Bukefalos 28 år!

kaninfrågor!

O

Osis

Hur mkt mat ger ni era kaniner?
jag har två st, en franks vädur född 1998 väger runt en 6kg,hane.
den andra är en korsninge mellan dvärgvädur och dvärgkanin så han väger runt 1-2kg. född 2001 (tror jag).

Den franska väduren få en stor morot och fulla matskålen med frön, och en hirskolv en ggr i veckan (cirka)och så får han vitaminer i vattnet..

Korsningen får en mindre morot och fulla sin skål (dubbelt så liten som franska vädurens) med frön. även han får vitaminer..

båda får kvistar att tugga på..

ger jag dom för lite? dom får mat en ggr om dagen..
 
Har dom fri tillgång till hö?? Det ska alla kaniner ha!
Själv har jag en dvärgvädur modell stor (ca 2½ kg - inte fet, bara stor). Han får äpple + hårt bröd på morgonen, ½ dl pellets + morot på kvällen. Alltid fri tillgång på hö.
Vissa dagar får han några få pellets och nån gurkbit mitt på dan också.
 
Fri tillgång på hö, och 2 msk pellets på morgonen och 2 msk på kvällen. (vill inte ha ett fetto med fettvalk under hakan och dessutom äter han upp allt om han får bara litegrann åt gången i stället för full skål som han tillslut bara kastar omkull) Är en dvärgvädur. Grönsaker får han lite då och då, hårdbröd enbart när han självmant skuttar in i buren...aldrig annars.
 
För lite NEJ för mkt JA

Till din franska vädur skulle det här passa bra (mängden är per DAG):
*Fri tillgång till hö och vatten
*Späda grenar, kvistar samt granris, ljung mm under vintern och gräs på sommaren.
*½dl kaninPELLETS
*2dl grönsaker

Till dvägväduren samma fast endast 3 msk kaninpellets/dag och 1 dl grönsaker.
 
Nja dvv 2 dl grönsaker och franska dubelt och en fransk vädur på 6 kilo kan inte ha bara ½ kg pellets utan minst 2 dl kankse 3. Hon får prova ocj se om han blir för kantig av bara 2,2½ dl.
Det är stor skillnad på dvv och fransk vädur i behov av mat. Eftersom den franska är en köttras.
 
dom får fri tillgång på hö...
min franska vädur har pälssjukdommar som intevill bort. alltså tovig päls och återkommande mjällkvalster - men han mår inte dåligt av det!! så han få vara kvar så länge han mår bra.. han har även "kronisk" ögoninflamation.. vad kan det bero på?

att tillägga är att båda kaninerna är utekaniner..
 
Mina kaniner får:
Hona dvv 2 år: 2-3 msk pellets morgon och kväll
Hona 5,5 mån (stor korsning med uppåtöron): 3/4 dl pellets morgon och kväll

De har fri tillgång på hö och så får de 1 morot el motsvarande morgon och kväll.
 
JAg tycker du ska ta din kanin till en veterinär och kolla upp den.

det har vi gjort. men veterinären sägaer att han får leva så länge han är pigg och någolunda kry. han har fått behandling mot kvalstrerna fölera gånger nu och dom har nästan försvunnit.
men ögoninflamationen är kronisk...
 
men att ha KRONISK ögoninflamation klassar inte JAG som att Må hyfsat.
Tänk dig själv, vi människor blir ju tokiga bara vi får en ögonfrans i ögat. Tänk då att ständigt gå runt och det gör ont/svider eller annat obehag i ögonen...

Hade det varit min kanin så hade jag övervägt att kanske låta den somna in..
låter kanske hemskt, men det är min åsikt.. :crazy:
 
Eftersom FRISKA kaniner klarar sig utmärkt och mår bra på hö, vatten, späda grenar och div vinderväxter som tex granris eller ljung under vintern (samma fast inga vinterväxter utan gräs, löv mm på sommaren) så kan jag inte tänka mig att till en frisk fransk vädur behöver så pass mkt kraftfoder och grönsaker och till en frisk dvärgvädur behövs inte 2 dl grönsaker.

Nu var tydligen inte den franska väduren frisk och därför bör man i samråd med veterinär sätta samman en bra diet (duktiga veterinärer brukar erbjuda att göra detta) observara att om den får för mkt mat och är/blir överviktig kan detta snarare stjälpa än hjälpa.

Sen är de flesta kaniner (de jag mött i alla fall) ofta lite mulliga. Många tycker att kaninen har bra hull när den egentligen skulle behöva banta lite.

När jag köpte min första kanin (en dvärgvädur) utfodrade jag henne alldeles fel, hon fick matskålen full med kaninblandning och massa grönsaker dock så fick hon fri tillgång till hö. Hon blev inte mkt tjock bara lite småmullig eftersom hon ändå var ganska aktiv och fick vara lös flera timmar om dagen. När jag lärde mig mer och slutade med kaninblandningen och gav istället bara 2 msk pelles om dagen och knappt 1 dl grönsaker samt fri tillgång till hö, vatten, späda kvistar och grenar så levde hon som 3 åring upp än mer. Hon gick ner lite och fick om möjligt ännu mer energi och skuttade runt som en liten kaninunge. Vikten stabiliserades på en bra nivå och hon var pigg och glad. Min kanin jag har nu (dvärgkorsning) lever i princip mest på hö, vatten och grenar (och på vintern granris och sommaren gräs/löv), hon får pellets som godis och lite då och då får hon nån grönsak. Hon är mkt pigg och frisk, med bra hull, fin päls, tänder och klor.

Vad jag har märkt av kaninägare i min omgivning är att kaniner som haft bättre diet utan en massa kaninblandning/pellets levt längre och varit friskare men det är bara MIN observation.
 
veterinären sa att han mådde bra. och det är inge mkt inflamation.. men mne jag ahr tänkt på att låta honom somna in.. men han får leva tills han mår dåligt..
 
Min kanin har rinnande ögon och vi har provat massa ögonsalvor men inget hjälper helt.
Det enda som skulle hjälpa (förmodligen, men inte säkert) är att spola tårkanalerna. Då det skulle innebära en sövning och de risker det medför så får han gå med det i stället. Jag har haft kontakt med veterinär som inte tror han mår dåligt av det (det är inget man märker att han mår dåligt av heller, hur pigg och glad som helst). Så jag håller med dig, han får leva tills han mår dåligt!
 
Min hermelin på 8 år får 2 msk pellets och fri tillgång på hö. Brukar klämma in knäckebröd, persilja och annat grönt och gott med jämna mellanrum.
 
Min kanin har rinnande ögon och vi har provat massa ögonsalvor men inget hjälper helt.
Det enda som skulle hjälpa (förmodligen, men inte säkert) är att spola tårkanalerna. Då det skulle innebära en sövning och de risker det medför så får han gå med det i stället. Jag har haft kontakt med veterinär som inte tror han mår dåligt av det (det är inget man märker att han mår dåligt av heller, hur pigg och glad som helst). Så jag håller med dig, han får leva tills han mår dåligt!

så har jag också fått prova olika salovor och vätskor och rubbet.
men inget hjälper, men han mår ju inte dåligt av det
 
Jag har en salva som hjälper tillfälligt, fucithalmic tror jag den heter.
Veterinären har skrivit ut recept som jag kan hämta på flera gånger. När det rinner för mycket och blir rött och irriterat runtom (några gånger per år) så använder jag salvan. Då försvinner inflammationen tillfälligt, så det inte ser så hemskt ut i alla fall.
 
vill bara upplysa dig om att fucithalmic är i det närmaste livsfarligt för kaniner.
vänd dig till en veterinär med smådjurskomptetens!!

( fick själv fucithalmic utskriven av vet för ensidig kronisk ögoninflammation, efter många turer fram och tillbaka hamnade jag på blå stjärnan i göteborg som informerade mig om en substans i fucithalmic som var förödande, de var förvånade att min hermelin inte reagerat på detta och påstod att det var allmänt känt att man aldrig skriver ut fucithalmic till kaniner. vet som skrev ut det här åt mig hade INTE smådjurskompetens. vidare fick jag veta att det kunde varit just fucithalmicen som gjort inflammationen kronisk och återkommande.)
 
Jag vet inte var de har sin information
ifrån, men så vitt jag vet (från veterinär
böcker om kaniner) så rekommenderas fucithalmic
till kaniner med ögoninfektioner.
Kommer du ihåg vad deras motivering var (mage,
hornhinnesår...)
 
det var en substans, minns ej vilken, som kaniner var så känsliga för att de kunde dö.
ickis dog i lungcancer, de redde ut hennes återkommande ''luftvägsinfektioner'' som inte baytril bet på och ögat hade de en miljon olika teorier om, vilka jag inte köpte.
att det var luftvägsinfektionen som gjorde det (hon hade cancer och inte infektion, alltså uteslutet) att det var tänder som tryckte på nerven (röntgad u.a.)
blablabla.
har en till hermelin som ska in på utredning i mars månad, exakt samma symptom. hans ensidiga ögoninflammation uppkom i samband med kastrering.
han blev också behandlad med fucithalmic i början, kanske är det det som gjort inflammationen kronisk..

men hursomhelst, när jag ska in igen ska jag ta upp det där med fucithalmic.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, jag skulle behöva lite tips om hur jag skall uppfostra min kattunge inom vissa områden. Jag hittade honom fast i en hög av...
Svar
15
· Visningar
3 416
Senast: TinyWiny
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 389
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp