Kaniner ute året runt?

Flash5

Trådstartare
Tänkte bara höra hur många här som har sina kaniner ute året runt?
Nu menar jag inte i en bur, utan verkligen UTE.

Jag har två hankaniner, Putte som är 9 år och hans son Sune som blir 5 år om några veckor. Dom bor tillsammans i en gammal hundgård som jag fixat till, de har tillgång till en stuga ca en meter ovanför backen med en ramp upp där de får mat och vatten, stugan har spån innuti samt lite hö. Sedan har de tillgång till en hundkoja som är proppfull med härlig halm och massor med hö. Hundgården är ca 5*5meter och har ett träd i mitten, en sörre sten samt en del stora grenar osv.
Kaninerna älskar att bo där, detta är andra vintern dom bott där och dom trivs verkligen.
Dom kan välja om dom vill skutte runt ute eller om dom vill kura ner sig i halmgångarna, dessutom har dom väldigt bra sikt :)


Hur lever era kaniner utomhus?
Hur ser burarna ut?
Gärna bilder!

Sen en fråga till er med kaniner, mina hanar är okastrerade och funkar suveränt tillsammans! Hur ofta är det så? Vi höll dom åtskilda tills Sune som är yngst var 2-3 år, sen smet Sune in till Putte och sen dess har dom varit tillsammans, aldrig bråkat. Har hört att hankaniner slåss, men inte dessa herrar :S
 
Sv: Kaniner ute året runt?

Visar lite bilder:

DSC00094.jpg


Här är i förra hundgården dom hade, den är mycket smalare än den dom bor i nu. Men här ser ni iaf hur stugorna ser ut!
Har ingen bild på den nuvarande kaningården, men fixar det i helgen :)

DSC00098.jpg


Och här en bild på herrarna, Sune är den till vänster och hans pappa Putte till höger :)
 
Sv: Kaniner ute året runt?

Vad fint de verkar ha det! :laugh:

Nu bor iofs mina inomhus, men hela grejen med att ha dem ute är ju att de ska kunna tomta runt bäst de vill. Att bara sitta i en bur, även om det är utomhus, kan ju inte vara så himla skoj.

Var glad att de kommer så bra överens, okastrerade hanar brukar inte göra det. Ser fram emot fler bilder! :bump:
 
Sv: Kaniner ute året runt?

Jag hade min kanin ute året om, han hade en bur på ca 2kvm så ganska så stort ändå... Hade ett hus med halm i. Tyvärr var det så många år sen så det var ingen som sa att de skulle ha fri tillgång på hö, inte heller stod det i böckerna jag hade.... :o Men ute trivdes han! :D
 
Sv: Kaniner ute året runt?

Jag hade en kanin ute som var ute när hon själv ville... Men hon försvann.. Troligen tog en av rovfåglarna i området henne (trots att hon vägde minst 2kg muskler)
 
Sv: Kaniner ute året runt?

Här kommer lite fler bilder på gården mina herrar bor i, fotona är en månad gamla ungefär och tagna under vårstädningen.

Kaninerna bor alltså där året om.

I den röda stugan på ben är det spån, hö, vattenskålar, samt foderskålar + saltsten.

I hundkojan är det spån i botten, sen en massa halm som dom har gjort gångar och bon i.

I övrigt är det ett träd, en tunnel, en sten och lite annat smått och gott, gräshögar, kvistar osv :)

Underlaget är grävvänligt, vilket dom verkligen uppskattar! Tyvärr växer det dåligt med gräs inne där, men vi plockar åt dom varenda dag! :)

Nätet är nedgrävt en bit i backen, då det tidigare var hundgård till två av våra huskys på kenneln, det är tak i hörnen, men skall nu i veckan läggas på ett ordentligt bärnät :)

Bild003.jpg


Bild005.jpg


Bild002.jpg
 
Sv: Kaniner ute året runt?

Vi byggde en "hundgård" till mina kaniner där de bodde året om. De hade en gammal hundkoja som var fylld med halm men de föredrog att sova i hålan de grävde under kojan. :grin:

Mina kära kaniner grävde tunnlar som gick utanför gården men lyckligtvis fick de aldrig för sig att göra nya utgångar utan de höll sig i gården alla sina dagar. :)

Vet inte hur stor deras gård var, ungefär som Flash5 här ovanför skulle jag tro. Stugan stod mitt i, lite sand men mest gräsunderlag.

Har tyvärr inga bra bilder men lägger in de jag hittat. :D

0505078.jpg

Kaninen Pelle som fick överta mina damers gård några år efter deras död. Pelle och hunden älskade att leka såhär, det var faktiskt kaninen som drog igång hunden på rally runt hagen dagligen. Det blev fina spår runt hela hagen, haha.

pelle1.jpg

Pelle även här, han hade svårare än mina två honor att hålla efter gräset. :D
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: Stinaelin
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: hundvalpen
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Dopy
·
Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 552
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp