Kaninkull?

Shettistjejen

Trådstartare
Har då en löwen hane på 4år, supergo och snäll, grå/vit m. blå ögon, världens sötaste ;) Har nu också fått erbjudandet av att ta hand om en löwenhona eftersom ägaren inte vill ha den. Djurvän som man är vill jag då gärna ha den :d Hon är tydligen ljusbrun/vit. Är då jättesugen på att e.v.e. ta en kull med dem, eftersom det skulle bli ursöta ungar och det skulle vara en sån rolig uppgift :laugh: Men, hon är 3år gammal.... Är det inte så att man inte kan ta första kullen efter att honan fyllt 1 år? Det är väl något att baken "stelnar". Hur stor chans är det att honan dör isf? :confused: Vill ju inte direkt att den skulle dö :cry: Skulle nog kastrera hannen efteråt isf :)
 
Sv: Kaninkull?

Jag skulle aldrig våga ta en första kull på en hona på 3 år.
Inte ens om hon vore supertrimmad hoppkanin.
1½ är absolut senaste åldern jag skulle tordas ta kull.
Ju äldre honan blir desto lättare har hon att samla på sig fett, som kan lägga sig runt bäckenet och försvåra en förlossning.

Svårt att säga hur stor risken är att honan dör.
Det är upp till dig ifall du vill chansa.
Men jag avråder dig starkt från att para henne.

Det kan gå bra.
Men risken är nog större att det inte gör det.
 
Sv: Kaninkull?

Honan är för gammal för att det kan rekommenderas att ta en första kull på henne (det är bäckenet som stelnar+ att äldre honor ofta är i lite sämre form, även om det inte syns). 2 år på en hona i BRA kondition skulle jag kunna tänka mig, som max.

Man bör inte heller para två brokade (fläckiga) kaniner eftersom de kan få sk vitsheckar, som ofta får problem med magen.

Som alltid när det gäller avel måste du också tänka på att du ska kunna få ungarna sålda, att du ska kunna ge de en bra uppväxt och att föräldrarna passar ihop när det gäller temperamentet m.m.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp