kaninfrågor...

S

sally_lipton

Nu är det en sak jag undrar...
har 5 små kaninungar, 7 veckor idag, hemma här. jag ska ha en kvar (viltgrå), min kompis ska ta en (viltgrå) (hon har pappan), sen ska min mammas kompis ta två, entagligen en hona och en hane som dom ska kastrera (vit/brun och en vit). sen ska min syssling ta en också(viltgrå).
men till frågorna..
• Det verkar nästan som om den vita är blind! den känner sig för väldigt mycket med 'morrhåren' och verkar lite osäker på nya platser. Ögonen är ljusroa/isiga längst ut och blir rödare och rödare ända in till puppillen som är mörkröd/svart. dom är lixom 'glansiga' med 'is' på... om ni förstår vad jag menar... Om den är blind, kommer den lida av det?
• När lär sig kaninungarna som mest? Nu eller när dom kommit förbi 'tonårsperioden'?
• Hur mycket tycker ni är ett bra pris för ickerasrena kaninungar? (dom är dvärkanin (pappan) och bond/angora/lejon-kanin)

tack på förhand! :p
/mimmi och Julia
 
Sv: kaninfrågor...

Först och främst: Kaniner fungerar inte alltid ihop, och en nykastrerad hane kan ha spermier kvar 1 månad efter kastreringen. Tala därför om för de som ska ha två att de måste vara beredda att sära på kaninerna OM det inte fungerar. Och att de måste ha de åtskilda från hanen är könsmogen till 1 månad efter kastrering (de får gärna låta kaninerna träffas under tiden, lättare att få de hå ihop sen då, men bara under uppsikt).

Till dina frågor:
- Jättesvårt att veta från en sån beskrivning ifall ungen är blind eller inte. Beteendet kan lika gärna vara att den är lite lugnare och försiktigare än de andra ungarna. Kan du fota ögat?
Jag har haft en unge med gråstarr, ingen kunde riktigt säga hur mycket han såg men han verkade inte ha några problem (troligtvis var synen nedsatt, men inget som verkade påverka. Han hoppade också). Så länge inte ungen verkar ha några problem, går in i saker etc lider den nog inte av det. Jag skulle dock kolla upp det om ni tror att det är något fel med den, och självklart informera ev. köpare om det och sänka priset.
- Lär sig vad? Har aldrig funderat över den saken faktiskt, vet inte om det är någon skillnad. Men de flesta djurungar har ju en präglingsperiod (ca 8-12 veckors ålder för katter och hundar, tror det är ngt liknande för kaniner).
- Jag tycker att 300 kr är lagom för blandraser utan meriterade (tex hoppning) föräldrar, men på den frågan lär du få hur många svar som helst.
 
Sv: kaninfrågor...

Tack så mycket!
jag har ett foto på ögat ligger i min kamera men sitter på fel dator för att lägga in just nu men jag ska absolut fixa det! :D den går inte in i saker men rör sig lite långsammare på nya ställen och känner sig för men sedan är den nästan lika busig som dom andra igen.

Jag tänkte på nya upplevelser, alltså när lär den sig fortast av sina misstag och lär sig att selen INTE är ett monster som vill äta upp den och så... okej.

okej. ja man vill ju kanske inte ta 50 kr, då vet man ju inte om ägarna är seriösa och beredda att lägga ner lite tid och pengar på kaninen.

tack en en gång :D
 
Sv: kaninfrågor...

Ja, jag tycker som sagt att man ska ta betalt för djur. 50-100 kr tycker jag personligen är för lite, 200-300 kr tycker jag är lagom.

Sele kan man börja vänja de vid från ca 10 veckor ålder (men man bör lära känna kaninen först och främst och den ska känna sig trygg, nu gör väl du det som uppfödare men de nya ägarna). Lära sig av sina misstag gör de nog hela tiden (intressant, har aldrig riktigt funderat över det som sagt).

Jag tycker det låter som att din vita unge är ganska försiktig av sig, men för den skull inte blind. Men det är ju omöjligt att avgöra av beskrivning över internet.

Hittade tyvärr ingen bra bild på den vita rödögda jag hade, det här är den bästa. Ögat har olika röda nyanser, även pupillen är (mörkt) röd (det vita i ögon på bilden är bara glans/blixt). Lägg gärna in bild på din när du har möjlighet.

uppifrn.jpg
 
Sv: kaninfrågor...

Ja, ungens är inte sådär rött. men somsagt, bild kommer! kanske senare ikväll eller imorgon!
 
Sv: kaninfrågor...

Förresten! jag hittade lite bilder här, det är inte direkt på ögat men jag hoppas du ser endå!
ganska nyligen:

29079614.jpg




När den var runt 25 dagar:

29079682.jpg
 
Sv: kaninfrågor...

Av det lilla som syns på bilderna (lite små som sagt) så ser jag inget konstigt.
 
Sv: kaninfrågor...

Vad bra, Då är det nog bara det att den är lite försiktigare och lugnare än dom andra busarna :P

tack /mimmi
 

Liknande trådar

S
Däggdjur Hej alla glada bukefalister! jag har tänkt att fråga mamma om vi kanske skulle kunna skaffa några gerbiler då jag tycker de verkar helt...
Svar
7
· Visningar
1 520
Senast: sally_lipton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp