Bukefalos 28 år!

Kaninungar

E

Ellinore

Jag skulle vilja ha kaninungar. Jag har en hane och en hona från samma kull. De föddes någon gång i april. Måste jag göra nått för att de ska få ungar?
 
Sv: Kaninungar

Är du inte klok?! Man parar INTE kaniner som är så nära besläktade! :mad:
Stackars ungarna kan få tassar på öronen och gud vet allt vad inavel kan orsaka för bekymmer!
 
Sv: Kaninungar

Va!? Det visste jag inte! Tack, nu vet jag det!
 
Sv: Kaninungar

om man inte vet att man inte ska avla på släktingar bör man inte avla alls. gå in på www.kanin-net.nu sen under avel står lite men finns även lite länkar (mest engelska verkar det som)
 
Sv: Kaninungar

Alla djurungar, vilken sort de än är, bör vara väl planerade och inte bara nåt som man har för att det är kul!
Man ska hitta bra köpare som vill ha djuren hela dess liv och ta hand om dem väl!
 
Sv: Kaninungar

Håller med er alla förutom på det att de får tassar på huvudet, för det får de inte. Om båda syskonen är fullt friska så blir ungarna det oxå och bevisar att föräldrarna är friska. Om däremot föräldrarna bär på varsitt osynligt anlag för tex bettfel så får ungarna det garanterat. Många uppfödare parar nära besläktade djur för att få reda på om deras kaniner bär på sjukdomar, gör de det så avlas det inte mer på dessa djur.

Men man inavlar ALDRIG om man inte har ett skäl. OCH en kull ska vara planerad och helst ska man ha intresserade. Jag har te x 4 st seriöst intresserade och kan därmed para 2 av mina honor nu.
 
Sv: Kaninungar

Du kan överhuvud taget itne ha en hona o en hane från samma kull tillsammans, om inte någon av dom är steriliserad/kastrerad! Eftersom risken är mycket stor att det blir ungar, som då nästan garanterat är mycket missbildade. Antingen så det syns det, typ inälvorna på utsidan, eller inte. Har sett tvåveckors dunbollar plötsligt kvävas en efter en.
 
Sv: Kaninungar

Tillägg.
Inavel och linjeavel är ett instrument som frå fram bis-vinnare mm till utställning men skall ALDRIG praktiseras av människor som inte är insatt i avel och djurartens olika ärftliga "fel".
Det kräver kunskap och att man har is i magen då man kan behöva plocka bort djur om det visar sig att det finns missbildningar.
Kan man inte ta det ansvaret och har man inte kunskapen skall man inte linje- eller inavla alls.
 
Sv: Kaninungar

Det är inte alls garanterat att det blir missbildningar.
In- och linjeavel är på gott och på ont och kräver kundskap men missbildningar blir det bara om det finns en genetisk betingning för det inte annars.
Vi människor har många genetiska "fel" så inavel eller linjeavel hos oss riskerar allvarliga fel medans smådjur inte på långa vägar har så många ärftliga fel och där med är inte risken lika stor.
För att få fram mörkgrått hos hamster inavlades det syskonparning (bror+syster) i 36 (eller om det var 38, minns lite dåligt där) led innan den mutationen uppstod. Det är gjort på labb.
För att tex få fram nya "färger" kräver det ofta inavel just för att kunna fånga upp genmutationer som är recenssiva.
Det är på gott och på ont men skall inte bedrivas av dom som inte har kunskap för då är risken för att det går snett mycket större.
 
Sv: Kaninungar

paradiset skrev:
Håller med er alla förutom på det att de får tassar på huvudet, för det får de inte.

Drog till med något brutalt för att avskräcka trådskaparen från att genomföra sin plan. :angel: Så okej, kanske inte precis tassar på öronen, men mycket annat!
 
Sv: Kaninungar

Okej, men nu har ju jag mina kaniner tillsammans, kan de få ungar då? de gillar inte att vara ensamma så vad ska jag göra då? Har hört att 2 hanar kan börja slåss med varandra... :confused:
 
Sv: Kaninungar

Du får kastrera hanen helt enkelt. Enklast så och förmodligen det smartaste.
 
Sv: Kaninungar

para inte dom två med varandra.
ska du skaffa kaninungar använd en annan hane.

Honan ska helst inte vara över 1 år p.g.a hennes bäcken då är färdigvuxet och hårt som leder till att passagen för ungarna bli trång... har man otur så fastnar ungarna.

tänk igenom innan du parar om du nu ska göra det.
det är inte alltid lätt att få kaninungar sålda.
 
Sv: Kaninungar

Ellinore skrev:
Okej, men nu har ju jag mina kaniner tillsammans, kan de få ungar då? de gillar inte att vara ensamma så vad ska jag göra då? Har hört att 2 hanar kan börja slåss med varandra... :confused:

ja de kan få ungar och har du otur är honan redan dräktig.
kastrera hanen. annars lär du få räkna med flera kullar per år och det är djurplågeri emot honan som aldrig får en chans att vila kroppen.
 
Sv: Kaninungar

För det första så lyssna på dom andra. Inavel är ingenting man sysslar med om man som stollan säger inte har någon speciell anledning tex det där med färgerna. Men då görs det av folk som som sagt är väll insatta.

Men ärligt talat tycker jag nog inte att en 10 åring bör avla djur ändå. Se till att din mamma eller pappa får hanen till veterinären och får kastererat den.

Det är inte alltid bara gulligt och roligt att ha kaninungar. Några ungar över huvud taget. Det finns konsekvenser. Och för en 10 åring kanske dte inte är så roligt att ta sådana konsekvenser alltid.

Sen så kan man helle rinte skylla det på trådskaparen, enligt hennes profil är hon bara 10 år så. Hennes föräldrar borde tagit bättre ställning när kaninerna skaffades. Och även den som sålde dom. Oavsett vad så är det här föräldrarna som bär det stora ansvaret över att kaninerna sköts om på rätt sätt. Ett sånt ansvar kan man inte lägga på ett barn.
 
Sv: Kaninungar

Kan tala utifrån egna erfarenheter nu. Mina honor från samma kull visade sig vara hona och hane, de fick ungar för några dagar sedan. Eftersom det är så kallt häruppe så var de ihjälfrusna när jag hittade dem. Detta var INTE en rolig syn! Jag har varit oerhört klantig som låtit detta hända! Men jag litade på uppfödarens uppskattning av kön på dem och har inte kollat upp det ordentligt efteråt. De verkade ju vara så bra vänner och har inte alls parat sig någonting. Men vips, så låg det ungar i boet. Tiden har gått så fort sedan jag hämtade dem så jag har nog inte riktigt insett att de blivit könsmogna heller.
Usch, det är verkligen inte kul! Och du som redan VET att det är olikkönade, låt de inte bo ihop! Min hona fick genast flytta ut till stallet och jag funderar på att kastrera hanen (de är så olyckliga när de är ifrån varandra).
 
Sv: Kaninungar

De har fått ungar för några dagar sen! Och de mår bra.
 
Sv: Kaninungar

du har väl kastrerat hanen innan hon fick ungarna va? eller separerat dom så hon slipper få en till kull direkt nu..
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 078
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: fejt
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 562
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp