Kaninfrågor

B

**BORTTAGEN**

Ni som har kaniner:
Har ni en eller flera?
Bor de inne eller ute?
Hur stor bur har ni?
Inredning i buren(leksaker mm)?
Hur länge får de vara ute varje dag?
Brukar ni gå ut med dom i sele?
Håller ni på med kaninhoppning/utställning?

*nyfiken*
 
Vi har en dvärgvädurshona. Hon är 2,5 år.
Hon bor inomhus med oss i lägenheten.
Hur stor buren är vet jag inte, jag köpte den största jag hittade... :)
Hon har höhäck, salt och vattenflaska i buren. Inget annat, hon går ändå bara dit för att äta eller gå på toa.
Hon går lös dygnet runt, i hela lägenheten. Trivs bäst i vardagsrummet och köket men smyger gärna runt och krälar under vår säng om nätterna när vi sover, eller sitter på badrumströskeln och glor på matte när hon badar. :)
Vi går på skogspromenad i sele under sommarhalvåret.
Inga tävlingar eller utställningar.
 
1 hrmelin kanin på 7år
han bor inne :)
buren är väl 50cm lång? 40cm bred å 45hög?
2nallar :) *från mc donalds och MAX*
beror från dag till dag.. under vintern e han inte utomhus.. men han är lös dygnet runt..
han har en lila och chokrosa sele :) som han hoppar omkring med
vill tävla utställning men får inte tag i någon tävling..
 
JÄKLAR vad liten bur du har :eek:
En bur måste vara minst 100*50*50cm för att vara godkänd enligt jordbruksverkets lag, du borde genast köpa större!
 
Har ni en eller flera? 1 (första knainen, haft några veckor :))
Bor de inne eller ute? på 4hgård.
Hur stor bur har ni? ingen aning? Men han går ju i box för tillfället.
Hur länge får de vara ute varje dag? olika.
Brukar ni gå ut med dom i sele? håller på att vänja.
Håller ni på med kaninhoppning/utställning? vill :)
 
Hejsan!
Innan hade jag kaninuppfödning tävla en del då men sen tog hästarna över hela intresset och kaninena försvann. Hade en kvar som bor ute. Buren är 150cm lång 70 cm bred och 1 meter hög. Har pinnar ( för tänderna ) Han är ute året om ( har en isolerad bur). Han går i sele dagligen och är gammal och tävlas därför inte mer. Hitta en liten unge trägården för 1 månadsen som ingen vill kännas vid så hon får väl stanna här så får ju den andra sällskap :D
 
Har ni en eller flera? = Två stycken ,Kajsa ett år och Skrajsa två år :)
Bor de inne eller ute? = Inne i min syrras rum (pluggar i annan stad)
Hur stor bur har ni? = Kajsa bor med mitt marsvin Tuva i en som är *tittar efter* 60*110 ungefär ,Skrajsan bor i en mindre eftersom hennes sån bur gått sönder så bor Skrajsa i en som är 100*40 temporärt .
Det var endå bättre att Skrajsa fick ta den för att dom andra är ju två .
Inredning i buren(leksaker mm)? = I Kajsas bur har Tuva ett hus så hon kan vara ifred ibland ,gnagpinnar finns det i båda .
Hur länge får de vara ute varje dag? = Släpper jag ut dom före jobbet så blir det ca 07:00 - 22:00 i kök ,hall samt balkong ,Tuva får vara med mej när jag är hemma på kvällen .
Brukar ni gå ut med dom i sele? = njaaee ,jag har selar till allihopa men det har inte vart så mycket med det eftersom det är så mycket hundar och katter här också .
Håller ni på med kaninhoppning/utställning? = Nej .
 
* Har ni en eller flera?

jag har en pensionerad avelshona, en blåzobelhermelin som heter ickis och är sju år, hon har tävlat elit i kaninhoppning och ställts ut. sedan har vi oggiv, en kastrerad viltfärgad hermelinhane som inköptes som tilltänkt avelstillskott men visade sig vara felreggad som hona :crazy: men han fick stanna kvar iallafall :)
vidare har jag ett antal ickestationära avelsdjur, varav två är hemma för tillfället; yoggi (ur samma linje som ickis )och luna (egenuppfödd).


* Bor de inne eller ute?

UTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

* Hur stor bur har ni?

vinterisolerade burar på ben, mått 1,5x80x70 uppskattningsvis. en öppen del med spån och en täckt sovhusdel med halm och fyrväggars isolering plus tak och golv.
ickis bur har nyligen byggts ut till en tvåvåningsbur med en liten trappa upp till övre våning :love:


* Inredning i buren(leksaker mm)?

halm'sängar' uppsatta på väggen, tegelstenar, kvistar, böjda korkmattor att krypa in i...fastsatta höhäckar med saltsten samt upphängda lavendelpåsar.


* Hur länge får de vara ute varje dag?

dom går lösa 5-6 timmar i genomsnitt, sommartid 10 timmar. i uteburar (gräsburar UTAN nät i botten) resterande tid, beroende på väderlek. men de är ute året runt oberoende av väder.
släpps ut 7-8, in 20-21.



* Brukar ni gå ut med dom i sele?

dom går lösa i sele varje dag, med eller utan linor. varje söndag skuttar oggiv tipspromenaden, 4 km, med mig. annars blir det mest skogsturer eller för miljöträning ner i 'samhället' med övergångsställen och bilar och annat 'nyttigt'.



* Håller ni på med kaninhoppning/utställning?

tävlade mycket i hoppning när jag var yngre, pga tidbrist har jag nu lagt det åt sidan. alla kaniner, även avelsdjuren, och ungdjur tränas rutinmässigt i hoppning, mer eller mindre regelbundet.
utställningar blir några gånger om året.
 
Hon säger ju att kaninen går lös jämt och då behöver han väl ingen större bur :confused:
Sedan har hon en (och är där med fådjursägare) kanin och då kan hon i praktiken ha hur liten bur som helst :crazy:
Jordbruksverkets regeler är främst beräknat på djur som tillbringar största delen av sin tid i buren och fådjursägare är bara rekommenderad att följa burmåttet tyvärr.
Nu spelar det ingen roll eftersom burmåttet är hela den yta han får spendera på och den är nog större än hos många andra eftersom han är lös :angel:
 
Kan väl ta och svara själv då...
Har två kaniner(den ena är egentligen brorsans då men...)
De bor utomhus.
Buren är 2 kvadratmeter(tvåvåningsbur) (vill ha större)
Vad dom har i buren?Gnagpinnar,boll som de kan rulla omkring med så det kommer ut mat(om ni förstår vad jag menar),handdukar som de kan gräva i(byter leksaker när de tröttnar på dom).
De är ute ca 4-6 timmar/dag i en hage av kompostgaller(3*1 m)(längre på helger och när jag är hemma på dagarna)och promenader i sele en stund varje dag.Hoppar med dom,men tävlar inte(än iaf)...
 
Har ni en eller flera?
En, han heter Mikgrå!

Bor de inne eller ute?
Ute!

Hur stor bur har ni?
Stor, han äger lekstugan!

Inredning i buren(leksaker mm)?
Ett litet hus han kan gå in i, hö-galler

Hur länge får de vara ute varje dag?
Från ca 7.30-17.00/18.00 VID BRA VÄDER!
Annars får han vara inne eller bara ute medans jag är i skolan!

Brukar ni gå ut med dom i sele?
Ja, skuttar runt massor!

Håller ni på med kaninhoppning/utställning?
Småhoppar lite, mest på skoj och för att han gillar det. Har tävlat några gånger med bra resultat. Rekordhöjden 60 cm!
 
west_: jag bara gissade hur stor den är.. måttbandet är i stallet och blivit äckligt...
"Ninnis" är jätteliten.. Hermelin kanin.. han väger ca 1kg!
han kan ligga och sträka ut sig när han sover utan att kanten tar emot.. *han ser jätteläskig ut då.. för lungan brukar hänga ut och det ser ut som om han är död*
och som (?) sa.. han är ute mycket :)
 
Har ni en eller flera kaniner?
Vi har Molgan, Alfons, Snuttan, Esmeralda, Mollie, Pricken och Citrus.

Bor de inne eller ute?
På sommaren bor de ute dygnet runt i en kompostgallerburar som flyttas varje dag, dom har ett hus att gå in i också. På vintern bor dom inne i mitt lilla "stall" där jag har min get också. Där bor dom i stora burar och några i Esters box.

Hur stor bur har ni?
Vet inte exakt dom är så stora att kaninerna kan springa runt i dom i alla fall.

Inredningen i buren?
Grenar att gnaga på.

Hur länge får dom vara ute varje dag?
På sommaren dygnet runt och på vintern ibland. Mest ut i sele.

Brukar ni gå med dom i sele?
Ja, ibland, mest på vintern.

Håller ni på med kaninhoppning/utställning?
Ja, kaninhoppning fast det är mest min syster som håller på med det. Jag brukar mest vara med ocj titta på och assistera.
 
Ni som har kaniner:
Har ni en eller flera? 1 hemma & 1 på vift
Bor de inne eller ute? 1 bor inne & 1 ute
Hur stor bur har ni? Har inte mätt nån av dem, innekaninen tillbringar inte så stor tid i den iallafall...
Inredning i buren(leksaker mm)? strö & mat & vatten
Hur länge får de vara ute varje dag? Innekaninen är ute större delen av dygnet & utekaninen får skutta ute nån timma/dagen
Brukar ni gå ut med dom i sele? Nej, brukar låta dem skutta inom kompostgaller.
Håller ni på med kaninhoppning/utställning? Nej, inget seriöst.
 
Mina bodde ute då vi hade hus på den tiden då jag hade många kaniner o flitig uppfödning,först en bur på 200*120 cm med hus,sen bur på ben 60*120 cm 2o2 i varje bur med daglig fritt springande i trädgården lösa flera timmar. + hoppträning el tävling varje till varannan helg. Ungdjur träning varje ,rutinerade varannan.

Nu bor jag i lägenhet :cry: :cry: Och har bara Tintin (hermelin på 3 år) o så ett tag dv hanen Fantasi men nu bytt till dv honan Harmoni med ungar, av vilka jag planerar spara en, som så smidigt Tintin redan känner o slipper introduktionsbråket-då han är väldigt dominant!

Så de har hela balkongen som bur istället :rofl:
De har en garderob utan dörrar, på 2 våningar som grundbur,den är 60*80 cm (litet) så det är ingen dörr på utan den funkar mest som vindskydd o mat-kiss-sovhörna.

De får daglig promenad i skogsbrynet precis utanför farstun typ, varje dag, med undantag från nu sen jag fått barn, men nu är det ordning o reda igen, o nu har jag dessutom kaninungar o snart när de börjar kuta runt ska de få springa i rasthage (2 sektioner kompostgaller)hela eftermiddagarna,vilket morsan o Tintin Kastrerad hane-burkompis o barnvakt) redan gör 1 timme varje kväll.
Tävla ska jag börja göra snart igen!
 
Ni som har kaniner:
Har ni en eller flera? En
Bor de inne eller ute? Han bor ute året runt
Hur stor bur har ni? Ja du.. Har inte riktigt koll.. Ganska stor iaf.. :crazy:
Inredning i buren(leksaker mm)? vattenskål , vattenflaska och hö o sånt.. Han har också ett eget litet "inbyggt" rum som han får vara i
Hur länge får de vara ute varje dag? Han har sin bur på balkongen så han får sktta ut när han vill
Brukar ni gå ut med dom i sele? Ja ca. varannan dag.. Då 1 halvtimme ungefär..
Håller ni på med kaninhoppning/utställning? nja.. har inte tävlat någonting men brukar ibland hoppa hemma..

//Linnea
 
* Just nu bara en
* Han bor inne i friggan med en utebur på frggans vägg
* "inneburen" e EU mått o uteburen e ca 3*1,5 m
* Lådan o kvistar, han e inte så mycke för o "leka" me saker..
* Så länge han vill
* Nej
* Nää han e lite för rund för d... :crazy:
 
Sv: Kaninfrågor

:rofl::rofl::bump::bump:
Ni som har kaniner:
Har ni en eller flera?Jag har en..
Bor de inne eller ute?inne
Hur stor bur har ni?
Inredning i buren(leksaker mm)?Ett litet hus i buren..
Hur länge får de vara ute varje dag?Hur många som helst de mer är brete..
Brukar ni gå ut med dom i sele?ja
Håller ni på med kaninhoppning/utställning?nej

*nyfiken*
 

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Vi har igelkott(ar) under altanen, och ska nu bygga ett rejält staket runt hela tomten och även näta inne i häcken. Hur stort hål...
Svar
3
· Visningar
1 018
Senast: ameo
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp