kaninsprattel

S

simora88

hur kan man få kaniner att sprattla mindre?
min nya kanin sprattlar som besatt när man ska tex, släppa ner han på golvet.
har provat med "du får inte komma ner förns du slutat sprattla" metoden. så när jag ska släppa ner han och han börja sprattla så lyfler jag upp han igen.. vet inte om det är rätt taktik.. för han sprattlar inte så mycket mindre än när jag fick honnom.

eller går det inte att "lära" det?
känns jobbigt att alltid vara rädd när jag har han i famnen mm.
 
jag är ingen kaninexpert eller så, men har själv två kaniner. när ngn av dem sprattlar är det ofta att de inte har stöd under bakbenen, som gör dem osäkra. du kanske kan hålla den på ett annat sätt, klappa den lugnande? det där med att du lyfter upp den när den sprattlar igen, borde väl inte vara fel, då kanske den lär sig? :confused:
 
stöd under rumpan,eller håll den mellan bena,fram och bak så den inte får sjans att sprattla.
när den har vänjt sig kommer den nog sluta oansätt hur du hanterar den
 
om du håller som Icebabe_1 sa. O sen när du ska släppa ner den iställer för att sträcka dig ner sätter dig på golvet (lättast brukar vara stt sätta sig på knä) o släpper kaninen på dina ben. Då brukar dom känna sig lite lugnare för du kan hålla kaninen intill kroppen ända till du släpper den.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 252
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 766
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp