Bukefalos 28 år!

kanin sjukan ?

B

Bella_

Neeej, jag har känslan av att min kära innekanin har Kaninsjukan. :|

kan någon berätta lite hur symtomen kan se ut ?
min tappar päls, man kan rycka stora tussar !han är helt kal på ryggen,och han är ju innekanin så, så mkt vinterpäls kan han inte ha ? och stora tussar ramlar liksom ?
och så sover han otroligt mycket, och är gosigare än vanligt.. allså lugnare inte lika " sprattlig" .. är det kaninsjukan tror ni /: ?

bild :

dsc02960_32300787.jpg
 
Sv: kanin sjukan ?

Kaninsjukan?
Aldrig hört talas om någon sjukdom som drabbar kaniner som heter så..

Att han tappar såpass mycket päls låter dock inte helt normalt.
Nog för att många kaniner börjar fälla nu, men inte så mycket.
Har han mjäll i pälsen?
För det första jag blir att tänka på är om han fått mjällkvalster.

Ring en veterinär (kaninvan veterinär!) och beskriv symtomen och se vad denne tycker.
 
Sv: kanin sjukan ?

Kaninsjukan = Kaninpest

Men det verkar ju inte så troligt om det är en innekanin och det är mitt i vintern.
(B-)vitaminbrist kan ge håravfall men kanske inte så mkt...
 
Sv: kanin sjukan ?

Det var ett nytt namn på kaninpest.
Är bara van att höra kaninpest eller myxomatos.

Tror inte heller det är kaninpest.
Den bor ju som du säger inne, det är mitt i vintern, sen är hennes område/ort inte någon av riskzonerna.
Brukar vara längre ner i Sverige än så.
 
Sv: kanin sjukan ?

även om kaninen är innekanin sätter dom vinterpäls som dom sedan tappar, ibland kan det hända att dom tappar för fort, för tidigt och då blir det kalt någonstans, en av mina blev helt kal i nacken en gång.

Det är också vanligt att kaninerna blir lite loja, lättretliga och så.

Tror din kanin är fullständigt frisk men det skadar aldrig att ringa en veterinär och rådgöra lite :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 395
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
1 929
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 543
Senast: Skogstokig
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 284
Senast: LevelSkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp