Kaninmat, igen...

glittra

Trådstartare
Nu har vi lagt om kosten för familjens hermelin.
Nu får han:
* Fri tillgång på hö i höhäck
* 1 msk kaninpellets/dag
* 1,5 dl grönsaker/frukt om dagen, mest gurka, morot och tomat.
* 1 vitamintablett/dag
* 2 tsk linfrö/vecka
* Som godis får han på fredagarna antingen lite knäckebröd eller lite gnagarblandning.
* Mineralsten
* Saltsten

Något som verkar behövas läggas till?
 
Mineralsten är onödigt å kan till och med vara skadligt med för mycket kalk!
Tycker du ska variera med lite mer grönt som tex:
Broccoli (billigt dessutom),palsternacka,persilja,fänkål,alfalfagroddar el liknande, du kan oxå ge detta ibland i SMÅ mängder: äpple, päron, banan, clementin, kål.
 
alla mina kaniner behöver ett tillskott av mineral - och ingen av dem rör sina mineralstenar.
kör därför med mineralpulver att strö över maten, 1 krm var tredje dag brukar standardberäkningen ligga på...

tycker foderstaten ser bra ut, lite varierande grönsaker kan dock vara önskvärt som paradiset sa.
men viktigast av allt är att läsa av kaninen - de är individuella även när det gäller utfodringen.
 
Tack båda två!

Kaninen äter vad jag anser vara normalt mycket på sin mineralsten, han slickar även en del på saltstenen.

Jag tycker att han har blivit piggare sen han fick den nya maten och pälsen ser bättre ut!

Ska tänka på att ge honom fler sorters grönsaker men annars fortsätter jag som nu!
 
ALDRIG ge kaninerna mycket kål... det är jättefarligt, för det bildas gaser i magen på dem, och så kan de få gaskolik och dö! så ge hellre morötter och äpple och sånt istället för kål. morötter är dessutom bra för tänderna, det hjälper til att slipa ner dem!

Har din kanin gnagpinnar i buren? det bör alla kaniner ha för tänderna, och för stimulans... vill du vara extra snäll med din kanin så finns det speciella fröstänger att köpa som man bara hänger på buren. gott och nyttigt för kaninen! :d
 
fröstänger är det sämsta du kan ge kaninen.

gott - jo visst. men har du kollat på näringssammansättningen? förutom totalt fel avvägningsbalans mellan fiber och kolhydrat - ofta innehåller stängerna också animaliskt protein.
 
finns inget animalisk i d gnagarstänger jag ger mina kaniner och gerbiler.
har ALLTID get mina djur sånna pinnar, och INGEN har mått dåligt av det.
I och för sig så får dom inte sååå ofta. varannan vecka kanske...
 
Ge fruktpinnar! Det är jättebra för tänderna och mina kaniner älskar dem. :)
Jag ger pinnar från plommonträd.
 
så trött man blir på 'ansvarsfulla' djurägare som resonerar som dig - bara för att djuren tål en dålig miljö ska man inte ge dem en.
att vara helt oemottaglig för påvisande fakta och benhårt hålla fast vid sitt tunnelseende är väl inga direkt smickrande egenskaper.

jag köper inte argumentet 'gnagarstänger är bra för det har jag alltid gett mina djur och dom har mått bra av det' - kom med något bättre om du nu väljer att bortse från rättvisande info.
 
Om det nu är farligt med fröstänger, hur kan det då komma sig att jag fått de rekomenderat av min veterinär, eftersom min aknin inte är så bra på att tugga på vanliga pinnar, utan behöver nåt med lite mer smak???
 
din veterinär saknar smådjurskompetens?
det är få vet som har, här i våra trakter är det bara bo runsten och lars petterson som har kompetens på exotiska smådjur.
 
jag har då aldrig sett att någon av mina kaniner blivit dåliga eller ens visat att de ogillar fröstänger. OM de nu är så onyttiga och dåliga, skulle det inte synas på kaninen då???
kaniner har u extremt känsliga magar, och de visar DIREKT när de fått i sig något som de inte tål!

Har tittat på en förpackning till fröstänger, och jämfört dem med innehållet i vanlig gnagarblandning som man kan köpa i stort sett i vilken affär som helst. De innehåller ungefär samma saker, och den maten rekomenderas till smådjur! Hur kan då fröstängerna vara dåliga, om maten är bra?? fast den kanske också är sämst enligt dig!
 
Nu är det så att varken gnagarblandningar eller fröstänger är bra för kaniner då det är alldeles för fett! Kaniner bör leva på hö, lite grönsaker, gräs, färgska grenar och ev nån msk PELLETS dag.

Jag vet vem du är..... och har inte många av era kaniner gått bort ganska unga? och de är lite tjocka också.....
 
Min veterinär är den bästa inom området smådjur man kan få tag i här i trakten... och jag har fullt förtroende för honom! Så det så!

Kan ju passa på att säga att Gnagarblandningen visst är onyttig i större mängder... alldeles för mkt torrfoder kan framkalla fetma hos kaniner. Just därför ger vi inte kaninerna gnagarblandning, utan de får fri tillgång på hö, friskt vatten samt frukt och grönt varje dag. Men de som behöver extratillskott av någon anledning får lite torrfoder i form av Carrier...

Jag är fullt medveten om att vi haft vissa kaniner som haft överdriven fetma, och som dött i förtid, MEN vi har också haft många som blivit över 8 år, och som dessutom fortfarande lever och mår bra. Så vi ska inte kasta sten i glashus, utan se till det som är NU och inte det som VARIT!
 
okej, BRA att ni isåfall ändrat, och de kaniner som inte dött/sålts har bra hull och får korrekt utfodring.....

Till alla:
En kanin klarar sig utmärkt på nästan bara hö (såklart vatten också). Man kan lägga till lite kvistar/skott/grenar, grönsaker då och då och på sommaren gräs. Min kanin är drygt 1½, hona, hermelinkorsning och får:
Fri tillgång till hö och vatten
Nån grönsak då och då (i snitt kanske ½dl/dag)
Nån, gren kvist/späda skott att gnaga på
samt gräs på sommaren

Mår utmärkt och är mkt aktiv (lös ständigt och älskar att springa om kring i full fart och busa) och har bra hull, inga vassa ben som sticker ut eller sånt.
 
det är få vet som har, här i våra trakter är det bara bo runsten och lars petterson som har kompetens på exotiska smådjur.

Men Va**an, kaniner är väl inte exotiska smådjur??? rätta mig om jag har fel, för i så fall har jag varit ute och cyklat hela mitt liv!
 
vi har också tagit bort många ungdjur pga att de haft bettfel, och sedan har vi haft en ärftlig gen hos många av våra kullar. de fick problem med luftrören och andningen. Så vi tog bort 3-4 ungdjur, som visade symtom på detta, och har nu inte haft de problemen med våra djur på ett tag. vi följer ju upp alla kaniner som flyttar härifrån, ett par ggr per år, och ingen har hittills visat några symptom. Vi "varnar" också dem som köper kaniner av oss för att vi haft dessa problem med våra djur förut.

men en grej som jag reagerat på, var att min första kanin hade väldiga problem med magen. Min veterinär tyckte hon skulle äta "Festival", men det fick vi sluta med, för hon mådde inte bättre av det. Sedan köpte vi "Stampe", som hon verkade fungera bra på, men eftersom det inte innehöll allt som kaniner behöver, så har vi nu bytt till "Carrier", och vi tycker att det fungerar bra. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
379
Senast: Elo
·
Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
784
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 248
Däggdjur Jag har en fransk vädurshona på 1,5 år, världens goaste! :love: Förra året blev hon överviktig undertiden hon gick på fri tillgång...
Svar
6
· Visningar
4 216
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp