Kanin på jobbet

Amha

Trådstartare
Min kollega berättade att det springer runt en lös tamkanin på jobbet som fortfarande är så pass tam att den kommer någon meter ifrån en innan den rusar iväg. Hon tyckte väl synd om den och undrade om jag kunde ta den och jag tänkte då att SJÄLVKLART tar jag hem en tamkanin på vift! Trist om detta ska bli som på gärdet där det finns 100-tals och det inte hålls i schack och dessutom tycker jag lite synd om den inför vintern och så när det inte är roligt ute längre.

Jag har nu följande funderingar:
Visst borde det vara enklast att fånga den med att kasta en filt över den? Är kaniner såna som stannar upp när de blir blindade eller kan man räkna med att den springer fort som attan när jag kastat jacka/filt/annat över den?

Säljs det avmaskning till kaniner på apotek? Vill inte ha hem en kanin full med mask så det blir förbyggande avmaskning :o

Om jag får fatt den, kan man "förvara" den i en låda innan jag hittat en bur? Tänkte typ kartong men den kanske smiter därifrån och jag vill inte känna doften av grillad kabelgnagarkanin. Tänkte kolla blocket efter gratisburar eller billigburar. Säljs det fortfarande sånadär (svindyra) höpåsar på ica och willys som man kan ha tills man fått tag på en större bal? Det är ju inte skitenkelt med hö och kaniner äter väl inte plastat va?

Det kommer säkert fler funderingar. Självklart ska jag ringa och skjuta in en notis hos polis, katthem osv om jag får fatt i den. Egentligen passar det mig inte särskilt bra med husdjur så om riktiga ägarna tittar fram blir jag ju glad, annars får man väl anpassa sig lite :)
 
Sv: Kanin på jobbet

Borde man göra en veterinärbesiktning av den för att se så den ser kry ut? Jag kan ju inget om kaninsjukdomar. Vad kostar en veterinärbesiktning av en kanin i så fall?
 
Sv: Kanin på jobbet

Testa du med filt. kan funka. de är väl aldrig fel med vetundersökning - men en halvvild kanin kanske bör få några dagar att lugna ner sig på innan den tas till vet. Ang bur så är papplåda inget bra - gnagare gnager papp. Men en billig transportbur brukar man ju kunna hitta på ÖB eller liknande.
kaninsjukdomar - ja det kan vara lurigt - en del bär på sjukdomar som dom är resistenta för men som tar kål på andra kaniner vid smittöverföring.
Nej kaniner är inga fans av plastat hö men det finns fortfarande på ica...och i naturen - är den inte jättestor så kan du ju repa gräs, maskrosor och rölleka så länge. Hallonsnår finns ju i stadsmiljöer och är bladmums.
 
Sv: Kanin på jobbet

Jag skulle försöka få tag på en håv. Känner du någon som fiskar? Skulle det vara så att kanin kommer undan filten kan det bli svårare att komma tillräckligt nära nästa gång.
 
Sv: Kanin på jobbet

Svarar båda

Hm, trist att de ska hålla på att gnaga sönder lådan.. Jag som tyckte att jag hade en billig och bra lösning i väntan på nåt bättre! :p

Vad jag har hört är det en kanin i storlek dvärgvädur så jag kanske inte behöver handla någon mat om vi får fatt i den. Jag har varit ute och kikat men har inte hittat den så den kanske dyker upp lagom till kvällen/natten när kollegan börjar och det är mindre folk i rörelse. I så fall så får hon försöka fånga in den så tar jag hand om den sen. Då har hon nåt att pyssla med ;)

Vad kan en veterinärundersökning gå på för en sådan då? Har inte direkt jättelust att lägga en förmögenhet på en veterinärundersökning med blodprov och sånt för att kolla om där eventuellt ligger något och gror då jag har hästar som kostar en slant med (vill gärna ha råd att äta den här månaden med :angel:) så det blir väl kanske i så fall en basic för att konstatera om den är kry och mår bra idag. Har ju ingen aning om ifall man kan tempa den, kolla puls, andning och sånt som man gör med stora djur.

Jag har nästan glömt bort att det är sommar, i och med att jag inte har sett den nu idag så blir det ingen kanin idag (antar jag, dagen är inte slut än på några timmar) men tittar den fram så kan jag ju rusa upp till Ladugårdsgärdet och hitta nåt åt den att tugga på :)

Håv var ett bra förslag, tyvärr känner jag ingen fiskare men man kanske kan man fixa en egen konstruktion som kan liknas med håv... Ska fundera på det.

Hade någon en aning om avmaskning för kaniner?
 
Sv: Kanin på jobbet

Vet inte mkt om kaniner men hittade lite info här. Vad jag vet är det väl recept på det dock.

Lycka till med fångandet :)
 
Sv: Kanin på jobbet

Till kaniner ger man flytade Axilur, säljs för hund och katt på apoteket. Sist jag avmaskade hundarna var det inget recept på det i alla fall.
 
Sv: Kanin på jobbet

vet inte om det funkar för dig men jag gjorde en bur av kompostgaller, två galler långt och ett galler brett, galler i golv och tak och så matade jag kaninerna där varje dag i ett par dagar sen var det bara att stänga om dom nästa gång jag gav dom (har en kaningård på 80 kvadrat så vissa kaniner blev lite halvvilda).
Annars kan man göra en hage med kompostgaller och göra som en gång+fålla som man kan stänga när kaninen hoppat in så man driver den framåt till en fålla i vilken man kan fånga den. Kräver dock att kaninen inte få för mycket panik för då kan dom hoppa över eller kasta sig in i nätet så häftigt att dom kommer under. Men annars funkar den metoden smidigt, har hänt ett flertal gånger att jag haft kaniner som rymt och då har jag snabbt slängt upp några galler och kunnat driva in dom där och stänga om dom och snabbt ta dom innan dom börjar fundera hur dom ska hoppa ut. Eller kan man ju använda kompostgallren att driva in den i ett annat utrymme som är lättare att ta den i. Jag tror iaf det är betydlgit lättare än att kasta ngt över, det brukar inte vara så lätt.
 
Sv: Kanin på jobbet

Kompostgaller är utmärkt - som gadriel skrev - stäng av ett utrymme i ex köket där den får bo. Det är mer kaninvänligt än en bur. Kan såklart också används vid infångande, om kaninen inte bor ute på ett gärde eller liknande.

Vet kostar ju såklart, men en vanligt undersökning på kanin brukar inte vara sådär vansinnigt dyrt. En kastrering här ligger på cirkus 700 kr.

Vid infångande... det beror ju lite på hur tam den är. Ska du kasta något får du se till att garanterat träffa och få tag på den direkt. Annars kommer det blir svårt nästa gång. Det går inte att sätta ut en fälla?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·
Däggdjur Jag ska om ca 2 veckor hämta hem min lilla kaninpojke. Jag kom på ganska sent att det inte alls är lika lätt här som i Norrland att...
Svar
12
· Visningar
5 405
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 733
Övr. Katt Ska försöka sammanfatta detta så kort som möjligt. (ursäkta långt inlägg!) Obs. är att detta är inte mina katter. Jag är inte heller...
Svar
9
· Visningar
1 363
Senast: lahsd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp