Bukefalos 28 år!

Kaninungar-ge mig tips

A

aalice_

Hej alla:)

Om några veckor ( ungefär 3 veckor) blir min kanin 5-6 månader(ska kolla upp det)

är det bra för första kullen?

och hon kommer ju bli 7 månader när hon är dräktig.



Min kanin har börjat få vinterpäls och tappar då lite hår.Men hon är i bra form:)


Det är såhär att vi har en katt på 8 år. Hon och kaninen är bra kompisar
och i väntan på kaninungarna ska kanin vara inne och katten går lös överallt
och när hon har fött dom,kan katten skrämma i hjäl ungarna?





Är det något mer jag ska tänka på? tex,nått om mat eller annat






min kanin äter vanlig mat,tex pellets,hö,och gnagarblandning. är det nått av det jag ska dra ner på?



Kaninen har en vanlig "utebur" inne i vårt föråd.Och jag tycker den verkar förliten. Men när vi ska köpa nybur,kan man köpa en marsvin/kanin bur (mer ämnad åt marsvin) eller ska man köpa en "riktig" kaninbur ?


Tacksam för svar


/alice
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Det var inte längesen du startade en liknande tråd?
varför inte spinna vidare i den?
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Nej, snälla... Inte fler kaniner :( I runda slängar finns det runtomkring 1500 kaniner till försäljning på blocket just nu. Det finns inte tillräckligt med hem åt alla. :( Det är 250 kaniner till salu i hela sverige bara på första sidan när man söker på kanin i hela sverige. Det är garanterat fler kaniner till salu än så, och de behöver inte bli fler.

Och det är ju riskabelt att para sina djur. I alla fall om du gillar din kanin. Jag känner en som parade sin kaninhona för något år sedan och kaninhonan gick och dog några dagar innan hon skulle föda. Är kaninungar värt det priset? Att förlora sin älskling bara för att man själv ville ha kaninungar. Vad gör man om det blir andra komplikationer? Tex att en unge fastnar och honan måste opereras för att inte dö, en sådan operation kostar förmodligen några tusen om det är akut. Har du råd till det om det inträffar i slutet av månaden?

Sluta ge henne gnagarblandning, kaniner blir lätt feta även om fettet inte syns på dem utifrån så kan de ha jätte mycket fett inuti kroppen som ligger runt alla organ och så småningom dödar kaninen.

Och som någon sa i din andra tråd, vad gör du om du inte får kaninungarna sålda? Inom inte allt för lång tid måste alla bo var för sig och får din hona en kull på kanske 8 st så blir det nio burar och nio kaniner att hålla reda på. Dessutom ska kaniner vaccineras (speciellt om du bor runt kusten), har du råd att vaccinera 9 kaniner 1-2 gånger per år? Kaniner lever ju länge, kanske 7-12år. Har du tid att sköta om 9 kaniner så länge?
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Varför inte vänta till våren är min första tanke, då jag fattat det som att hon är utekanin?
Är hon utekanin är det inte särskilt snällt att ta in henne nu, bara sådär.
Det skiljer för mycket i temperaturen mellan ute och inne, vilket kan ge kaninen värmeslag.
Vänta tills i mars/april, då kan hon bo kvar ute och hon slipper värmeskillnaden om du tar in henne, samt att ungarna inte riskerar att frysa ihjäl om de föds ute.

Har själv en hona som är 6 månader nu.
Henne tänker jag vänta med att para tills i april, då hon är 10 månader.
Då är temperaturen bättre ute, hon har hunnit mogna mer och det blir inte lika kallt för ungarna.

Ang katten, så vet man aldrig vad den kan få för sig.
Är katten van med kaninen, och kaninen van med katten?
Annars kommer katten bara vara ett orosmoment för kaninen när hon är dräktig/har ungar.


Ja, du ska ta bort gnagarblandningen helt. Den innehåller bara massa onödigt fett (och ibland socker) och är inte anpassat för kaninen. Köp ett rent pellets som är gjort för kaniner istället.


När det gäller bur så ska du vara noga med att buren håller måtten enligt lag.
Vilket innebär att när honan är själv, ska hon ha minst 0.5kvm med minsta sida och höjd 50cm om hon är en kanin under 3kg, annars ännu större (se här)
Men när hon har ungar ska hon ha en större bur än så, då jag anser det nästan elakt att ha en hona med, låt oss säga 6 ungar, i en liten bur på 100*50cm.
Så jag skulle säga att hon iaf bör ha en bur på 140*50/60cm.

Sen bör du vara beredd på att inte få ungarna sålda och ha extraburar.
Får du några honor kvar, ja då kan de ju bo med sin mor om hon tolererar det.
Men blir det hanar kvar, ja vad gör du då?
Då måste man ha en bur/hane.

Kaninungar är dessutom inte billiga heller.
Det går åt mer spån, mer hö och mer mat.
Skulle det hända något med honan under/efter förlossning, blir det inte billigt heller.

Har du tänkt igenom allt ordentligt och övervägt riskerna?
Är det värt att riskera honans liv för att bara få små söta kaninungar efter henne?

Tänk igenom alltihopa både 2 och 3 gånger.
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Jag håller med modig korn.
Det finns tusentals kaninungar till salu.

Att ta fler och fler är bara egoistiskt för att "de är ju såååå söta".....:grin::crazy:
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Jag ska försöka.Men är ganska ny här så vet inte hur man ändrar och lägger in frågorna.
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Men tycker du inte att det räcker med svaren du har fårr på dina frågor? varför slår du inte bort tanken på ungar när du inte har annan anledning än att de är söta till svar?
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Förlåt.Jag trodde det här var en sida där man frågar saker,tex om kaniner.

Och om jag skriver att jag behöver hjälp med vissa saker behöver väll du inte lägga ner din enegi på att svara nått som inte hjälper mig.
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Jo här kan man fråga frågor om kaniner men frågar man vill man ju ha svar eller hur? och dom svaren du fått är ju vad folk tycker du ska göra/inte göra.

jag skulle personligen inte ta en kull bara sådär för att jag ville ha bebisar.
Jag planerar och tänker efter vad det är jag vill ha ut av föräldrarna och hur intressant kull blir det för andra? det är det som avgör hur ätt det är sälja ungarna, blandraskaniner utan stam som bara används till kel kan vara riktigt svårt att sälja.

Edit: och tar endast kull om jag anser att det är säljbart, vill inte stå med 5 ungar ur samma kull då ingen är intresserad bara för att jag ville ha bebisar
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Ska du skaffa kaninungar inom ett års tid från nu så skaffa fram spekulanter till kaninungarna redan nu även om du inte får tillräckligt många köpare som det i sådana fall föds ungar. Annars riskerar du som sagt att sitta där med en massa osäljbara kaniner som sitter och kostar pengar i evigheter.
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Fast du har ju frågat samma sak flera gånger och fått många väldigt liknande svar, då kanske du ska tänka till lite? Det är ju inte för att vara elak jag skriver såhär, mest för att jag tänker på din kanin och dess eventuella ungars bästa?
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Hej alla:)

Om några veckor ( ungefär 3 veckor) blir min kanin 5-6 månader(ska kolla upp det)

är det bra för första kullen?

och hon kommer ju bli 7 månader när hon är dräktig.



Min kanin har börjat få vinterpäls och tappar då lite hår.Men hon är i bra form:)


Det är såhär att vi har en katt på 8 år. Hon och kaninen är bra kompisar
och i väntan på kaninungarna ska kanin vara inne och katten går lös överallt
och när hon har fött dom,kan katten skrämma i hjäl ungarna?





Är det något mer jag ska tänka på? tex,nått om mat eller annat






min kanin äter vanlig mat,tex pellets,hö,och gnagarblandning. är det nått av det jag ska dra ner på?



Kaninen har en vanlig "utebur" inne i vårt föråd.Och jag tycker den verkar förliten. Men när vi ska köpa nybur,kan man köpa en marsvin/kanin bur (mer ämnad åt marsvin) eller ska man köpa en "riktig" kaninbur ?


Tacksam för svar


/alice


Katten skall INTE vara nära kaninen när hon har ungarna, det skall vara så lugnt och tyst som möjligt hos kaninen då så hon inte blir stressad.
Risken finns att kanin mamman dödar sina ungar pga att hon känner sig nervös eller hotad om det finns andra djur inärheten.
Man skall heller aldrig hålla på och pilla vid ungarna när hon fött dom, endast kolla till en snabbis så att det inte ligger några döda kaninungar i boet.
Kaniner behöver egentligen ingen pellets eller gnagarblandning då dom ofast bara blir feta av det om dom inte får röra på sig tillräckligt.
Har du bra hö så klarar dom sig på enbart det.
Men när du avlar fram kaniner, blir du av med dom snabbt då? För själv tycker jag att man ser massvis med kaniner och andra djur som behöver nya hem.
har du kollat om det finns folk som är intresserade?
Vet inte hur stor bur du har men sen när kaninungarna börjar bli så pass stora så att dom börjar skutta omkring så är det dags att fixa större bur så att alla kan få plats .

Hur gamla är dina kaniner som du avlar på?
 
Sv: Kaninungar-ge mig tips

Hej alla:)

Om några veckor ( ungefär 3 veckor) blir min kanin 5-6 månader(ska kolla upp det)

är det bra för första kullen?

och hon kommer ju bli 7 månader när hon är dräktig.



Min kanin har börjat få vinterpäls och tappar då lite hår.Men hon är i bra form:)


Det är såhär att vi har en katt på 8 år. Hon och kaninen är bra kompisar
och i väntan på kaninungarna ska kanin vara inne och katten går lös överallt
och när hon har fött dom,kan katten skrämma i hjäl ungarna?





Är det något mer jag ska tänka på? tex,nått om mat eller annat






min kanin äter vanlig mat,tex pellets,hö,och gnagarblandning. är det nått av det jag ska dra ner på?



Kaninen har en vanlig "utebur" inne i vårt föråd.Och jag tycker den verkar förliten. Men när vi ska köpa nybur,kan man köpa en marsvin/kanin bur (mer ämnad åt marsvin) eller ska man köpa en "riktig" kaninbur ?


Tacksam för svar


/alice



Hej du=)

själv tycker jag att du ska vänta, till i allfall 8-9 månader.Det är ingen brådska låg henne mogna i sin egen tid.

Dom ska vara i bra form,då kommer det bli mycket lättare för dom att föda ut ungarna ( och det har du säkert fått svar på, av andra erfarna kaninuppfödare)

Det du ska tänka på om mat,är nog att inte ge henne för mycket mat under tiden hon är dräktig


även om katten är den snällaste katten och alltid gjort något dumt,så vet man aldrig. Jag tycker att du ska välja ut ett rum där det är svalt och tyst.Och där det inte luktar för mycket katt.


När jag fick min första kanin( många år sedan) gedde jag min kanin bara gnagar blandning och resultatet blev en mullig kanin som knappt inte kunde röra på sig,så det tycker jag att du ska dra ner på.


jag tycker du ska köpa en stor kaninbur så kaninmamma kan röra på sig mycket när hon är dräktig.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
771
Senast: Hazel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 787
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp