g smör
2 ägg
3 dl gräddfil
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt

Fyllningen består av:
1 dl strösocker
3 msk kanel
2 msk smör


Vad ska jag ersätta gräddfil, smör, socker och vaniljsocker med?
Om jag ersätter ovanstående, blir kakan lika bra som originalet då?
Kan man ta grövre mjöl eller annat mjöl så blir kakan ännu nyttigare (dock går ju soja-/mandel-/kikärtsmjöl bort)?

Troligtvis är nötallergikern ledig, så det viktigaste är egentligen att ersätta sockret och mjölkprodukterna (denna gång i alla fall;)).
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Ingen som har tips på vad man kan använda istället för socker, smör, vaniljsocker, gräddfil?
Och om man kan använda annat mjöl?
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Det låter som arbetskamrater med många krav när de ska bli bjudna. Tar man bort mjölk, socker och choklad blir det väl inte så många bakverk kvar. Knäckebröd?
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Jag skulle inte baka alls, om det är så många olika krav.
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Jag skulle byta ut smöret och gräddfilen mot mjölkfria produkter och de som inte äter socker hade jag (otrevlig som jag är) struntat i.

Vill man inte äta socker men ändå önskar sig kakor så tycker jag nog att man får finna sig i att allt inte kan anpassas efter en, särskilt inte som du ju verkar ha försökt genom att fråga om fruktsallad..
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Jag hade bakat något jag tyckt om och bjudit på det, eventuellt bakat med mjölkfria produkter. Att man kan be om kaka när man inte äter socker och rata förslaget fruktsallad är väldigt otrevligt och tramsigt beteende enligt mig.
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Tänkte baka till jobbet innan jag går på semester, dock har jag lite "problem" som består i arbetskamrater med nötallergi och mjölkallergi + att det finns de som inte äter socker eller choklad.
Jag har frågat om jag ska göra en fruktsallad, men de vill absolut ha en kaka eller bullar av något slag.

Så jag funderar på hur eller om jag ska kunna fixa en Kanelbullesockerkaka med dessa ingredienser:

2 ½ dl strösocker
175 g smör
2 ägg
3 dl gräddfil
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt

Fyllningen består av:
1 dl strösocker
3 msk kanel
2 msk smör


Vad ska jag ersätta gräddfil, smör, socker och vaniljsocker med?
Om jag ersätter ovanstående, blir kakan lika bra som originalet då?
Kan man ta grövre mjöl eller annat mjöl så blir kakan ännu nyttigare (dock går ju soja-/mandel-/kikärtsmjöl bort)?

Troligtvis är nötallergikern ledig, så det viktigaste är egentligen att ersätta sockret och mjölkprodukterna (denna gång i alla fall;)).

Karlshamns mjölkfria margarin ska även vara fritt från soja.

Möjligen, med ett stort möjligen, så kan Oatleys Havregurt som är fri från soja och mjölk ersätta gräddfilen.

Socker kan du ersätta med SteviaSocker (Dansukker) (googla lite på proportionerna bara eftersom stevia är sötare än socker). Vaniljsocker kan du göra eget på vaniljstång och SteviaSocker.

Vetemjölet tycker jag inte att du ska byta ut. Någon måtta får det vara. ;)
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Säger som flera andra, varför ska du baka och anpassa till alla om det finns så mycket krav? I de allra flesta bakverk ingår väl någon form av socker? Socker är väl det som gör själva bakverket just till "fikabröd"? Visst, det finns ju sockerfria alternativ som passar personer med diabetes, men inte smakar de särskilt gott.

Ska du dessutom byta ut vaniljsocker ( smaken), smöret ( a och o i en kaka/bulle för mig) och använda laktosfria produkter(behöver inte vara sämre, men i kombination med det andra?)... Nja, låter inget vidare.

Gör en go macka, landgång eller smörgåstårta om du ska bjuda på något istället. Lättare att anpassa och utesluta ingredienser som inte faller i smaken. Och, duger det inte så får de väl vara utan?
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Vilken gnällig kavalkad ;)

Är det pga diabetes som det inte får vara med nåt socker? Annars är det väl så att fikabröd inte måste ätas i stora lass om man "bara" försöker vara nyttig.

Men det kan ju vara ett intressant experiment att försöka göra alla nöjda med samma kaka.

Smör går bra att ersätta rätt av med olja, tycker rapsolja blir bäst själv.
Gräddfil finns nog mjölkfri, den hyllan blir ju större hela tiden. Annars havremjölk, är väl mest vätskan man vill åt.
Vetemjölet kan man delvis byta ut mot grahamsmjöl, men byt inte ut allt.
Socker ska i mängd kunna ersättas rakt av med stevia, dl för dl, om det är vikt så får man räkna lite. Köpte en burk igår och har inte hunnit prova själv än, tänkte mest ha det i teet.
Vaniljsocker kan nog bytas till vaniljessens, tror inte det är socker i den. Men det är ändå sån liten mängd att jag nog hade struntat i att försöka byta ut det.

Återkom gärna med hur det smakade i förhållande till orginalet, och om den blev väl mottagen av kollegorna:)
 
Senast ändrad:
Sv: Kanelbullesockerkaka

Det finns tyvärr inte gräddfil som är både mjölkfri och sojafri.

Då röstar jag för havremjölk, syran i gräddfilen kanske kan göra kakan lite saftigare, men den ska ju ätas direkt. Fetthaltsskillnaden vägs upp av att det är mycket fett i kakan ändå tycker jag.
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Då röstar jag för havremjölk, syran i gräddfilen kanske kan göra kakan lite saftigare, men den ska ju ätas direkt. Fetthaltsskillnaden vägs upp av att det är mycket fett i kakan ändå tycker jag.

Havregurt kanske är att föredra som ett alternativ? Den är ju lite syrlig, dock inte så syrlig som riktig gräddfil.
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Tack alla för tips och svar!:)

Jag ser det som en utmaning att hitta någonting som kanske inte alla men de flesta kan äta.

Sedan kan det väl inte skada att hitta bra ersättningsvaror innan den dagen jag själv kanske behöver byta ut mjölkprodukterna eller dra ner på sockret. Då vet jag ju redan vad jag kan använda.
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Är det pga diabetes som det inte får vara med nåt socker? Annars är det väl så att fikabröd inte måste ätas i stora lass om man "bara" försöker vara nyttig.

Nej, bara det att jag har några träningsmänniskor på jobbet som inte vill äta så mycket socker.
Mina kladdkakor är populära, men innehåller alldeles för mycket socker (typ 3-4 dl socker).

Jag gillar att experimentera i köket, dock vet jag ju att när man bakar så bör man vara lite mer exakt än att bara "slänga ihop ingredienser man gillar eller tror passar ihop" vilket jag brukar göra när jag lagar mat.
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Jag hade bakat något jag tyckt om och bjudit på det, eventuellt bakat med mjölkfria produkter. Att man kan be om kaka när man inte äter socker och rata förslaget fruktsallad är väldigt otrevligt och tramsigt beteende enligt mig.

Håller med om detta. Mjölkfritt använder jag mer än gärna pga allergi eller veganism, men att utesluta socker och vetemjöl pga träningsfreaks, näää.. Då hade jag tagit med några äpplen om något alls till dem.
 
Sv: Kanelbullesockerkaka

Om du nu verkligen vill baka så även de som vill minska socker kan äta, är mitt förslag en vegansk banankaka (googla för recept). Minska mängden socker (banan är sött) eller köp hem sötströ.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Det här är min första tråd jag startar på Buke (= läskigt :nailbiting:). Jag behöver tips och inspiration på vad jag kan göra för...
Svar
14
· Visningar
1 131
Senast: majola
·
Äldre Jag har i studiesyfte under ett antal helger under vintern kokat palt med min mor. Dessa anteckningar är slutresultatet av dessa...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 329
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Försöker att äta animaliska produkter av hälsomässiga och etiska orsaker. Så idag experimenterade jag fram detta recept på citronrutor...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: hovtassfot
·
Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 203
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp