kanin snuva

E

Emmizen85

stämmer det att den sjukdomen är obotlig ? Hur får kaninen det ? Hur smittar det ? :crazy:
 
Min kanin har kronisk kaninsnuva.. (vi har tagit flera odlingar hos vet)
"bara" kaninsnuva går väl över (?)
min kanin fick det gång på gång i vintras men nu sen i våras har han inte haft nått men han har varit småsnorig då å då.
min kanin blir trött, jättesnorig och så tvättar han sig med tassarna, och då kommer det snor på tassarna och så slickar han en massa på tassarna.. å då blir tassarna fuktiga jämt (snorar jättemycket) och då lossnar pälsen å blir äcklig så man får klippa bort.
och jag(vet inte om andra gör det) blir "tvungen" att "snyta" kaninen (använder lambi toapapper :D)
och så får vi nån konstig "fejkpencilin" (kaniner tål inte riktig pencillin) med banansmak..
vi vet inte hur han har fått det.. eftersom han har fått det när han var 5år.. och han har inte varit med andra kaniner å så.. plus att han bor inne..
fast vi misstänker att det är "medfött" eftesom vi han från en kaninfarm (där det var ca 30 kaniner)
 
Nu är jag lite besserwisser igen,
men det är så att bakteriella infektioner
behandlar man med antibiotika. Penicillin
är en typ av antibiotika, men det finns
många andra typer t.ex. enrofloxaciner.
 
min kanin ha överleft ca 15 gånger å han lever fortfarande så det är inte dödligt om man rättar till det i tid.. fast kanske på bebisar/gamlingar..
 
Snuva vid förkylning orsakas av virus, kaninen kan ha suttit i drag eller blivit nedkyld.

Men Kaninsnuvan som är MYCKET smittsam beror på bakterier -
det kommer då tjockt gult var från nosen och kaninen nyser och torkar gärna nosen med framtassarna som då blir klibbiga.
Pasteurella bakterier som orsakar smittsam Kaninsnuva går ej att få bort,
man kan behandla symptomen men bakterien finns kvar i kaninens kropp och återfall av snuva är vanligt..
Man bör inte avla på såna kaniner då bakterien överförs till ungarna :crazy:
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Stinaelin
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
744
Senast: Blyger
·
Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp