Kanin och katt

ako

Trådstartare
Har noll erfarnenhet av smådjur men har haft häst, hund och katt i hela mitt liv. Dottern på 7 år önskar sig en kanin hett, och djurintresse vill jag ju uppmuntra (och fattar självklart att det är vuxenansvar att se till att den får en bra tillvaro), men undrar hur det funkar att ha katt (vi har 2) och kanin tillsammans? Ren utekanin känns lite trist, tror man dödar intresset om barnet ska umgås med sitt djur ute hela vintern, men en bra utebur under sommarhalvåret är väl bra tänker jag. Och bör man ha två kaniner eller är de nöjda ensamma?
Tack på förhand 😊
 
Jag har haft lösa kaniner tillsammans med katter. Ett tag hade jag två kaninungar och två kattungar och de lekte tillsammans såpass att de höll på att riva huset och hade jättekul ihop. De vuxna katterna jag hade då brydde sig inte nämnvärt utan reagerade som de brukade göra när leken gick i deras tycke för vilt till, de gick undan. Hunden däremot ställde sig i mitten av rummet och sa voff med bestämd ton när han tyckte att de flög väl mycket över honom där han låg och försökte sova i sängen.
Som barn var en av våra katter och min kanin bästa vänner, katten sov gärna i buren även när kaninen inte var där utan var lös i trädgården. Djur brukar lära sig vad som är okej byte och inte men framförallt en kaninunge kan ses som ett byte för en vuxen katt så visst måste man ha koll när de är tillsammans lösa. Jag skulle inte lämna en kanin och en katt tillsammans ensamma men att ha kaninen i bur när man inte kan ha koll och katten utanför har inte genererat några stressproblem eller annat hos de kaniner jag har haft. De vuxna katterna jag har haft samtidigt som kaniner har inte heller visat något särskilt intresse för kaniner när de har varit i buren men jag skulle inte lämna katt och kanin ensamma i samma rum även när kaninen är i sin bur förren jag vet att det inte är stressande/triggande för just de individer man har.

Vad gäller ensam eller två hänvisar jag till lagen :) http://www.jordbruksverket.se/amnes...lskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html
 
@Sonic76 du har väl haft/har den kombon?

Jag har haft kanin och kattutan problem men skulle aldrig lämna de ensamma tillsammans. Och vissa katter har haft ett ohälsosamt intresse för kaninungar. Generellt så vuxen katt och vuxen kanin har inte varit problem. Vuxen katt och kaninungar däremot kan bli väldigt galet. Kaniner är lätta stressa ihjäl med så en lekglad katt och en rädd kanin kan indirekt bli en död kanin, vilket ytterligare är en aspekt inte lämna de ihop.
 
Och min mördarkatt dödade, och åt upp större delen av båda de halvstora kaninungarna vi hade. De bodde i utebur och katten låg och lurade på dem så fort hon fick chansen, trots att vi jagade bort henne och sprutade vatten på henne. Tyvärr stängde inte barnet buren ordentligt vid ett tillfälle, och det var allt katten behövde.

Katten är som sagt en mördare, hon tar stora råttor, harpaltar, ekorrar och tom en fiskmås en gång. Jag tror aldrig hon kan acceptera en kanin som kompis, och hon skulle säkert försöka ta även en vuxen kanin.

Men grannen har sina kaniner lösa i stallet bland katterna, de har mer problem med att råttor tar kaninungar ibland.
 
@Sonic76 du har väl haft/har den kombon?

Jag har haft kanin och kattutan problem men skulle aldrig lämna de ensamma tillsammans. Och vissa katter har haft ett ohälsosamt intresse för kaninungar. Generellt så vuxen katt och vuxen kanin har inte varit problem. Vuxen katt och kaninungar däremot kan bli väldigt galet. Kaniner är lätta stressa ihjäl med så en lekglad katt och en rädd kanin kan indirekt bli en död kanin, vilket ytterligare är en aspekt inte lämna de ihop.
Ja och det gick så bra så
Hade inte kaninungar ensamma med katten men de vuxna var inga problem
Hade även en harjakthund ensam med kaniner utan problem
 
Våra katter skulle inte tveka att ta våra kaniner om möjlighet gavs, även de större vuxna köttkaninerna.
 
Haft 4 katter, 1 brydde sig inte, 2 skulle ta om dom kom åt någon i lämplig storlek och 1 vet jag inte då jag inte hade kanin då men troligen då den tog sig in i hönsgården och tog halvstora kycklingar.

Stora kaniner som vägde mer än katten som vuxna.
 
Tack för alla svar! Två kaniner får det förstås bli när det blir dags. Kanske skulle man försöka hitta vuxna (men inte för gamla) kaniner så att de inte ser så små och smaskiga ut, samt i alla fall i början ha dörren till rummet som buren står i stängd.
 
I normala fall lär sig hundar och katter vilka djur som tillhör familjen, även i vuxet tillstånd. Det kan ta lite tid ibland bara.

Min granne har vinthundar som kastar sig efter minsta lilla fågel och har helt klart mördargenen i sig vid jakt (som alla rovdjur). De går dock helt lösa i samma inhägnad som både kaniner, höns och getter hemma vid huset.

Vår katt jagade inte våra råttor och inte våra marsvin. Däremot tar hon in allt upp till harpaltar och äter.

Vår ena hund fick inte vara ensam med marsvinen då han i början varit helt rabiat när han såg dem. Men jag hade troligen kunnat ha honom helt ensam med dem då han vande sig efter bara en vecka och inte längre såg dem som mat.
Han jagade också andras katter men skulle aldrig jaga sin egna.

Givetvis finns det undantag och i några fall bör man ha uppsikt hela tiden men det är möjligt och för det mesta ska det fungera.
 
Uppdatering: Troligen flyttar en 1,5- årig dvärgvädurshane in om en vecka. Tänker att vi först låter honom landa lite här innan kastrering och sedan är planen att han får en tjejkompis framåt jul eller så. Han ska bo i bur och hage och med stängd dörr för katternas skull när vi inte har koll.
Blir en ny erfarenhet 😊
 
Nu har han flyttat in. Han själv verkar oberörd av katt utanför buren (har bott m katt förut). Ena katten sitter vid buren eller en bit i från och tittar, den andra blev livrädd o går omvägar (världens fegaste katt). Jag tänker att det är bra att han får kolla, eller tänker jag fel? Självklart ska han inte få vara i samma rum när vi sover eller inte är i närheten, men annars borde det väl vara bra? Har suttit vid buren och klappat kisse och tittat på kanin tillsammans.
 
Våra katter har lärt sig att kaniner inte är mat. Kaniner kan dock vara väldigt tuffa och är inte alltid helt snälla.

Jag hade en vildkatt som tog en av mina kaniner dock. Så kan gå hur bra som helst, men man får dock vara vaksam.
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Martenix
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 730
Senast: paradiset
·
Däggdjur Behöver er bukefalister att bolla en idé jag haft ett bra tag nu. Jag har en bedårande liten lejonhuvad hankanin (kastrerad, 2år) - han...
Svar
16
· Visningar
1 444
Senast: vego96
·
G
Katthälsa Ja, jag är inbiten hundmänniska. Jag föddes in i en familj med afghanhundar och sedan dess är det afghaner som gäller. Men, jag har så...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp