Bukefalos 28 år!

Kaninungar

M

mavil

Hej!

Nu är det så att min kanin ska få ungar, och jag undrar om ni skulle vilja dela me er om era kunskaper om kaninungar. Det va egentligen inte tänkt att det skulle bli nåra. men min lilla kanin fick påhälsning i sin "hage".. :crazy:

Skulle bli jätteglad om ni ville hjälpa mig :)
 
Sv: Kaninungar

Jadu, lite svårt att komma på vad man ska skriva. :)

Under dräktigheten bör du iaf inte öka pelletsmängden, utan ge samma som nu.
Annars riskerar hon att lägga på sig för mycket fett som kan försvåra förlossningen.

Låter mina honor få vara ute fram till dag 25-28 ungefär, lite beroende på hur honan mår.

När ungarna är födda kan man kolla så att alla lever och det bör göras dagligen.
Ligger det en unge död ska den tas bort omgående.
Inge bra ifall den ligger och ruttnar i boet direkt.
Mina honor reagerar ingenting när jag kollar i boet, utan sitter "snällt" bredvid mumsandes på något gott.
Har man en hona som är lite skeptisk, kan man sätta denne i transportbur och sen klappa henne och/eller gnugga händerna i bottenströet innan man tar i ungarna.
Brukar dock inte göra det själv, men jag vet att mina honor litar på mig.

Ungarna lämnar sen boet för utflykter runt 2-3 veckors ålder.
Då kan man också börja kela med dessa.

Kön kan vissa se redan vid någon dag.
Jag brukar kunna se vid allt ifrån 3v-5v lite beroende på.
Är man ovan kan det ta längre tid.
Har man en uppfödare i närheten kan det vara bra att ta hjälp utav denne.

Vid 8-10 veckors ålder, lite beroende på ras, är småttingarna redo att flytta till nya hem.

Hanar som inte blir sålda bör säras på helst innan 12v ålder, gärna vid 10v.
Detta då det finns vissa som blir tidigt könsmogna, och det är bättre att ta det säkra före det osäkra.
Honorna kan gå ihop någon vecka till om det skulle behövas.


Det är vad jag kommer på just nu.
Men ställ gärna frågor så blir det lättare att svara. :)
 
Sv: Kaninungar

Tack så mycket för hjälpen. :) Nu är ja lite mer säker på saker och ting, och småttinjgarna kommer nog när som helst nu.
 
Sv: Kaninungar

Just ja.
En bolåda ska honan enligt lag ha tillgång till också.
Har hon boat ännu?
Många dagar kvar?

Ställ iaf in en bolåda, om hon inte har någon.
Även om hon inte väljer att boa i den, ska hon enligt lag ha tillgång till en.

Måtten ska vara som minst;
* 35 x 28 x 20cm, Kanin under 3kg
* 40 x 30 x 25cm, Kanin 3-5kg
* 45 x 35 x 30cm, Kanin över 3kg
 
Sv: Kaninungar

heej hon hade börjat bygga bo och allt. men jag hittade henne död idag i buren när jag kom hem från skolan.. min kille hade kollat till henne innan han åkte till jobbet idag vid 12- tiden, och allt va bra. Sen när ja kom hem runt halv 5 låg hon bara där helt död....:cry: så det blir inga ungar. :(



R.I.P Lilly! :heart älskade lilla kanin...​
 
Sv: Kaninungar

ja, de är riktigt tråkigt. och hon verkade pigg och allt. men pratade med min veterinär, och han sa att det va vanligt att kaniner dog vid födsel.
 
Sv: Kaninungar

Att det är vanligt skulle jag inte vilja påstå.
Dock förekommer det.

"Vanligast" (dvs dem som oftast inte klarar sig) är det nog med honor som är för gamla eller i för dåligt hull (dvs för tjocka).
Även fast till synes friska honor också kan dö.
Men det är inte lika stor risk.
 
Senast ändrad:
Sv: Kaninungar

okey, hon hade lagom med hull, dock tror ja att hon va för gammal eller något, men som sagt va ju en olycka. inte meningen att jag skulle ha unger på henne =/
 
Sv: Kaninungar

jo, saknar henne enormt mycket. hon skulle fylla 2 i oktober.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
795
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
812
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 091
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp