Kanin, pododermatit/trycksår

DarkInNight

Trådstartare
I försomras köpte jag en omplaceringskanin från ett omplaceringshem. En kastrerad hane, ett år gammal, gotlandskanin.
När jag hämtade honom så nämnde jag att han hade små (torra) sår på hälarna, men det var nog ingen fara så jag tänkte inte mer på det.
Under sommaren har jag skymtat dessa små röda sår ibland men det har inte blivit värre.

Förrän idag när jag såg att han hade fått på undersidan ena baktassen, och mindre sår även på framtassarna :(
Jag har googlat och det låter som pododermatit, trycksår. Vilket tunga eller stillasittande djur kan få.
Han är inte tung, snarare lätt och stillasittande tycker jag inte han är. Däremot så har jag kompostgaller mot gräset i deras sommarbur som skydd mot rovdjur, de har ett loftrum som de ofta ligger i men de är ju oftast nere. Dagtid öppnar vi upp så de kan skutta ut i en stor inhägnad hage men de är ju ändå instängda i sin vanliga bur halva dygnen.
Kan det vara kompostgallret som förvärrat det?

Jag har lagt ut schabrak på ena delen av buren för att det ska bli mjukt att vara på, vad mer kan jag göra?

Jag har haft kanin i många år men aldrig hört talas om detta så jag känner mig helt rådvill.
Ska jag slänga mig på luren till djursjukhuset så fort jag vaknar imorgon bitti eller är det något man kan lindra/läka här hemma?

Hjälp :confused::(:cry:
 
Han behöver tjocka mattor att gå på, eller jättetjockt underlag! Trycksår är inte att leka med och man borde ha gjort något åt det från början. Smörj även tassarna med någon salva, jag vet inte vilken själv men vet flera som råkat ut för samma sak. Finns jättebra fb grupper om kaniner som har massor av bra tips. Och nej, jag tror inte du behöver åka iväg till vet men att prata med en kaninkunnig en kan vara bra. :)
 
Han behöver tjocka mattor att gå på, eller jättetjockt underlag! Trycksår är inte att leka med och man borde ha gjort något åt det från början. Smörj även tassarna med någon salva, jag vet inte vilken själv men vet flera som råkat ut för samma sak. Finns jättebra fb grupper om kaniner som har massor av bra tips. Och nej, jag tror inte du behöver åka iväg till vet men att prata med en kaninkunnig en kan vara bra. :)
Tack snälla för svar!

Ja jag förstår ju nu att jag borde ha tagit reda på mer direkt jag såg det :banghead: :(

Har googlat runt lite och många rekommenderar Inotyol-salva så sambon köper det imorgon bitti.

Sant sant, jag ringer djursjukhuset imorgon och se om det går att få prata med någon kaninkunnig.

Tänkte fixa underlaget i buren imorgon och smörja med salva. Om det inte blir bättre till torsdag ringer jag och bokar tid på djursjukhuset.

Stackars, stackars Sigge...!
 
Jo, Inotyol salva lät bekant! Prova det och så hoppas jag att ninen läker snabbt. :)

Jag vet inte ens om det är just underlaget som gör att såren dök upp, det brukar vara vanligare på t.ex. rexpälsade kaniner vilket får mig att tro att det kan vara genetiskt? Eller om kaninen nött bort pälsen först hos förra ägaren och när den kom till dig började den belasta framtassarna mer så såren kom där också? Äsch, jobbigt det där.
 
Jo, Inotyol salva lät bekant! Prova det och så hoppas jag att ninen läker snabbt. :)

Jag vet inte ens om det är just underlaget som gör att såren dök upp, det brukar vara vanligare på t.ex. rexpälsade kaniner vilket får mig att tro att det kan vara genetiskt? Eller om kaninen nött bort pälsen först hos förra ägaren och när den kom till dig började den belasta framtassarna mer så såren kom där också? Äsch, jobbigt det där.

Han har lite annorlunda päls mot vad jag är van vid, lite strävare och inte lika tät som de dvv och blandras/dvv/dvärg-kaninerna jag haft genom åren. Om nu det kan vara en av anledningarna?

Ja, skitjobbigt är det, men mest jobbigt för Sigge som gått runt och haft ont utan att matte inte fattat det :banghead:
 
Uppdatering :)
Nu har det gått två månader sen jag skrev tråden.

Jag har läst på lite och det verkar som att rexpälsade kaniner får det lättare precis som @Aionee skrivit.
Fukt kan göra det värre (årets regnsommar gjorde alltså inte saken bättre..).

Jag gjorde i samband med trådstarten i ordning deras vinterboning inne i en sjukbox. På golvet har jag lagt en massa madrasser av olika de slag och i ena hörnet tjockt med halm så han har det mjukt om tassarna. Lägger på ny halm i toalettlådan varje dag.
Vi smörjer varje eller varannan dag med Inotyolsalvan och lindar baktassar med vadderad binda och vetflex. Det är svårt att linda lagomt, linda på mjuk och hal kaninpäls är skitsvårt, det åker av om det är för löst samtidigt som jag inte får linda minsta lilla för hårt för då får han skavsår direkt. Så det blir oftast lite för löst lindat och åker av efter några timmar men hellre det än fler sår...

Den baktassen som var sämst är nästan helt bra, dock blev den andra sämre när vi inte hade möjlighet att smörja på någon dag så nu har vi mest bekymmer över den, jag gissar på att han överbelastade den när han hade ont i andra. En framtass är helt bra.

Två tassar bra, två kvar. Jag har läst om många som skriver att det tar tiiid, och ja det gör det. Ett evighetsgöra känns det som men det känns även som att vi är på rätt håll, vi har fått ordning på den sämsta tassen så nu är det bara att fortsätta med samma sätt med den andra.
 
Senast ändrad:
Uppdatering :)
Nu har det gått två månader sen jag skrev tråden.

Jag har läst på lite och det verkar som att rexpälsade kaniner får det lättare precis som @Aionee skrivit.
Fukt kan göra det värre (årets regnsommar gjorde alltså inte saken bättre..).

Jag gjorde i samband med trådstarten i ordning deras vinterboning inne i en sjukbox. På golvet har jag lagt en massa madrasser av olika de slag och i ena hörnet tjockt med halm så han har det mjukt om tassarna. Lägger på ny halm i toalettlådan varje dag.
Vi smörjer varje eller varannan dag med Inotyolsalvan och lindar baktassar med vadderad binda och vetflex. Det är svårt att linda lagomt, linda på mjuk och hal kaninpäls är skitsvårt, det åker av om det är för löst samtidigt som jag inte får linda minsta lilla för hårt för då får han skavsår direkt. Så det blir oftast lite för löst lindat och åker av efter några timmar men hellre det än fler sår...

Den baktassen som var sämst är nästan helt bra, dock blev den andra sämre när vi inte hade möjlighet att smörja på någon dag så nu har vi mest bekymmer över den, jag gissar på att han överbelastade den när han hade ont i andra. En framtass är helt bra.

Två tassar bra, två kvar. Jag har läst om många som skriver att det tar tiiid, och ja det gör det. Ett evighetsgöra känns det som men det känns även som att vi är på rätt håll, vi har fått ordning på den sämsta tassen så nu är det bara att fortsätta med samma sätt med den andra.
Vad skönt att det går åt rätt håll i alla fall! :up:

Och tack för påminnelsen om varför jag inte behöver några rexpälsade kaniner i min kaningård :angel::D
 
Vad skönt att det går åt rätt håll i alla fall! :up:

Och tack för påminnelsen om varför jag inte behöver några rexpälsade kaniner i min kaningård :angel::D
Där lärde jag mig något nytt, inga rexar i framtiden tror jag bestämt ;)
Å andra sidan har jag alltid bara haft olika vädurar :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp