Bukefalos 28 år!

Bejbie

Trådstartare
Nu har vi skaffat två kaninbäbisar. (ca 1 månad sen)
MEN ska de har fri tillgång till hö? För det äter hur mkt som helst och de börjar bli lite runda om magen. Räcker det att de får morgon och kväll?
De får ju även en liten morot på dagen med.

Vi har sånt där hö"galler" som vi fyller upp med hö.
 
Sv: Kanin

Hö ska de har fri tillgång till för magens skull. Så i ditt fall skulle jag nog hellre skippa moroten, för jag tror det är den snarare än höet som gör att de börjar bli lite runda om magen. :)
 
Sv: Kanin

Får de röra sig? Kaniner behöver motion också.
Mina har alltid fri tillgång på hö + att de får grönsaker ibland och de är då inte runda.
 
Sv: Kanin

Kaniner ska alltid ha fri tillgång till hö.
Morötter är en rätt "söt" grönsak som brukar kunna vara den bridagande orsaken till tjocka kaniner, kanske bättre att hitta nån annan grönsak som passar bättre?! :)
 
Sv: Kanin

Okej (: då hoppar vi morötterna. De har haft fritillgång sen dom kom hit, så då fortsätter vi med dt (: ja de får springa fritt på gräsmattan ca 30-45 min om vädret är ok. Är innekaniner så vet inte hur mkt kyla se tål hehe . Sallad har jag hört att dt inte är bra att ge*-*
 
Sv: Kanin

min hade alltid fri tillgång, + färska grenar som de fick gnaga på så de underhåller sina tänder, morot eller annan grnska fick de typ 1 gång om dagen eller varannan dag så fick han pellets på kvällarna :)
 
Sv: Kanin

Okej(: Gav pellets när de kom med blev jätte lösa i magen:s Så har inte vågat ge det mer än.
 
Sv: Kanin

åt de pellets innan? för min åt pellets hos uppfödaren så han var van det.
börja i små doser så de hinner vänja sig.
min blev lös då sommaren kom då den fick äta nytt gräs, så då började jag med att ta in lite gräs i början innan han fick komma ut helt, för att vänja sig.
 
Sv: Kanin

Ja dom åt pellets innan vi fick dem och det är samma pellets de fick hos uppfödaren.
 
Sv: Kanin

Mina får aldrig pellets. Får de bra hö behövs inte det utan pellets ska ses som godis, kan också vara en orsak till att de blir lite runda.
 
Sv: Kanin

min åt pellets varje kväll i hela sitt liv, blev aldrig rund om magen, beror nog mer på om de får motionen de behöver tror jag :)
 
Sv: Kanin

De är lösa inne med:) De är kanske 2-3 månader ingen aning hur gamla dom är riktigt,
hermelin honor har vi:)
 
Sv: Kanin

De ska ha fri tillgång men de ska få grönsak/frukt ca 3 gånger per vecka. Det är kanske orsaken till att de blir lite runda...
 
Sv: Kanin

Dom har sin kulmage. Kanske inte feta men bäbismage:P
Men de är ju bäbisar så det försvinner väl med tiden(:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
718
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
664
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 354
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Ta studenten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp