IvoryTower

Trådstartare
Jag tog hand om två kaniner nu i augusti, de är nu 1 år och 4 månader. När jag fick dem var de "handrädda", det är de visserligen fortfarande men det blir långsamt bättre. Jag har aldrig haft kaniner förut så jag vet inte så mycket om dem. Jag har hittat en del info här på nätet och köpt en kaninbok, men jag har fortfarande frågor...
Det är två hankaniner, när jag fick dem var bägge i samma bur, men jag har delat på dem. Hur går det till kastrering, Ungefärliga priser osv. (Har ringt Djursjukhuset men tröttnade på att sitta i telefonkö.)För det bästa är väl om de kan vara ihop.
Hur är det med utevistelsen; jag har tänkt ha dem som utekaniner och att de skulle bo i stallet under vintern, men några har nu sagt till mej att de lika gärna kan bo där de bor nu. Dvs stora uteburar med tillhörande hus. :confused:
Jag ger dem havre, pellets, hö, morötter, äpple, knäckebröd, kvistar och så länge det finns gräs, maskrosblad osv. Behöver de saltstenar?
Tacksam för svar...
 
Hej hej!

Visst kan kaninerna bo kvar där de finns idag, du nämner dock inget om huruvida deras "lådor" är fodrade på något vis eller inte och jag antar att det inte är småsmå känsliga hermelinkaniner vi talar om? Men JAG skulle nog ändå tagit in dem i stallet. Dels för att det blir trevligt sällskap för hästarna och så tror jag nog ändå att kaninerna skulle trivas bättre där inne. Inte lösa i boxarna kanske, men gör en liten "hage" i sadelkammaren eller dylikt tills du ser hur de trivs. Tänk då bara på att skulle du mitt i vintern inte längre kunna ha dem i stallet så kan du inte bara sätta ut dem igen då de inte fått chans och tillfälle att sätta vinterpäls ordentligt. Sunt förnuft, men många glömmer det för att "kaniner är så tåliga".

Två hankaniner som växt upp tillsammans kan i de flesta fall bo ihop även som vuxna, okastrerade. Men då får man aldrig skilja dem åt och sedan fösa ihop dem igen för då kan det uppstå bråk. Lugnast är nog att kastrera dem, skulle tippa på att vetten tar ca 500-600 för det, strax under priset på kastrering av hankatter.

Ja, jag tycker du ska erbjuda dem en saltsten. Vill de inte ha så låter de bli den och de kostar inte mer än ca 15kr styck, så testa du.

Gillar gnagare, både på två och fyra ben.... :angel:

/E
 

Liknande trådar

R
Däggdjur Vi har en kanin på lite över två år och som vi haft sedan han "lämnade boet" Han är blandning mellan lejon och dvärgkanin är kastrerad...
2
Svar
27
· Visningar
4 555
Senast: Raderad medlem 94602
·
Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 603
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp