Kanin-plötslig död

Sv: Kanin-plötslig död

Vet hur det är.
Min ena kaninhane matvägrade och dog sedan 2 dagar senare.
Han bodde då hos pojkvännens familj.
Tog hem honom på en gång och då började han äta litegranna och få i sig vätska.
Lämnade tillbaka honom dagen efter till familjen, då han bodde och stortrivdes med deras hona (han var självklart kastrerad).
Men kvällen därefter matvägrade han igen och försökte då få i honom vatten+socker, men gick inge vidare.
En timme senare tog han sitt sista andetag i min famn.
Ingen aning om varför han dog, eller om det har något samband med att hans far dog vid ungefär samma ålder, samt att hans son dog året innan även han vid ung ålder.



Usch vad hemskt! Jag beklagar.. :(
Det värsta är att om det är släkt så kan det ju vara något genetiskt....eller det låter som om att det skulle vara det.
Det känns inte rättvist när de är så unga... kaniner är dåliga på att visa om de har ont eller hur ont de har... men jag har så svårt att tänka mig att min tomas hade ont... lika så dina kaniner, eftersom att jag klämde och kände på honom, och gör det fortfarande fast på mina andra kaniner, men han reagerade inte på smärta. Det är hemskt att inte veta vad problemet var...:(
 
Sv: Kanin-plötslig död

Hej!!!
Så jättejobbigt för dig/er. Måste varit en fruktansvärd upplevelse :(:(
:(
Vi har en sorglig historia oxå....
För strax 3 år sedan hittade mina barn en jättesöt kanin som var lös på en parkering. Varje helg vi parkerade vår bil där så hoppade han runt ensam där...
En em när barnen var borta för att se om de såg den lilla sötingen så lyckades de ta den. De tog med den till vår lilla stuga där den fick bo på vår lilla altan, fick sen komma hem där vi byggde en bur. Dock tyckte mina barn så synd om den så den fick vara en "innekanin" o fick bo i ett stort nybyggt badrum! :) Han fick ha sin bur utan lock där inne o där kissade han. Bajsade oxå ....men det kunde komma lite lite varstans oxå.....:D Men jag är inte så pedant utan tog hellre fram dammsugaren lite oftare!!! Mina barn skaffade kompostnät som han hade när det var fint väder o han älskade att vara ute i värmen o hade en "stor hage" att gå !.Även inne fick han ju gå lös i badrummet o dörren var nästan alltid öppen så han kunde springa ner i trappan som är klädd med heltäckningsmatta. Där sprang han alltid morgon o kväll . Vi kallade det att han gjorde sin morgongympa!!!!
Det var alltså 3 år sedan vi tog hem honom i juni.
Nu hade vi varit i stugan igen i helgen o han njöt ute i sin hage. men var inne i stugan på kvällen.
På lördagskvällen åkte jag o min man hem med honom med oss. Jag skulle jobba på söndagen. Han fick nytt hö i sin nystädade bur o vatten o mat. Allt var som vanligt.
På morgonen likaså när jag skulle till jobbet.
När jag kom hem på em hittade jag honom död på golvet.:(
Han hade redan börjat bli stel......
Vad jag undrar nu är ju såklart VARFÖR?????? Dock vet vi inte hur gammal han var när vi "adopterade" honom.......
Tacksam för nån återkoppling......
Jag o töserna sörjer.........
 
Sv: Kanin-plötslig död

Hej!!!
Så jättejobbigt för dig/er. Måste varit en fruktansvärd upplevelse :(:(
:(
Vi har en sorglig historia oxå....
För strax 3 år sedan hittade mina barn en jättesöt kanin som var lös på en parkering. Varje helg vi parkerade vår bil där så hoppade han runt ensam där...
En em när barnen var borta för att se om de såg den lilla sötingen så lyckades de ta den. De tog med den till vår lilla stuga där den fick bo på vår lilla altan, fick sen komma hem där vi byggde en bur. Dock tyckte mina barn så synd om den så den fick vara en "innekanin" o fick bo i ett stort nybyggt badrum! :) Han fick ha sin bur utan lock där inne o där kissade han. Bajsade oxå ....men det kunde komma lite lite varstans oxå.....:D Men jag är inte så pedant utan tog hellre fram dammsugaren lite oftare!!! Mina barn skaffade kompostnät som han hade när det var fint väder o han älskade att vara ute i värmen o hade en "stor hage" att gå !.Även inne fick han ju gå lös i badrummet o dörren var nästan alltid öppen så han kunde springa ner i trappan som är klädd med heltäckningsmatta. Där sprang han alltid morgon o kväll . Vi kallade det att han gjorde sin morgongympa!!!!
Det var alltså 3 år sedan vi tog hem honom i juni.
Nu hade vi varit i stugan igen i helgen o han njöt ute i sin hage. men var inne i stugan på kvällen.
På lördagskvällen åkte jag o min man hem med honom med oss. Jag skulle jobba på söndagen. Han fick nytt hö i sin nystädade bur o vatten o mat. Allt var som vanligt.
På morgonen likaså när jag skulle till jobbet.
När jag kom hem på em hittade jag honom död på golvet.:(
Han hade redan börjat bli stel......
Vad jag undrar nu är ju såklart VARFÖR?????? Dock vet vi inte hur gammal han var när vi "adopterade" honom.......
Tacksam för nån återkoppling......
Jag o töserna sörjer.........


Stora raser blir inte lika gamla som de minsta raserna. Jag har haft en hermelinkanin som blev 10 plussare. Men tex en Belgisk Jätte blir sällan riktigt gammal.

Självklart blir det en chock om ens djur plötsligt ligger död, men som du själv skriver- ni vet ju inte hur gammal kaninen var när ni hittade honom.

Men ni har ju gett kaninen ett par bra år för tänk vad han farit illa om ni inte hittat honom och tagit honom in i er familj. Och kaninen har gett er en härlig upplevelse av samvaro i flera år.

Att ha djur är- kul. Men det är ju så att djurägarens tyngsta plikt är att avliva när ett djur blir gammalt eller sjukt. För så är det de lever oftast så mycket kortare än vad vi människor gör. Och just det har er familj sluppit denna gång. För kaninen kunde ju ha blivit gammal och sjuk och haft många krämpor på slutet. Och det är hårt att se ett djur tyna bort.

Fick själv avliva min ena gamla häst för några dagar sedan och det känns TOMT här nu.

Oavsett hur stort eller litet ett djur är så fyller det ju oftast upp en STOR plats i ens hjärta.

Tänk så här, nu har kaninen hoppat iväg till de sälla kaninkullarna, hos er har han haft det bra och ni har kunnat träna på att vara djurägare en tid. Ni har fått uppleva en massa roliga saker ihop med kaninen. Han har lämnat ett hål- ett tomrum hos er.

När er sorg lättat lite- så kanske det tomrummet en dag kan fyllas av något annat djur som behöver ett hem och som någon övergivit. Och så börjar kretsloppet igen. Men nåt levande som ni kan ge ett hem, och som i sin tur ger er en massa daglig glädje.
 
Sv: Kanin-plötslig död

*Har bara läst första inlägget*

Att kaninernas tänder är vassa/oslipade är livshotande, de får ont när de äter och slutar äta. Att en kanin inte äter är en varningsklocka utan dess like. Att de får för lite hö kan vara en bidragande orsak till att tänderna inte hålls i det skicket de ska.

Djur är experter på att dölja att de mår dåligt så det gäller att vara uppmärksam på minsta lilla.

Att åka till veterinären kan kosta skjortan ja, men har man tagit på sig ansvaret för ett djur ska man ha såpass god ekonomi att de pengarna är undanlagda och helst ha en bra försäkring ifall olyckan är framme, anser jag. Annars ska man inte ha djur.

Min kaninhona, Snuffan, lyckades dra sitt framben ur led = några dagar hos vet. Sen fick hon för sig att gräva i min madrass och käka skummgummi (går helt fritt inomhus) = x-antal dagar hos vet. Hon har kostat mig en sjuhelvetes massa pengar då jag dumt nog inte hade henne försäkrad, men hon lever än idag och fyller 8 i år. Det är värt det, pengar är inget pris för ett liv och jag förstår inte varför man tvekar när djuren väl visar att de mår dåligt? Då är det bråttom!

Det kan också vara försent när man upptäcker det, min Tuss blev jättedålig, jättefort 4 år gammal bara, blev vinglig, och andades häftigt bland annat, på röntgen såg vet att han hade lungödem och antagligen ett förstorat hjärta = alltså ett medfött fel och fick avlivas. Men han slapp lida och självdö pga av detta (hade antagligen dött av syrebrist flera dagar senare annars...) och det har jag inga problem med att betala för heller.

Jag har också haft kaniner med tandfel när jag var 8-14 år, de fick avlivas tillslut, var hos veterinären och slipade rätt tänder med jämna mellanrum tills det kändes som om det fick vara nog, de blev sämre med åldern och fick då somna in för deras egen skull. Då var det mina föräldrar som betalade kalaset dock.

Hade du åkt till veterinären när du märkte att han var dålig så hade de kanske kunnat listat ut vad felet var, du hade vetat, du hade gjort allt du kunnat och även om kaninen hade behövts avlivas så hade du inte behövt ha dåligt samvete.

Det här låter säkert hårt, när din älskade kanin precis har dött och jag säger inte det här för att vara elak utan för att det helt enkelt låter som om du behöver få höra det för dina eventuellt framtida kaniners skull. Dålig kanin = veterinärvård! Man kan inte fixa en sjuk kanin själv genom morotspurér. Är de så dåliga är det veterinär som gäller! FORT! Lider de, mår dåligt och inte går att rädda så tar man sitt ansvar och avlivar dem hos vet så de slipper lida.
 
Senast ändrad:
Sv: Kanin-plötslig död

Det kan absolut ha varit tänderna. Slutar de äta går det himla fort. Kanske inte hjärtat orkade längre? Hur drack han sista tiden?

Beklagar sorgen.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 069
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 133
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp