Kaninfrågor

angelwings

Trådstartare
Hmm, detta är INTE ett tecken på att jag börjar ge efter för min dotter tjat om en kanin. :o Jag vill bara ta reda på lite mer om ut i fall att det någon gång skulle bli en kanin. Ja. Humm *harkel*

I alla fall. Jag själv har aldrig haft kanin. Jag har hållt mig till tamråttor och ett och annat marsvin. Min dotter är 7 år och har blivit kaninfrälst. Hon har tjatat i över en månad (hon brukar glömma saker till nästa dag så det här är allvarligt).
Vilken kanin skulle ni rekommendera till en liten tjej som vill kunna gosa och mysa och ha roligt med sin kanin? (Givetvis skulle jag ha huvudansvaret OM det nu skulle blivit en kanin. ) En vän rekommenderade Hermelinkanin?

Jag vill att det är en typ som är tyst av sig om man säger, dvs inte springer runt och stampar och annat i buren på nätterna eftersom jag är himlans ljudkänslig. Snäll, inte bitsk, går att få rumsren? Kanske inte största modellen heller.

Finns en sådan kanin över huvudtaget?
Så man är förberedd OM det nu skulle bli en kanin till födelsedagspresent eller så...
 
Sv: Kaninfrågor

Egentligen kan man nog skaffa sig vilken ras man vill som nybörjare, så länge man hittar en lugn individ.

Personligen skulle jag rekommendera antingen dvärgvädur (vikt på 1,4-1,9kg ungefär) eller holländsk kanin (vikt på 2,5-3,2kg).
Har själv 3 dvärgvädurar som är helt underbara!
Lätta att hantera, gosar gärna, lugna utav sig.

Hermeliner brukar vara lite mer energiska än dvärgvädurarna, men vill ni ha en hermelin så leta som sagt efter en lugn individ.
Antingen vuxen, eller en unge med lugna föräldrar.
Det är visserligen ingen garanti för att ungen själv blir lugn, men ökar iaf chanserna mer än om den har energiska föräldrar. :)

Rumsren eller ej, varierar från kanin till kanin.
De flesta brukar gå att få rumsrena.
Har ungarna haft en mor som var väldigt renlig och rumsren utav sig, brukar de ta efter sin mor och i vissa fall redan vara rumsrena när man köper dem.

Samma gäller hur pass mycket dem väsnas, hoppar runt osv.
Helt från individ till individ. :)
En kanin är egentligen aldrig still hela nätterna, utan hoppar runt och pysslar lite i buren.
Ska man ha en kanin inne får man nog räkna med lite ljud.
Har man väldans svårt för ljud finns ju alltid alternativet att ha kaninen utomhus.

Mitt råd till dig ang ras, är att om det väl blir en kanin, ta er/dig tid att åka runt till uppfödarna (gärna med olika raser) i närheten och plocka lite med deras kaniner.
På så sätt kan det vara lättare att hitta en ras/individ man fastnar för.

Bor du i närheten utav mig, så är du välkommen hem till mig och känna/titta lite på mina. :)
 
Sv: Kaninfrågor

Tack för svaret. :)
Tyvärr är det nog lite långt skulle jag tro.
Utekanin är tyvärr inget alternativ då vi bor i lägenhet och inte har balkong så det skulle inte funka riktigt.
 
Sv: Kaninfrågor

Tack för svaret. :)
Tyvärr är det nog lite långt skulle jag tro.
Utekanin är tyvärr inget alternativ då vi bor i lägenhet och inte har balkong så det skulle inte funka riktigt.

Var bor du?

Du kan lägga till mig på msn: sofie-erica@hotmail.com

Har haft kanin i 11-12 år och har en del kontakter i kaninvärlden. Kan även hjälpa till och hitta en kanin om ni vill ha hjälp med det.

Kan starkt rekommendera dvv till er, jag har haft flera olika raser men min nuvarande dvv är absolut lugnast. Alternativt en lejonhuvad kanin, finns de som föds med mindre man(päls) och dessa är superbra barnkaniner. Har själv fött upp dessa nämligen.

Som sagt, kan hjälpa till om du skulle känna att du vill ha tips och råd.
 
Sv: Kaninfrågor

Håller med om dvärgväduridén, de brukar vara jättetrevliga. Och som sagt, kika runt ordentligt innan ni bestämmer er. :)
 
Sv: Kaninfrågor

Jag fick min första kanin när jag fyllde 8 (eller nja, jag och mamma köpte den tillsammans :D ), nu är jag 23 och jag kan inte vara utan dem!

Min första kanin var en dvärgvädur. Ninen, Och så jag älskade henne, helt underbar! Lugn och snäll, blev min bästa vän. Jag tror jag mognade rätt fort eftersom jag fick ta ansvaret över henne. För mamma var väldigt noga med att om man har ett djur ska man ta hand om denna, mamma övervakade väldigt noggrant att jag skötte mig. SÅ eftersom jag är allergisk fick kaninen bo utomhus, varje dag, morgon och kväll, så var jag ut till henne med mat och nytt vatten, oavsett hur kallt det var. Kommer ihåg att jag brukade sitta med henne i knät under kvällarna.
Som sagt, hon var superlugn och gullig, alltid snäll (eller nja, hon bet mig en gång under 8 år, är ju inte så farligt. På somrarna fick hon vara lös i trädgården medans vi var där, :love: . Så kom hon springandes när vi åt fika, kom och tiggde mariekex (hon ÄLSKADE mariekex!)

Nu är jag jättetacksam över att mamma var så hård med att jag verkligen skulle sköta kaninen helt själv, att det var mitt ansvar. För jag tror att det har hjälpt mig resten av livet, att ta ansvar. Har man skaffat ett djur har man ansvar att det mår bra hela livet.

Sen så blev det en till dvärgvädur-korsning, Luna, strax före den första tjejen gick bort. Helt underbar hon med. Ganska lugn men ändå pigg. Satt alltid still i knät och myste gärna framför tv´n.

Båda de kaninerna levde ungefär 8 år. När Luna gick bort så tog det ett helt år innan jag köpte en ny kanin. Men jag kunde inte vara utan dem... Så det blev en ny dvärgvädur som jag tog över från en familj som tröttnat (småbarnfamilj.... ). Diffen heter han. Han är superpigg och alert, alltid bus på gång, kan sitta still och mysa en liten stund -ibland- Men oftast är det full fart som gäller!
Skaffade en kompis åt honom i höstas, hon är fortfarande lite skygg, men det blir bättre och bättre, Dolly heter fröken, och hon och Diff trivs superbra tillsammans.

Så, precis som Ninni sagt så är det viktigast att kolla efter temperamentet på individen, eftersom det inte alltid är samma fastän det är samma ras.
Alla mina kaniner har blivit helt underbart sociala och mysiga, med underbara personligheter.

Tänk på att de lever länge bara, det är ett ansvar för din dotter 7-12 år framåt. Kommer hon ha intresset kvar, kommer du orka ta hand om kaninen om hennes intresse svalnar?


Det är såå många kaniner som skänks bort när ägarna tröttnat... :(


En sak jag mår dåligt över nu, är att jag övergödde kanoinerna när jatg var mindre, av okunskap. Köpte den finaste maten till Ninen, och hon blev ju tjock :o . Till mitt försvar så förstod jag inte bättre.. . och Ninen blev ju bara mer och mer kräsen.
Idag är jag mer hård, de har fri tillgång på hö, och får massor av olika grönsaker och frukter varje dag. Sen lite pellets och havre morgon och kväll. De är i perfekt hull! Dessutom rör de sig mycket då de bor i ett eget rum, kommer alltiud springandes när de hör mig eller sambon komma in.

Lycka till om det blir en kanin! De är helt underbara djur, och brukar få så roliga personligheter när man tillåter dem det!
 
Sv: Kaninfrågor

ett litet tips bara, endel kaniner skvätter dvs kissar och sparkar bakut samtidigt...:eek:
vilket man bör ha i åtanke, vad jag hört är det hanarna som är värst, men jag har aldrigt haft problem med att min hane gjort det.
Däremot gör den äldsta honan det när hon brunstar, henne skulle jag aldrig ta in i en lägenhet!

Det är ju självklart inget man kan veta i förväg, och kanske gör dom det bara när dom är flera (nån som vet?).
men ni kan ju ta en titt om ni hittar en vuxen kastrerad hankanin!:)
 
Sv: Kaninfrågor

Jag fick min första kanin när jag var 9 år. Det blev en dvärgvädur. Han hette Stampe, men stampade väl inte så mycket egentligen. Han var väldigt lat av sig och rörde inte på sig så jättemycket... Men jag gillade honom. Nu har jag en blandning mellan hermelin och dvärgvädur. Han är inte heller så livlig av sig. Bara på natten.. Det är då han ska äta och leva loppan, men man vänjer sig vid ljuden (Bara han inte stampar i 30 minuter, som jag skrev i min tråd.) Han är som en hermelin i kroppen med långa uppstående öron! Jättesöt! Ibland hänger de ena lite, så han har inte riktigt bestämt sig om de ska hänga eller inte! :D

Om det blir någon kanin tycker jag du ska satsa på en dvägvädur som andra har sagt! :)
 
Sv: Kaninfrågor

:eek: Vad för nåt?

Åh, varför kan man själv inte vara ett barn och bara tänka Söt kanin! Jag vill ha en söt kanin! och inte se alla problem som KAN komma upp?

Till alla:

Tack för råden. Jag har ingen aning hur man skulle hitta en kaninuppfödare häromkring, annonserar de i nån tidning eller nåt? :confused:
Men dvärgvädur låter som nåt som skulle kunna passa. Fast min kompis som rekommenderade hermelinkanin sa att dvärgvädurar kunde bli jätteaggressiva? Men hon är en sån människa som kan ALLT om allt. Tycker hon...
 
Sv: Kaninfrågor

Det finns trevliga och mindre trevliga individer inom varje ras.
Personligen är jag övertygad om att otrevliga individer inte hänger på ras, utan ligger mycket i generna i kombination med hantering.

Men dvärgväduren är över lag en väldigt lugn och trevlig ras.
Väldigt sällan jag hör att en dvärgvädur är aggressiv.
De allra flesta är supercoola och väldigt mysiga individer.
Äger som sagt själv 3st dvärgvädurar och alla är lugnet själva.
Dvärgvädurar jag ägt innan har varit precis likadana.

Det finns ett uppfödarregister på kaninavelsföreningens hemsida.
Länk här


Det som Golden_Tinka säger stämmer.
Vissa kaniner kan skvätta vid brunst.
Kan ibland förebyggas genom kastrering.
Min hane kan skvätta ibland.
Har även en hona som kissar på en när hon brunstar, om man luktar hane.
Men under mina 9 år som kaninägare har jag bara haft 2st som varit så.
Resten har inte skvätt överhuvudtaget.
Så det hänger lite på individ det också. :)
 
Sv: Kaninfrågor

Vi har dvv, hermelin, lejonhuvad, lilla Havanna, Engelsk Sheck samt fransk vädur hemma och jag kan starkt rekommendera en kastrerad Dvv hane åt ett barn. Lejonhuvad är inte lika trevliga som ras och mer aktiva samt kräver lite mer pälsskötsel.

Ta med ditt barn till en kaninutställning, där finns kunnigt folk och många olika raser. Bra sätt att få kontakt med kaninkunnigt folk, köp inte kanin från zoo affärer. Dels så blir ni skinnade på priset och sen är det inte säkert att ungarna är över 8v. Stamtavla är också roligt att få med, kaninuställning är faktiskt roligt för både stora o små (fast då kan man inte kastrera kaninen)
Uppfödare brukar dessutom ha någon form av garanti om djuret dör inom några veckor.

Bor man så man har lite utrymme så tycker jag att fransk vädur är den mest optimala kaninrasen, sävlig och lugn, dock gillar de oftast inte att man lyfter upp dem.

Kaninutställningar finns i hela landet, nu under våren så har man stora LU som i år går i Eksjö om jag inte minns fel. Både Sthlm och Uppsala har utställning i februari.

www.skaf.info här hittar du alla utställningar och länkar.
 
Sv: Kaninfrågor

Tackar! Det ska jag kolla upp.

Känns bara som en hel vetenskap ;) Jag vill alltid lära mig mycket innan jag ger mig in på något och just nu har jag fullt upp med hästarna.

Tur hon inte fyller år förrän i september :angel: Fast, det blir kanske innan om man hittar något som verkar passa. Eller aldrig.
Ja, vi får se :)
 
Sv: Kaninfrågor

Tack för tipsen. :) Är kaniner avlade på lynne eller det kan bli lite hur som helst? Jag tänkte om man vet att mammakanin och pappakanin är lugna är det då troligare att ungen är lugn eller är det mer ett lotteri?
 
Sv: Kaninfrågor

Är mamman och pappan lugna brukar ungarna oftast bli lugna.
Undantag finns ju alltid, precis som en unge kan bli lugn efter två "stirriga" föräldrar.
Men oftast brukar ungarna ta efter/få föräldrarnas temperament på ett ungefär.
 
Sv: Kaninfrågor

Precis så kände jag när ungarna ville ha sin första stamtavle kanin. Jag gick raskt kursen som är godkänd av jordbruksverket för avel och hållande av kaniner. Snart ska vi få regga vår kaningård och vi har några 95p kaniner i kaningården samt egenuppfödda 94p frassar :love: Det började med 4 små lejon, idag har vi §16 tillstånd för 30 burar och försäljning av 100 kaniner om året:eek: HUR gick det till:angel:
 
Sv: Kaninfrågor

Det är ju självklart inget man kan veta i förväg, och kanske gör dom det bara när dom är flera (nån som vet?).

Min första kanin skvätte, och han var ensam (okastrerad). Det var sååå trevligt med piss på väggarna :D
Men det är ju lätt att förebygga, bara att sätta upp lite vaxduk där kaninen bor så är det bara att torka av :)
 
Sv: Kaninfrågor

Mitt bästa råd är ändå att köpa en vuxen kanin! Över 1 år så tonåren är över och man verkligen ser hur individen är! Från en uppfödare kanske man kan ha den på prov till och med, finns de som hyr ut sommarkaniner? Kika runt på blocket kan man oxå göra, många kaniner där kan redan gå i sele t ex o är då oftast ganska orädda och man slipper lära den själv o kan ha kul med den på sommaren ute. Jag föder upp, men har tyvärr nog inte sådana superlugna individer till salu. Eller jo har 3 lugna, snälla men de är unga så jag kan inte lova hur de blir som vuxna. Tyvärr är kaniner aktiva tidig morgon och kan göra ngt bus och störa, så hitta en plats för buren, iallafall nattetid där den inte hörs...Kan vara allt från att kasta runt den tomma matskålen i protest till att gnaga galler...för övrigt kan du adda mig oxå: mariasegedi@hotmail.se och även läsa en massa info:

www.paradisets-kaniner.com
 
Sv: Kaninfrågor

samma som att leta häst: sök inte efter spec. ras, sök efter den sortens individ du vill ha! :)

skulle recommendera dvärgvädur.. nog för att mina två har vääldigt mycket extra spring och sprattel men de är absolut inte agressiva och tycker om att bli klappade osv, och så är de ju så himla söta..

tänk bara på att inte skaffa allt för stor ras, jag har en fransvädur som är helt underbar! lungn och kommer fram och villbli klappad men hon e ju stor (6 kg tror jag) så det är inte så lätt att bära henne, jag är den enda som får bära henne :angel:..

hur kaninen blir , alltså tex biter och springer undan eller kommer fram och vill pussas, beror ju även på hur man uppfostrar den..
 
Sv: Kaninfrågor

Du kan ju inte hindra en kanin att låta lite i sin bur.
Har din dotter haft några djur innan kaninen?
I 6-7 års åldern är det lämpligt att få sig sin första kanin men du bör hålla koll eftersom kaniner är känsliga.
Dvärgvädur kan jag gott rekommendera som första ras.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Min äldsta dotter visar tecken på allergi (hon har varit snorig och nysig under en tid. När jag stängde dörrarna till rummet där...
Svar
6
· Visningar
2 333
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp