Kaniner ute eller inne??

DarkInNight

Trådstartare
Jag har ett dilemma.
Ska jag ha kaninerna ute eller inne i vinter?

Just nu bor de inne, kaninerna bor på ca 4 kvadrat, och det känns lite för litet. De får komma utomhus varje dag det är fint väder och jag är hemma. Då öppnar jag dörren ut så får de 10 kvadrat mer inomhusyta plus ca 25 kvadrat utomhusyta. De blir såå glada då!

Jag vill ha dem ute om vintern för det blir så instängt nere i djurrummet vinterntid, eftersom man inte kan vädra på samma vis. Jag är allergisk :o.
Jag vill också ha dem ute för att de då får mer utrymme att röra sig på, samt det blir mer "naturligt" för dem.
Problemet med att ha dem ute är att de alltid varit innekaniner, skulle de klarar kylan? Jag hade tänkt vänja in dem tidigt i år med att vara ute dygnet runt, men då måste jag bygga om uterastgården, och det här året har det varit kaos med sjuka hästar, jobbat mer än heltid hela sommaren, plus renovering i huset. Sen har det ju regnat hela :devil: sommaren så jag har inte haft dem ute så överdrivet mycket. Är det för sent att börja vänja in dem nu? Isf måste jag göra ett omständigt bygge, för det finns mkt rävar och hundar här så jag måste göra det totalt inbrottssäkert. Tanken är att jag ska göra en "hus-del" där de får skutta in i vedboden (ca 1-2 kvadrat), och så ha en rastgårdsdel på ca 10 kvadrat.

Ifall jag ska ha dem inne har jag tänkt bygga om nere i djurrummet så att fåglarna får mindre yta, och kaninerna mer.
Just nu har fåglarna minst 6 kvadrat och kaninerna 4. Isf bygger jag så att fåglarna får 2 kvadrat och kaninerna får då runt 8 kvadrat.
Fördelen med att ha dem inne är att man får en bättre kontakt med dem, Diff har lite känslig mage och får relativt lätt kolik så på så sätt är det skönare att ha mer koll på¨honom. Men då var det ju min allergi :crazy: , ... Iofs har jag tänkt minska ner antalet fåglar, då blir det mindre med fågelallergi, kanske blir lättare med kaninallergin också då. Dessutom blir allt mer lättstädat om jag bygger så som jag har tänkt. Vi har funderat på en slags byta-luft-fläkt, men det blir drygt att få dit en sådan med 80 cm tjocka betongväggar :p.

Andra nackdelen med att ha dem inne är att de får mindre utrymme att springa på... Iofs kan de ju få springa i resten av huset ibland också.



Vad tycker ni?? Vad verkar bäst??
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Det går inte att släppa ut dem där de får gå ut idag även då och då på vintern?
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Personligen föredrar jag att ha dem ute året om.
Har märkt att kaninerna mår bättre utav det.
Speciellt som de älskar att få springa i timmar ute i snön. :D
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Jo det skulle faktiskt fungera.
Vi har även en stor altan de brukar få springa på.
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

jag tror också kaniner mår bäst av att vara ute.
Det var liksom min plan jag haft, att de skulle vänjas in nu under sommaren för att få bo ute nu i vinter, men som sagt, det har kommit så mycket annat som förstört nästan alla planer jag haft, både ekonomiskt och tidsmässigt :crazy:

Annars får de kanske stå ut med att bo inne i vinter också, få komma ut en sväng då och då.
Så kanske jag hinner (och har råd) att bygga vinterboendet nästa sommar och låta dem komma ut nästa vinter, de är ju bara 2 år än så länge så jag hoppas de lever måånga år till!
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Men du kan väl göra så den här vintern, så kan du börja bygga på det andra i lugn o ro! Eller nåt.. Åh det är svårt! Jag vet! :)
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Jag skulle ha dom ute. Fast jag är inte expert på hurvida dom klarar sig osv.

Min vet jag bodde inne innan jag fick han. Men han har bott ute. Han har en isolerad bur, sen har han kompostnät på två väggar och på dom andra väggarna är det husväggar. han har en yta på ca 13 kvm då. Detta är han ute i hela dagarna, men nätterna endast i buren. den är dock stor, och han är liten :)

Nästa vinter är det tänkt att han ska bo i "kattgården". Vi har i sommar byggt en uteplats för oss och där katten kan vara ute utan sin sele ;). Den består av två sidor plank med nedgrävt nät inunder, samt en sida med bara nät. Fjärde är husväggen. Där kommer han få vara ute hela tiden förutom när det är snö. Då kommer han få vara i vanliga buren samt ute i kattgården på dagarna. Så han kommer få en yta på 120 kvm =) I vintras verkade han inte frysa alls utan skuttade jämt runt i snön =) Dock skottade jag mkt så han skulle kunna skutta fram lite lättare =)
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

ja jag tror jag gör så. Just nu är det det billigaste alternativet också. :crazy: Så synd att pengar ska spela in i allt.
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

ååh vad härligt det lät med så stor hage!
När jag köper gård ska jag också ha så stort till mina kaniner! :)
Men för tillfället får de "stå ut" med det som erbjuds :p
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Har kaninerna "alltid" varit innekaniner så hade jag nog inte börjat ha de ute dygnet runt nu. Det börjar ju bli kyligare på kvällen, och det är de ju inte riktigt vana vid om de bara fått vara ute vid fint väder.
Så jag tycker att du ska vänta med det tills nästa sommar, och ha dom ute dygnet runt då, så kommer de vänja sig, samt bygga på pälsen i takt som det blir kyligare, och så har de en jättemysig vinterskrud när det är riktigt kallt :D
Tänk bara på att de ska ha nått ovan mark som de kan gå in i, samt att det ska vara dragfritt.
Men jag tycker nog att du kan ha dom ute en stund i vinter med, så de får lufta sig lite :d

Men om du har dom inne, och bygger om, så kan du väl bygga fågelburen så att den går ända upp till tak? Så blir det ju en hel del plats till dom med, fast på höjden.
Kaninerna vill ju vara mer på mark än vad fåglarna vill :P

Lycka till med hur du än gör!
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Visst ska man inte sätta ut innekaniner när det är för kallt, men nu är det ju knappast kallt på kvällar/nätter? Klockan är snart två och termometern visar 17 grader.
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Visst ska man inte sätta ut innekaniner när det är för kallt, men nu är det ju knappast kallt på kvällar/nätter? Klockan är snart två och termometern visar 17 grader.

Här är det inte lika varmt under nätterna, tyvärr :)
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

När jag bygger om så de får bo ute så får de skutta in i vedbon, det ligger ovanmark med väggar :) . Men det får bli till nästa vinter.

Fågelburen, den går från golv till tak redan nu :D. Känner mig lite elak faktiskt som ska minska ner deras bur till 1/3, men däremot ska jag göra den mer lättskött så att jag kan se till att de får mer variation och rengöring oftare, så jag hoppas de inte blir alltför missnöjda.
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Låter du dem vara ute dygnet runt redan nu så hinner de sätta päls till vintern.

Det viktigaste är att de har en bolåda med skydd för vind och regn. Bolådan behöver ha ett trägolv som är 10 cm cm ovanför marken för att kaninen skall klara markfukten som kan vara genomträngande.

Mina kaniner går ute i sommarbetesburar september ut innan de flyttar till vinterburarna som ju är litet tråkigare men anpassade för just vinterboende.

//Waern
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Nja, det är väl kanske inte så kallt, men jag tycker nog ändå att man ska börja ha dem ute i typ Juli iallafall, om de inte är vana vid att vara ute dygnet runt. För då är det varmare, och är det kaniner som inte är vana vid att vara ute i drag osv så kan det vara schysst att börja "utsätta" dom för det när det är varmare.

Zsara/Zsara: Persoligen så tror jag att fåglarna får det roligare i en lite mindre bur där det "händer" lite, än i en stor bur som alltid är likadan... Ändrar man lite då och då så blir det ju en "ny" plats de kommit till, och de får mer att utforska. Så, om du inte har ett helt tjog med fåglar, så blir de nog inte missnöjda med en lite mindre, roligare bur ;)
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Zsara/Zsara: Persoligen så tror jag att fåglarna får det roligare i en lite mindre bur där det "händer" lite, än i en stor bur som alltid är likadan... Ändrar man lite då och då så blir det ju en "ny" plats de kommit till, och de får mer att utforska. Så, om du inte har ett helt tjog med fåglar, så blir de nog inte missnöjda med en lite mindre, roligare bur ;)

Nejmen så skönt att höra. Ja jag hoppas också att de kommer trivas bättre. Det är 12 st zebrafinkar, plus 2-3 nykläckta ungar. Plats borde de få, det blir ju ungefär 4-5 m3 att flyga på iallafall, mer än "vanliga" burar och voljärer man kan köpa :)
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Ja, men de är väl inte så stora heller? Jag tror det blir bra :d
Mjo, de burar man kan köpa i zoo-affärer är ju inte så mycket att hurra över direkt :/
 
Sv: Kaniner ute eller inne??

Om du ska ha ute kaninerna på vintern så får du börja ha ute dom hela tiden nu.Annars kommer dom bli förkylda och dylikt när vintern kommer.
Jag hade alltid mina kaniner ute och det gick hur bra som helst.Tänk dock på att ha en bur eller liknande så dom kan värma sig med.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 543
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp