Bukefalos 28 år!

Kanin-mobbing

ylvaaskersund

Trådstartare
I mitt stall finns tre kaniner, två av dom är bästa vänner de putsar varandra och ligger tätt i hop, den tredje är helt utanför!:confused:

De andra två jagar henne och tillåter inte att hon är nära dom överhuvudtaget!

Eftersom jag är lite blödig av mig och avskyr mobbing tänkte jag skaffa en kompis till den ensamma kaninen! Då är min fråga helt enkelt! ( de är honor alla tre)

Är det lättare att ta en unge?

Eller ska jag ta emot en kanin som några barn har tröttnat på, en kanin som levt ensam hela sitt liv?

Hur introducerar man en ny kanin på bästa sätt, vuxen respektive en unge!

Kaninerna bor i en gammal ladugård där jag förvarar halm och hö samt havre, det är en yta på ca 50 m2!
 
Sv: Kanin-mobbing

Hmm, jag skulle inte råda dig att köpa en unge eftersom de 2 mobbarna möjligtvis skulle kunna attackera ungen..
Själv skulle jag nog ha delat på dom, så att det blir 2 och 2. Funkar de bra så kan du ju testa att sätta ihop dem. Eventuellt att det skulle funka med en unge då, fast då får du vänta med att sätta ihop dom till 4 igen tills ungen är lite äldre. :)
 
Sv: Kanin-mobbing

Kan ju tillägga att du bör låta kaninerna träffas utanför honans revir, eftersom hon kan attackera ungen isåfall. Sätt ihop dom samtidigt. Sen är det ju bra om du kan ha kaninen på test i nån/några veckor innan du köper den, så att du ser om det funkar eller inte :)
 
Sv: Kanin-mobbing

kaninerna bor i en ladugård och är inte i någon bur, men när den nya kommer så är det väl bäst att sätta henne i en bur först?

I värsta fall blir det ju tre mot en:confused:

Men att ta en på prov var en bra ide:idea:`

Finns det risk att en kanin hona biter ihjäl en unge som inte är hennes?
 
Sv: Kanin-mobbing

Hur menar du med att först ha henne i en bur? Att ställa in buren i ladugården? För annars händer de ju inget xD Men att ställa in buren i ladugården med den nya kaninen kan ju vara bra att se hur dom reagerar tror jag :) Men Just för att det itne ska bli 3 mot 1 så tänkte jag att om du delar på dom så länge, alltså att du sätter in 2 av dom i en bur under nån vecka eller så, så kan du se hur den bortstöttade kaninen och den nya kaninen kommer överens :)

Eehm, detta med att bita ihjäl en unge.. Om ungen är mogen att åka från mamman så är den ju oftast tillräckligt stor och jag tror inte det finns så stor chans att den blir ihjälbiten. Oftast är det mamman som biter ihjäl ungen när den luktar annat, för att skydda ungarna. Hmm, ja, svår fråga egentligen xD Det logiska verkar ju att om den är tillräcklig stor så borde inte en annan kanin bita ihjäl den. Men det är ju aldrig säkert :crazy:
 
Sv: Kanin-mobbing

Jag hade särat på de i första hand. Däremot går de såpass stort så det förmodligen funkar ändå, se bara till att de har gott om gömställen och fodra på flera platser om du inte redan gör det.

När man för ihop kaniner finns alltid risken att de börjar bråka och biter varandra. De lär inte bita ihjäl varandra (man måste givetvis ha noggrann koll i början), men en vuxen hona kan säkert skada en unge mer än en annan vuxen. Jag skulle inte föra ihop en liten 8veckors med okända kaniner utan i så fall vänta lite. Att ha den i en bur med de andra runt sålänge låter som en bra idé.

Sen finns ju dock inga garantier för att den nya och den "mobbade" blir vänner men det vet du väl redan.
 
Sv: Kanin-mobbing

:idea:
I mitt stall finns tre kaniner, två av dom är bästa vänner de putsar varandra och ligger tätt i hop, den tredje är helt utanför!:confused:

De andra två jagar henne och tillåter inte att hon är nära dom överhuvudtaget!

Eftersom jag är lite blödig av mig och avskyr mobbing tänkte jag skaffa en kompis till den ensamma kaninen! Då är min fråga helt enkelt! ( de är honor alla tre)

Är det lättare att ta en unge?

Eller ska jag ta emot en kanin som några barn har tröttnat på, en kanin som levt ensam hela sitt liv?

Hur introducerar man en ny kanin på bästa sätt, vuxen respektive en unge!

Kaninerna bor i en gammal ladugård där jag förvarar halm och hö samt havre, det är en yta på ca 50 m2!

Stackare
men är inte 50 m en stor yta du kan ju köpa en till
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: KesoNeso
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 352
Senast: manda
·
Hästmänniskan :cry::crazy:Hej! Jag är 15 år och skulle behöva lite extra pengar. Det skulle vara en "dröm" att få ett litet extra jobb som hästskötare...
2
Svar
30
· Visningar
2 936
Senast: Joelina
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp