Kanin som spyr! AKUT

Minni-Borg

Trådstartare
Min kanin satt just och åt sitt "kvälls pellets", plötsligt började det låta konstigt från hans mage och mitt i allt började han spy grön vattnig vätska!
Han slutade äta och bara spydde och spydde.. När han väl slutat satt han bara där och skakade. Klappade han över huvudet och då brukar han alltid huka sig ner och lägga bak öronen, men nu satt han bara där och skakade... :cry:
Efter en stund började han hoppa runt lite och så lät det lite från magen. Nu sitter han och gnagar knäckebröd som vanligt :confused:

Ringde veterinär men fick som svar: Vaaaa? Spyyyr han? Amen ta bort maten om det händer igen... :eek::cool:

Vad skall jag göra?? Låta det vara eller nåt bra "husmoders knep" som kan funka? Och vad kan detta bero på? :confused: Är jätte orolig :cry:...

Sv: Kanin som spyr! AKUT

Kolla om något fastnat i halsen på honom?
Kaniner kan nämligen inte spy.

Att det låter från magen kan vara gaser, vilket i värsta fall kan vara dödligt om det blir för mycket.
Det bästa är att kaninen rör på sig.

Tack för svaret :love:
Skall kolla honom i halsen och han har hoppat runt fritt i rummet en stund, öppnade igen nu så han får hoppa runt tills vi lägger oss :laugh: Sist jag hörde nåt från magen var det för ca 1h sen. Han har ätit upp sitt pellets och ätit hö. I övrigt verkar han vara sig själv nu! Hoppas det värsta är över :crazy:.. Skall stiga upp en gång i timmen inatt för att se att han mår bra!
Detta hände ju när han satt och åt så det kan mycket väl ha fastnat nåt i halsen! Han är ju väldigt glupsk och KASTAR i sig maten! Och om han har/hade gaser i magen, har det att göra med att han satt i halsen då och borde dem vara borta nu?
Ursäkta för stökigt inlägg, lätt stressad :crazy:

Försökte kolla honom i halsen, men det går inte :(
Lägger honom på rygg i famnen (han är van vid det) och försöker öppna munnen, men icke säger Bobby :p Något tips hur man kan göra?

Detta hände ju när han satt och åt så det kan mycket väl ha fastnat nåt i halsen! Han är ju väldigt glupsk och KASTAR i sig maten! Och om han har/hade gaser i magen, har det att göra med att han satt i halsen då och borde dem vara borta nu?
Ursäkta för stökigt inlägg, lätt stressad :crazy:

Jag har slutat att fodra pellets i skål (jag vet inte heller om du gör det, men med tanke på att din kanin kan kasta i sig maten så gissar jag det) och ger nu kaninerna det utspritt i rummet (ehrm, buren :D ) så att de inte kan kasta i sig maten utan får ta lite i taget.
En av kaninerna fick förut lätt kolik men har slutat med det *peppar peppar* sen vi började sprida ut maten.

Annars finns det mat-bollar där du lägger i pelletsen sen får kaninen rulla bollen och det ploppar ut några pellets då och då. Det var inga problem att lära kaninerna det och de tycker det är kul :)

Undrar också hur lilla kaninen mår idag?

Han mår bra idag :laugh: :love:
Lät honom hoppa fritt hela kvällen och det lät inget mer från magen sen :)
Men jag steg iallafall upp 1gng/h för att se att han mådde bra, och det gjorde han!
Skall börja med att sprida ut maten i rummet! Bra tips :laugh:
Tacka vet jag buke när inte veterinärerna vet någonting :mad:
Tusen tack!! :bow::bow::bow:

Han mår bra idag :laugh: :love:
Lät honom hoppa fritt hela kvällen och det lät inget mer från magen sen :)
Men jag steg iallafall upp 1gng/h för att se att han mådde bra, och det gjorde han!
Skall börja med att sprida ut maten i rummet! Bra tips :laugh:
Tacka vet jag buke när inte veterinärerna vet någonting :mad:
Tusen tack!! :bow::bow::bow:

Skönt att höra att den lilla mår bra! Jag har aldrig hört talas om en kanin som spytt, trodde de inte kunde göra det. One of a kind.

När min kanin haft kolik har han visat det genom att sluta äta, sitta håglös, trött, inte lika framåt och pigg, ville gärna sitta ifred i ett hörn, och när det var som värst så var han alldeles spänd i magen och nästan apatisk.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Äldre Känner mig upprörd och ledsen! (kanske fånigt av mig) Idag när jag satt på tunnelbanan var det en flicka som gick runt och sålde böcker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 462
Senast: CillaW
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 354
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 002
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar