Kaniner nya kunskaper

Efwa

Trådstartare
Det var ju länge sedan jag hade kanin men jag tycker att inställningen till kanin ändå har ändrats till det bättre.

De flesta jag känner, eller vet om, har två eller fler kaniner numer. Förr var det ju vanligt, precis som med marsvin att man hade de ensamma för att "de blev tamare då".
Detta känns ju som en tämligen förlegad myt när kunskapen blivit bättre. Det sociala behovet uppfylls nu för tiden på marsvinssidan genom reglering på Jordbruksverkets lagar och regler.

Hur kommer det sig att kaniner inte än har den bestämmelsen? Det kastreras ju mycket på kaninsidan, så det är ju sällan problem med den delen.
Är det skillnad på hur kaniner lever i flock mot vad marsvin gör? Jag menar, marsvin lever ju nästan i symbios med varandra, sitter ihop när de går på utflykt, pratar med varandra ständigt.

Är kaniner flockdjur som lever bredvid varandra, "åker buss" mer än umgås, eftersom lagarna inte gäller dem på samma sätt?

Jag har, förra veckan, nämligen hört precis de gamla klychorna när jag stod i en djuraffär, "Nej, om ni vill att kaninen ska bli riktigt tam med er dotter ska ni bara köpa en", "Nä, de mår inte dåligt av det".
De hade alltså tillfälle att sälja två kaniner istället för en, vilket gör att jag verkligen tror att de fortfarande tror på myten. Annars skulle de ju pådyvla en till kanin på sällskapet, så att säga.

Finns det någonstans man snällt kan påpeka att deras tänk är gammalt och förlegat och att rekommendationerna är annorlunda nu för tiden..........om de nu är det.
Det är en fantastisk liten privat affär med supertrevliga människor som haft den i många, många år, lokal variant. Jag vill ju inte stjälpa dem på något sätt men kanske utbilda vidare på ett bra sätt.......hur man nu ska göra det utan att verka översittare och besserwisser (stavas det så?).
 
Då var inte affären så bra uppdaterad. Det står dessutom i djurskyddslagen att kaniner bör hållas par eller grupp om möjligt.
 
Då var inte affären så bra uppdaterad. Det står dessutom i djurskyddslagen att kaniner bör hållas par eller grupp om möjligt.

Jo, det kollade jag ju upp att de ”bör” men det är å andra sidan inget SKA, så det blir svårare att lägga fram det då på ett konstruktivt sätt.
Jag skulle vilja ha mer kött på benen liksom.

Finns det text någonstans som på något sätt tvättar bort myterna?

Jag tänker på ett häfte eller något sådant som den som tar bort myterna som följer vargar, som inte är sant. Jag tänker på rangordning och sådant som bevisats bort. Finns det något sådant?
 
Jo, det kollade jag ju upp att de ”bör” men det är å andra sidan inget SKA, så det blir svårare att lägga fram det då på ett konstruktivt sätt.
Jag skulle vilja ha mer kött på benen liksom.

Finns det text någonstans som på något sätt tvättar bort myterna?

Jag tänker på ett häfte eller något sådant som den som tar bort myterna som följer vargar, som inte är sant. Jag tänker på rangordning och sådant som bevisats bort. Finns det något sådant?
Det är ju om du hittar något arbete ett liknande om kaniners flockliv. Man kan ju alltid lägga fram att kaniner i det vilda lever i flock och att de är sociala djur.
 
Det är ju om du hittar något arbete ett liknande om kaniners flockliv. Man kan ju alltid lägga fram att kaniner i det vilda lever i flock och att de är sociala djur.

Finns det några rekomendationer som zoo-butiker går efter t.ex? Eller sidor som hänvisar till sådant här? Jag menar, det känns ju som vedertagna kunskaper nu för tiden men det torde då finnas några riktlinjer man går efter.
 
Finns det några rekomendationer som zoo-butiker går efter t.ex? Eller sidor som hänvisar till sådant här? Jag menar, det känns ju som vedertagna kunskaper nu för tiden men det torde då finnas några riktlinjer man går efter.

Zoo-butiker har tyvärr fel alldeles för ofta... :down: Säljer för små burar t.ex., både till kaniner och till fåglar. Jag vet att vissa länsstyrelser har skickat ut informationsblad till bland annat zoobutiker på grund av detta.
 
Sveriges Kaninvälfärdsförening har ett bra häfte angående kaninskötsel vet jag! De jobbar stenhårt för att kaniner ska få det bättre. Jag tycker det har hänt jättemycket med kunskapsnivån och intresset för att hålla kaniner på ett bättre sätt. Tycker det är jättekul att se! :)
 
Finns det några rekomendationer som zoo-butiker går efter t.ex? Eller sidor som hänvisar till sådant här? Jag menar, det känns ju som vedertagna kunskaper nu för tiden men det torde då finnas några riktlinjer man går efter.
De måste följa jordbruksverkets föreskrift L80.
 
De måste följa jordbruksverkets föreskrift L80.


Den tycker jag var lite mer kraftigt skriven även om det egentligen är samma som på den lilla text jag kunde hitta på jordbruksverkets klicksida (oftast lite mindre information).
Det känns som att detta verkligen kan visas upp OCH gagna deras försäljning lite mer eftersom de själva föder upp kaninerna så är det ju lättare att sälja par som passar ihop.

Tack!
 
Sveriges Kaninvälfärdsförening har ett bra häfte angående kaninskötsel vet jag! De jobbar stenhårt för att kaniner ska få det bättre. Jag tycker det har hänt jättemycket med kunskapsnivån och intresset för att hålla kaniner på ett bättre sätt. Tycker det är jättekul att se! :)

Tack! Det kan ju vara något att söka efter för att visa upp.
 
Jag upplever att kunskapen och medvetenheten om hur kaniner egentligen bör leva har börjat spridas på ett väldigt positivt sätt! Jag själv har lärt mig väldigt mycket och mitt sätt att ha kaniner idag som vuxen skiljer sig enormt från hur jag och familjen hade kaniner som barn för 25 år sedan.

Det är mycket tack vare en kaningrupp på Facebook och Sveriges kaninvälfärdsförening. Och uppfödaren jag köpt av. Zoobutikerna har över lag en lång väg kvar dock, det håller jag med om.

Jag brukar tipsa om gruppen på FB och SKVF när folk frågar mig om kaniner.
Mina två bor inte i bur men tyvärr inte tillsammans. Det var tanken men ihopsättningen gick inte som det var tänkt och blev rätt blodig. Vi får se om vi försöker igen. De träffas med galler emellan och det fungerar lite bättre nu.

Kaninerna är mina och sambons små älsklingar :D:heart
 
Jag upplever att kunskapen och medvetenheten om hur kaniner egentligen bör leva har börjat spridas på ett väldigt positivt sätt! Jag själv har lärt mig väldigt mycket och mitt sätt att ha kaniner idag som vuxen skiljer sig enormt från hur jag och familjen hade kaniner som barn för 25 år sedan.

Det är mycket tack vare en kaningrupp på Facebook och Sveriges kaninvälfärdsförening. Och uppfödaren jag köpt av. Zoobutikerna har över lag en lång väg kvar dock, det håller jag med om.

Jag brukar tipsa om gruppen på FB och SKVF när folk frågar mig om kaniner.
Mina två bor inte i bur men tyvärr inte tillsammans. Det var tanken men ihopsättningen gick inte som det var tänkt och blev rätt blodig. Vi får se om vi försöker igen. De träffas med galler emellan och det fungerar lite bättre nu.

Kaninerna är mina och sambons små älsklingar :D:heart
Vilken grupp på Facebook rekommenderar du?
 
Jo, det kollade jag ju upp att de ”bör” men det är å andra sidan inget SKA, så det blir svårare att lägga fram det då på ett konstruktivt sätt.
Jag skulle vilja ha mer kött på benen liksom.

Finns det text någonstans som på något sätt tvättar bort myterna?

Jag tänker på ett häfte eller något sådant som den som tar bort myterna som följer vargar, som inte är sant. Jag tänker på rangordning och sådant som bevisats bort. Finns det något sådant?

Att det står "bör" kan nog bero på att fertila kaninhanar inte kan sitta med sällskap om man inte vill riskera slagsmål eller ungar. Vissa honor går tydligen inte heller att ha med andra kaniner.
Men annars håller jag med om att kaniner borde slippa ensamhet så långt det bara är möjligt och att även de kaniner som inte kan dela bur/hägn har närhet till andra kaniner.
Eftersom vi faktiskt VILL ha kaninungar nu får hanen gå och mysa med ett par av honorna i en stor sommarinhägnad ända tills det börjar dra ihop sig till födsel. På vintern får han tyvärr kampera solo.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp