Kanin med Bajskakor..

R

Raderad medlem 94602

Vi har en kanin på lite över två år och som vi haft sedan han "lämnade boet" Han är blandning mellan lejon och dvärgkanin är kastrerad. Han bor inne men hoppar fritt på kvällarna i huset.

Hans kost består av hö, kaninpellets, knäckebröd, morötter, sallad och äpplen samt grenar. Grönt får han i måttlig mängd och grenar kunde vi väl vara bättre på. Han får aldrig kål eller potatis. Tycker mig ha hyffsad koll på hans kost.

Han är rätt släthårig med punkfrissa och vintertid får han lite kjol nertill. Borstning har aldrig behövts. Han har hitills kunnat sköta sin hygien sjäv.

Men nu har något hänt. För några veckor sen började det lukta jätteilla ur buren. Som innan kastreringen. Fränt och orent. Gjorde rent buren men tyckte inte buren i sig luktade ändå när jag höll på där. Röken var då ute och skuttade. Under den närmaste tiden blev lukten värre trots att jag dagligen bytte både halm och spån i buren. Men så tillslut tog jag tag i Röken och märkte att det var ju han som var stinkbomben. Vände honom upp och ner och fann en stor kaka av torkat bajs runt hela könsdelen.

Stackaren. Jag och sambon klippte loss den från pälsen och duschade bort den varsamt. Det fanns lite rodnad under men det var ju inte så konstigt. Lite senare kollade jag igen och då var rodnaden borta.

Problemet är att detta hela tiden kommer tillbaka. Nu kollar vi honom dagligen men det verkar som om han är liiite mjukare i bajset och allt stannar precis i öppningen. Har tagit bort salladen och knäckebrödet ifall kryddningen på brödet orsakat något men det har inte hjälpt. Klurar nu på att föröka ta bort maximalt med hår där nere för att underlätta men vet inte riktigt hur. Lutar åt att åka till vetten för en rakning. Mer tips?

Varför fixar inte att bajsa ordenligt själv längre eller tvättar sig?

Finns det något som är bra för magen?

Känner någon igen "Bajskaksproblemet"?


Mvh Voff och Röken
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Jadu, nånting gör uppenbarligen att han inte mår bra.. :/

Har du ändrat hans kost nyligen? Börjat med mer sallad tex?

Enda gångerna jag råkat ut för det problemet är när dom fått extra mycket "grönt", det har då hjälpt att sluta med allt sånt och bara ge dom hö och vatten och lite pellets.. knäckebröd ska inte vara någon fara om det är vanligt naturellt knäckebröd, det är ju dessutom bra för dom att gnaga lite på.. :)
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

I ditt fall skulle jag ta bort allt utom hö och vatten tills magen stabiliserat sig, och sen försiktigt introducera allt igen.
Då borde du kunna märka vad boven är, om det dyker upp igen.
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Sådana bajskakor brukar oftast bero på felaktig utfodring.

Kaniner är i huvudsak grovfoderätare och minst 80% av deras kost ska utgöras av hö/gräs. Vad det gäller grönsaker och annat grönt, ska man variera sig så mycket som möjligt. Minst 3 sorter varje dag.

Kål går utmärkt att ge i olika former, men i begränsad mängd. Andra saker kaniner mår mycket gott av är blast...då från olika rotfrukter ( morotsblast, blad från broccoli mm mm). Kaniner äter framför allt sega fiberrika blad, bark och andra svårsmälta växter, med andra ord blast, stammar och blad från växterna: det vi brukar kasta på komposthögen så att säga. Deras mag/tarmkanal mår bäst då de får bryta ned cellulosa.

Du ger morötter, sallad och äpplen..rätt så ensidig kost och heller inte speciellt mycket att bryta ned. Knäckebröd ska ges bara ibland. Det innehåller både socker och fett, inte så bra att ge till kanin.
 
Senast ändrad:
Sv: Kanin med Bajskakor..

Jag har inte ändrat något som jag kan komma på i kosten. Hö har han fri tillgång på. Har tagit hem en hel bal från stallet så han lär klara sig i några veckor ;)

Pellets har han nog tyvärr också fri tillgång till. Jag vet att de inte ska få för mycket men där är vi nog lite för generösa och han äter mycket :crazy:

Frukt och grön får han ca en fjärdedel av om man ser till det totala. Har läst att det är så de ska ha men kan ju ha fel.

Glömde, broccoli får han också...Brukar ge en bit av stammen. Vi har provat mängder med annat men han ratar det. Hade gärnat varierat frukt och grönt mer men jag har googlat på vad de gillar och provat massor och fler alternativ äter han inte...

Vi har faktiskt bytt pellets för ett tag sen. Men vi har bytt foder förr utan att han har reagerat. Märket är samma som förut men en ny blandning. Kanske det är boven?

Han har fått mycket knäckebröd under en period. Sonen gillar att själv gå och ge. Men nu är brödet indraget ett tag.

Han har sedan ca 1 månad tillbaka halm på ovanvåningarna i sin bur ( en såndär trevånings) och han gillar att äta i halmen. Kan den vara boven?

Jag ska lyda era råd och bara ge vatten och hö samt lite mindre pellets ett tag. Fortsätter han såhär över helgen blir det veterinären på måndag.


Tack så mycket för tipsen och jag välkommnar fler om så skulle vara

Mvh Voff
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Frukt och grönt i den mängden ska inte vara någon fara om man har vant in dom ordentligt, men skippa allt sånt några dagar och skulle det bli bättre av det så börja sakta igen ge en sak i taget och lite.. :)

Att du har bytt foder kanske kan vara en grej, en annan blandning? Innebär det att han nu får blandning istället för bara pellets?
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Hade samma problem en gång med en kanin. Pratade med en uppfödare som talade om att en del kaniner kan bli dåliga i magen av morötter. Jag slutade ge den morötter och den hade aldrig problem med magen igen.
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Innan var det BARA pellets...ren pellets. Nu när jag skulle köpa sist så fanns inte jusst den påsen men väl denna från samma tillverkare. Det var också i princip bara pellets med några enstaka korn och nått musli-liknande i men 80-90% är nog pellets.

Men det har hänt att han har fått blandningar förr och inte reagerat då.


Som sagt så har han inte fått grönt alls på 1 vecka nu men problemet kvarstår. Inget knäckebröd heller på 4-5 dagar. Nu är det bara Hö, pellets och så hamen då som jag lurar på kan vara boven. Eftersom han ligger på övervåningarna så bytte vi bort spånet mot halm så han inte skulle bli så skräpig och har bara spån i nedre delen som han använder som toalett. Han älskar verkligen att gräva och mysa i halmen och äter den även. Även halmen är riktig halm från stallet precis som höet.

Ska ta ut halmen idag och lägga i papperspellets i stället.


Tack igen // Voff och Röken
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kanin med Bajskakor..

Jag tror inte att halmen är ett problem.. och har det nu gått 1 vecka och han inte blivit bättre så är det nog tyvärr dags för vet, för på 1 vecka borde han ordnat upp magen själv om det var för något han ätit..
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Det skulle vara pelletsen då som är ny ju..den äter han ju fortfarande. Ska hoppa in på konsum och se om de har den gammla sorten kvar. Men annars blir det vetten på måndag. Vi ligger i influensa här så de där 4 milen till vetten känns som en ökenstrappats just nu.

Röken är jättepigg och jag märker ingen som helst skilnad i hanns allmäntillstånd.
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Isåfall tycker jag att du gör så att du tar bort pelletsen helt och hållet över helgen.. ge honom bara hö och vatten över helgen så borde du märka om det blir någon skillnad. :)
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Tandproblem är ofta en bakomliggande orsak, särskilt om du inte ändrat någonting i kosten.
Kindtänderna tex, vilket man inte kan se själv.

Jag röstar för veterinär helst innan helgen, ifall det är så. Och är det inte tänderna, då vet du det och då kan du sätta honom på hö-diet ett tag.
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Vissa kaniner är oerhört känsliga för foderbyten, så ett byte mellan olika hö-sorter kan ställa till det i magen för en del, om du har gjort något sådant byte menar jag...

Jag fick två kaniner i somras och en(Zalto) hade exakt samma problem som din kanin.
Hennes syster fick exakt samma mat med hade inga problem alls.
Zalto fick hö och vatten rätt länge, sen så vande jag in henne långsamt på gräs, löv och pinnar. Det tog några veckor innan hon var helt 100% bra, men nu mår hon prima och får även grönsaker och lite pellets.
Jag har mina kaniner i en stor inhägnad gård med mycket gräs och vet sa till mig att dom klarar sig ypperligt på just gräs, hö, pinnar, löv och lite morötter då och då. Hon är expert på just gnagare så jag väljer att lita på henne:)

Mitt råd är att tvätta rumpan på din kanin och byt i hela buren. Ge han sedan hö/vatten kuren och har det inte blivit LITE bättre inom några dagar så kontakta självklart vet. Om du inte gjort hö-dieten kommer nog vet ändå att rekommendera att du gör den(min gissning).

Hoppas verkligen du får bukt med problemet!
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

KL

Tack alla för råd.

Pelletsen åker ut nu. Den är det ända nya i kosten. Höet är från samma vall och allt som förra året. Tar med mig från stallet och jag kör ju med samma jämt till hästen. Höet har han ätit sen det slogs så det tror jag är okej.

Buren skuras i morgon och då lägger jag in papperspellets i hela. Ingen mer halm för säkerhets skull. Inte spån heller eftersom det fastnar i bajsen. Han har haft burpellets förut och det har gått bra.

Det blir tre dagar med vatten och hö och sen veterinär på måndag om det inte ändrat sig. Men jag tänker ringa dem i morgon ändå för lite telefontips.

Han var ute och hoppade i huset några timmar i kväll och var sprallig och pigg som vanligt så han verkar inte dålig i all fall.

Godnatt och tack igen allesammans :laugh:


Voff och Röken
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

I dag verkar Röken lite bättre i magen. Hans bajs fastar fortfarande i pälsen runt analen men inte på långa vägar som innan. Igår var "kakan" mindre men idag var det ingen kaka utan mer bajsrester som satt fast. Nu var det mera "plutt-format! också. Vi har kollat honom morgon och kväll innan men bara behövt rycka in och hjälpa honom på morgonen. Då har vi spolat honom under rinnande vatten tills kladdet lossat. I dag räckte det att jag tog en våtservett och tog bort med. Gick jättelätt. :)

Så vi kör vidare med hö-dieten över helgen och letar efter den gamla pelletsen.

Vi bor på en pytteort utan zooaffärer och bara ett par matbutiker samt Lantmännen-Granngården att handla av. Nästa anhalt är fyra mil bort. Så vi kanske inte kan hitta hans gammla sort igen :(

(Trodde väl aldrig att jag skulle sitta och disskutera kaninbajs på nätet i min ålder :D )
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Även när du hittar den gamla pelletsen, introducera den försiktigt. Boven kan också vara just pelletsen oavsett sort, om han har fri tillgång kan han få för mkt protein vilket gör att han får för mkt nattbajsar.

½dl per dag brukar vara lagom för en dvärgkanin. Givetvis får man gå efter hullet men som en riktlinje.

Frukt är inte heller så bra att ge annat än någon gång ibland. Det är fullt med socker som kan störa magfloran.
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

De flesta kaniner klarar sig bra på det du skriver om de inte har ungar eller så. Ibland kan man behöva ge pellets men det ser man ju på päls och hull.
Vill bara påpeka att kaniner inte är gnagare.
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

Va skönt att han verkar va bättre! Men ja, kör på hö-dieten tills han är helt bra.. och sen börja med pellets igen, men inte för mycket på en gång! :)

Lantmännen, kolla om dom kanske har kalvpellets? Det har vi kört i alla år till kaninerna, och även uppfödarna här runtomkring kör det också.. :)
 
Sv: Kanin med Bajskakor..

De flesta kaniner klarar sig bra på det du skriver om de inte har ungar eller så. Ibland kan man behöva ge pellets men det ser man ju på päls och hull.
Vill bara påpeka att kaniner inte är gnagare.

Ja, jag har börjat introducera pellets nu när det börjar bli så kallt. Det stora problemet med pellets tycker jag är att hitta ett av bra kvalitet! Jag har lärt mig att fiberhalten gärna ska vara minst 18% och det tycker jag är svårt att hitta, tips mottages gärna! Det mina får nu är på 17%, bäst av dom jag hittat...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp