Kaninras till köttuppfödning?

linnsan

Trådstartare
Har tidigare fött upp lejonhuvade kaniner men funderar efter en paus på att eventuellt föda upp lite kaniner för köttproduktion. Tanken är att köttet ska vara till mig, hundarna och släkt/vänner som vill ha.

Så tanken är väl kaniner som är tåliga för väder och vind. Växer hyffsat snabbt. Är snälla och hyffsat lättfödda så man slipper vräka på med hur mycket foder som helst.

Vad jag har förstått är det de medelstora raserna som är bäst lämpade om man tänker tillväxt och foderåtgång? Någon skillnad på smaker?

Tanken är att de ska ha ett hus och sen kompostgaller som "hage".

Det är just nu bara i tankeskedet då jag inte ens vet om jag kan ha kaniner på stället jag ska bo på, men gillar att vara förberedd :D
 
Fransk vadur ar iof en storre ras men det ar den jag har sett som kottkanin. Fauve de Bourgogne ar en annan kottras.
 
Gotlandskaninen är tåliga, men så mycket kött blir det inte.
Det finns bra grupper på fb, jag tror på hybrideffekten när det gäller ras (två ur olika ras ger en större avkomma typ).
Jag har en gotländskhane nu och en tysk jätteskäck hona som är tanken att det ska paras sen. Men den belgiska jätten sägs vara bättre till blandras avel.
 
Till husbehov kan du egentligen välja vilken ras du vill. Jag föredrar slaktvikt på runt 1kg för händernas skull och då räcker de små kaninraserna bra.

Har du friska starka händer och vill ha snabbväxande, fodereffektiva ungdjur så välj en av de renrasiga mellan-raserna avsedda för kött eller korsningar mellan + stor/jätteras.
 
Tysk jättecheck har jag fastnat lite för men sett att de ska vara ovanliga i sverige, hur svårt är det att få tag på en?

Så belgisk jätte + jättecheck kanske vore ngt?
 
Jättarna är inte de mest fodereffektiva, men är ju ganska trevliga och roliga :-).

Tysk jättescheck är ovanlig men transporter går alltid att lösa med utställningsfolket :-).

Själv lutar jag åt White i framtiden till hushållskött och utställ :-).
 
California ska vara en köttras har jag hört. Eller den kanske inte räknas som det längre? Dom växer fort iaf :nailbiting:
 
Men olika raser har väl olika kvalité på köttet? Har hört att tex fransk vädur(?) har oljigt kött i jämförelse med andra raser.
 
Har haft slakt kaniner.

Fransk vädur har stort huvud och kraftigt skelett så mycket av levande vikten slaktas bort.

Dom andra jätte raserna kräver enorma mängder mat men funkar fint om man bara tar kullar på våren och försommaren och slaskar dom innan gräset tar slut.

Gotland och Melleruds kan klarar sig på bara hö eller möjligtvis lite kraft men växer långsammare.

NZ är den ända rasen som används i sverige (Vad jag vet) av dom som vill leva på att föda upp slakt kaniner men även dessa kräver en hel del kraft för att nå slakt vikt på 12 till 16 veckor.

Läs även L100 som har kommit ut i år om hållande av slakt kaniner.
Tipsar även om att googla på storskalig kaninuppfödning,
Där står lite om allt möjligt.
 
Det är vanligt att man har nz, fransk vädur, stora silver och andra stora raser för kött, men de äter väldigt mkt och behöver pelletsfoder för att stå sig ordentligt. Rent ekonomiskt är det nättre med en medelstor, lättfödd ras.

Jag har själv valt gotlandskanin. De är mkt lättfödda, klarar sig på endast hö ochom man vill ge kraftfoder vid dräktighet eller di så står de sig fint på spannmål som är mkt billigare än pellets. De är anpassade efter vårt klimat och är väldigt tåliga och friska, har goda modersegenskaper och naturliga instinkter. Stl varierar men själv väljer jag individer som är lite större - under förutsättning att de också är lättfödda, det är ju en balansgång.

Gotlandskaniner finns i alla färger och är väldigt trevliga. Mina är mkt sociala och snälla. Jag är väldigt nöjd med mitt val, och vill man kan man ju också bli genbank och bevara rasen, som jag. :)

Annars finns ju även vit lant eller svensk pälskanin, har ingen erfarenhet av dessa dock. Mellerudskaninen är ju mkt hotad men jag valde gotland då den är större och får större kullar.
 
Här hemma är det fransk vädurs honor och en gottis hanne som gör första försöken till våren.
Dom franska för att dom har tillräcklig storlek och dom jag har haft med att göra har alla varit trevliga att hantera, och gottisen för att dom brukar vara friska och krya, och för att jag fastnade för rasen. Så nu får vi väl se om det blir så bra som tänkt :)
Däremot hade jag inte haft kaniner ute i komposthagar dygnet runt, utan möjlighet att stänga in dom under natten, dels för rovdjuren och dels för rymningsrisken med bara kompostgaller hage är stor.

/Camilla
 
Mina bor i gårdar dygnet runt med tillgång till hus eller bur. Kompostgaller tar sig räven igenom men ni kanske inte har så mkt rovdjur? Sen tar sig kaninungar ut genom kompostgaller ganska länge, så minknät på är mitt råd. :)
 
Tack för alla svar! :)

Har inte hunnit kolla upp så mycket mer då jag flyttat + nytt jobb.

TROR inte det finns så mycket rovvilt men ska kolla upp allt sånt innan. Funkar det inte med kompostgallerhagarna får jag väl förstärka med något/fixa annat. Tänker mest om de gräver men hoppas på att de ska gräva I hagen och inte utanför :D

Har även funderat på elnät. Någon som testat? Kanske även sätta en eltråd utanför för att hålla borta eventuella rovdjur.

Tänkte sätta nät på gallret med så ungarna inte fastnar/kommer ut :)

Hur många honor kan man räkna med att man klarar sig på? Har två små hundar på ca 6 och 9 kg och sen jag då (om jag tycker om det) och eventuellt överskott får väl familj och vänner köpa om de vill. Sen kan man ju alltid köpa fler om man vill det :)

Men 2-3 honor till att börja med? Tänker om de får 2-3 kullar om året så blir det ju ändå rätt många ungar. Eller är det alldeles för få? Lär man ju iofs märka :D
 
Sätter fu minknät kommer inte räven igenom. El är räven också mkt känslig förså det är bra. Elnät funkar ganska bra enl de jag pratat med, dock inte så bra på vintern pga snön. Jag har byggt gård av byggstaket, hundgårdsseltioner funkar ju också, och satt minknät på. Nästa år tänkte jag prova elnät åt slakthanarna.

Du kan nog ta 3-4 kullar per år per hona, men räkna med 3 per hona. Gotlandskaniner får oftast 7-10 ungar per kull, räkna på 7. Slakta vid ca 3kg vikt ungefär räknar jag på, så blir det ca 1-1,5 kg mat om man tar tillvara på allt skulle jag tro. Så får du räkna själv hur mkt ni behöver. Vi har räknat 2-3 honor för vårt hushåll.
 
Om du finns på Facebook kan jag tipsa om gruppen Köttkaniner, mycket folk som kan en massa och är snabba att hjälpa och tipsa :)

/Camilla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp