Bukefalos 28 år!

Kaninungar

A

aalice_

Hej:D


Jag undrar över en sak.


Jag har ju läst andra trådar där det stått att personen ska ha kaninungar och då frågar dom andra varför personen ska ha det.



och andra har svarat " varför ska du ha kaninungar? om du bara vill ha söta små kaninungar får du tänka om"


men vadå? vad ska man ha kaninerna till då ?


det är ju ens eget ansvar. tillexempel jag, jag vill ha kaninungar för att mitt intresse är kaniner,måste jag ha ett annat svar?


vad tycker ni?


/alice
 
Sv: Kaninungar

Att personer svarar så beror på att det redan finns så många kaniner som behöver nya hem och då kan det tyckas onödigt att föda fram ännu fler, det finns som sagt fler kaniner än det finns hem att tillgå. Och jag kan stämma in till det, ska man ta en kull ska man antingen ha seriösa köpare innan parningen eller vara beredd att behålla alla ungar.

Att avliva/skänka bort till djuraffär tycker inte jag är seriöst till fem öre eftersom man tagit dessa liv till världen och ska se till att dom får det bra!.
(nu har jag inte sett att du skrivit det någonstans men tyckte jag skulle skriva med det).

och andra har svarat " varför ska du ha kaninungar? om du bara vill ha söta små kaninungar får du tänka om"


men vadå? vad ska man ha kaninerna till då ?

ja tänker man så tycker jag man är helt fel ute. Man behöver inte skaffa kaniner bara för att ta kullar på dom. Och om man sen inte får bort alla kaninungar och dom inte är "söta, små" längre utan kräver att man separerar på alla, ja då kan det bli jobbigt, för har man fått te.x 8 stycken ungar måste man ju ha plats att tillstå dem.

nu blev det säkert ett jättenegativt inlägg och jag ber om ursäkt för det men jag ville komma fram med min poäng.
 
Sv: Kaninungar

Som min mor brukar uttrycka det... "små söta djur blir stora fula djur". :cool:

I övrigt håller jag med _satelit_93. :bow:
 
Sv: Kaninungar

Håller med!



Det finns en hel del att tänka på när man ska ha kaninungar.
För det första är man ansvarig för att de får en bra början på livet.
Man bör fråga sig själv vad ens kanin/-er kan bidra till för kaninbeståndet.
Hur ser kaninens sjukdomshistoria ut, samt hur är det med släktens sjukdomshistoria?
Det finns flera risker med att ta kaninungar.
Ungarna kan dö, mamman kan dö, både mamman och ungarna kan dö.
Det är risker som uppfödare är medvetna om och som man absolut ska ha i tankarna när man tar en kull.
Vill man verkligen mista sin älskade kanin för att man enbart vill ha "ulliga och söta kaninungar"?
Sen finns det även problem med bettfel när det gäller kaniner, varpå det är viktigt att alltid ha koll på kaninens bakgrund.
Och vad gör man ifall man inte får någon unge såld?
Har man burar så det räcker, eller kan fixa?
Har man råd och tiden det krävs?

Så ja, jag är verkligen för att man har ett syfte med parningen mer än att få söta bebisar.
Därför ser jag gärna att alla tänker till en eller flera gånger extra innan man tar den där kullen.
 
Sv: Kaninungar

Avla kelkaniner på kaniner utan stam har jag lite svårt för, däremot på renrasiga stamdjur är helt okej för mig.
Vi har i år fått 9 kullar med renrasiga djur. Sålt alla utom 5 ungar (fått ca 50st). Av dessa 5 har vi behållt 2st till avel (utställda och ska snart reggas) och de andra 3 slaktades i helgen och ligger numera i frysboxen samt skinnen i beredningsvätska.

Vad man nu än ska ha sina kaninungar till så måste man ha plan B och gärna en plan C om man inte får dem sålda.
 
Sv: Kaninungar

men det var ju i din egen tråd som dessa frågor och svar kom upp och JO jag tycker fortfarande att du ska tänka om om du bara vill ha ungar för att de är söta. Det finns redan alldeles för många kaninungar som ingen kan/vill ta hand om, då är det dumt att sätta fler till världen utan annat syfte än att de är söta
 
Sv: Kaninungar

Har jag sakt att jag vill ha dom bara för att dom är söta eller ?
 
Sv: Kaninungar

Tyvärr finns ju så många djur överhuvudtaget som behöver nya hem men ja tycker inte att man är oseriös bara för att man skänker bort djuren..
Huvudsaken är ju att man är noga med att dom får ett kärleksfullt hem .
Det är det viktigaste , inte vad dom kostar.
 
Sv: Kaninungar

Många avlar ju för att dom är söta, men sen finns de ju dom som vill ta en kull för att dom vill ha en eller flera ungar av sin favoritkanin..
Så dom har någon unge efter den när den kaninen går bort
 
Sv: Kaninungar

Många avlar ju för att dom är söta, men sen finns de ju dom som vill ta en kull för att dom vill ha en eller flera ungar av sin favoritkanin..
Så dom har någon unge efter den när den kaninen går bort

Fast det funkar ju inte riktigt heller.
I sådana fall ska man ju veta härstamning odyl, annars kanske just favoritkaninen bär på bettfel och för det vidare.
Även om det är ens favoritkanin, innebär inte det att den är lämplig för avel. :)
 
Sv: Kaninungar

Fast det funkar ju inte riktigt heller.
I sådana fall ska man ju veta härstamning odyl, annars kanske just favoritkaninen bär på bettfel och för det vidare.
Även om det är ens favoritkanin, innebär inte det att den är lämplig för avel. :)

Nej absolut, man måste ju självklart vara noga med vem man parar med :)
Men sen priset är ju inte det viktigaste på dom, det är ju vart dom hamnar..
Men sen finns de ju tyvärr folk som parar sina djur hej vilt utan att tänka på om dom är släkt eller har något fel:crazy:
 
Sv: Kaninungar

"Så dom har någon unge efter den när den kaninen går bort". Just den biten tycker jag är helt idiotisk. Inte som att vara supernegativ mot dig nu :p Men bara på folk som tänker så. För djuren har ju unika personligheter. Parar man sitt favoritdjur så får ju ungarna automatiskt inte samma temperament och defenetivt inte samma personlighet som sina föräldrar :P Det är ju som att säga/tänka sig att ex. Emma och Roger skulle få ett barn ihop som har exakt deras personlighet :rofl:
Folk borde njuta mer av sina djur här och nu och inte förbereda sig inför framtiden utan djuret i fråga. Då kan man lika gärna satsa på att klona djuret.
 
Sv: Kaninungar

"Så dom har någon unge efter den när den kaninen går bort". Just den biten tycker jag är helt idiotisk. Inte som att vara supernegativ mot dig nu :p Men bara på folk som tänker så. För djuren har ju unika personligheter. Parar man sitt favoritdjur så får ju ungarna automatiskt inte samma temperament och defenetivt inte samma personlighet som sina föräldrar :P Det är ju som att säga/tänka sig att ex. Emma och Roger skulle få ett barn ihop som har exakt deras personlighet :rofl:
Folk borde njuta mer av sina djur här och nu och inte förbereda sig inför framtiden utan djuret i fråga. Då kan man lika gärna satsa på att klona djuret.



Tur att vi alla har olika åsikter :)

Klart man älskar kaninerna man har o njuter av deras sällskap men själv tycker inte jag att det är något fel om man vill ha en unge efter sin favorit.

Men som sagt, tur att vi alla tänker olika ;)
 
Sv: Kaninungar

Jag förstår inte varför folk gör det så komplicerat när det egentligen är så simpelt.

En enda fråga - är det viktigare att du får söta kaninungar (som växer upp ganska snabbt och således bara är en tillfällig tillfredsställelse) än att din kanin och dess ungar mår bra och lever ett bra liv? Beräkna där risken för sjukdomar, bettfel osv hos ungarna som då kan bli lidande hela livet och hade sluppit det om de inte fötts, samt mamman som kanske rent av dör i komplikationer. Då är det plötsligt inte lika roligt längre...

Ska man föda upp är det väl ändå ens egen önskan om söta kaninungar som ska sättas i absolut sista hand. Det är inga leksaker, det är livs levande varelser och det är deras välmående som ska komma i absolut första hand.

Här kanske det även ska nämnas att det är olagligt att avla på djur som nedärver missbildningar osv som påverkar avkomman negativt (4 kap. 3§ i L80). Så, om du parar lilla Stampelina från zooaffären med helt okänd bakgrund och resultatet blir ungar med tex bettfel så har du begått ett lagbrott. Need I say more?
 
Sv: Kaninungar

Jag förstår inte varför folk gör det så komplicerat när det egentligen är så simpelt.

En enda fråga - är det viktigare att du får söta kaninungar (som växer upp ganska snabbt och således bara är en tillfällig tillfredsställelse) än att din kanin och dess ungar mår bra och lever ett bra liv? Beräkna där risken för sjukdomar, bettfel osv hos ungarna som då kan bli lidande hela livet och hade sluppit det om de inte fötts, samt mamman som kanske rent av dör i komplikationer. Då är det plötsligt inte lika roligt längre...

Ska man föda upp är det väl ändå ens egen önskan om söta kaninungar som ska sättas i absolut sista hand. Det är inga leksaker, det är livs levande varelser och det är deras välmående som ska komma i absolut första hand.

Här kanske det även ska nämnas att det är olagligt att avla på djur som nedärver missbildningar osv som påverkar avkomman negativt (4 kap. 3§ i L80). Så, om du parar lilla Stampelina från zooaffären med helt okänd bakgrund och resultatet blir ungar med tex bettfel så har du begått ett lagbrott. Need I say more?

Det var något nytt.Att det var olagligt, Men herregud säger jag bara ?

om min kanin skulle ha bettfel, skulle man inte märka det då ?, och ni verkar tro att vi inte har kollat upp någoting? både han kaninen och hon kaninen har varit hos veterinären och kollats.Ingen av dem hade någon sjukdom.Vad mer behöver jag kolla?

jag vet hanens stamtavla,men inte honans,är det så farligt ?
 
Sv: Kaninungar

Det var något nytt.Att det var olagligt, Men herregud säger jag bara ?

om min kanin skulle ha bettfel, skulle man inte märka det då ?, och ni verkar tro att vi inte har kollat upp någoting? både han kaninen och hon kaninen har varit hos veterinären och kollats.Ingen av dem hade någon sjukdom.Vad mer behöver jag kolla?

jag vet hanens stamtavla,men inte honans,är det så farligt ?

Kaninen kan bära på bettfel utan att det faktiskt syns.
En koll hos veterinären visar tyvärr inte allt.
Det visar inte sjukdomarna i släkten, genetiska defekter odyl som ligger dolt i generna och annat.
Så att man gjort veterinärkoll är ingen garanti för att kaninen är 100% frisk, då allt som sagt inte syns.
Att däremot gå igenom släkten och se ifall några sjukdomar/defekter dykt upp, kan visa mer.

Om du ska ta en kull, så är ju huvudsyftet viktigt - vad ska ungarna användas till?
Bara till kel eller "för att de är söta" anser jag inte vara någon giltig anledning, utan man ska ha ett mål att sträva, tex att förbättra en viss färg, ta fram en viss pälstyp på en kanin m.m.
Det gör dessutom aveln mycket roligare, när man har ett tydligt mål att sträva efter, och se framstegen man gör.
Kelkaniner föds i varje kull.
Tar man en renrasig kull (med syfte för utställning/avel), kommer där säkerligen födas några kelkaniner ändå, dvs de som inte går att använda i utställning.
Alla kaniner är ju dessutom söta, så att säga att man ska ta en kull för att kaninungar är söta, håller inte i mina ögon.

Som jag skrev i mitt första inlägg, så är det mycket man bör tänka igenom innan.
Risken finns faktiskt att honan dör!
Sen måste man ha en tydlig plan för hur man gör om man inte får ungarna sålda.
Att sälja till djuraffär är egentligen inte lagligt, om man inte har ett tillstånd för det, som kostar ungefär 1700kr.
Så vad gör man då?
Ev hanar i kullen behöver varsin bur osv.

Det är inte alltid det går enligt planerna när det gäller att få dem sålda.
En del uppfödare har iår blivit sittandes med alla/flera ungar ur kullen/kullarna.
Det är något man ska räkna med.

Det är precis lika mycket ansvar bakom en kull kaninungar, som en kull med valpar i mina ögon.
Man har samma ansvar att ungarna föds friska och krya, att de kommer till bra hem, och att man kan ta hand om dessa ifall de inte blir sålda.
 
Sv: Kaninungar

Att du inte ens känner till att det finns något som kallas för recessiva anlag är ett tydligt tecken på att du inte är redo för att sätta ungar till världen.
 
Sv: Kaninungar

Exempel;
Din kanins mamma kan ha bettfel, pappan bär på bettfel
4 av ungarna i din kanins kull fick bettfel
3 av ungarna fick inte bettfel men bär på bettfel

Parar du din kanin med en hane som också bär på bettfel
blir det kanske 2 som har bettfel, 4 som bär på bettfel
och 1 som inte bär på det eller har det själv
(25% utan, 25% med 50% bärare)

Sen finns det vissa färg-gener som ger ungar som dör inom 6 månader om färg-genen dubbleras.
Så parar man två kaniner av den färgen/teckningen får man ungar som lever max ett halvår.
 
Sv: Kaninungar

Sen finns det vissa färg-gener som ger ungar som dör inom 6 månader om färg-genen dubbleras.
Så parar man två kaniner av den färgen/teckningen får man ungar som lever max ett halvår.

Precis.
Dock finns det bara en, vad jag vet. :)

Brokat ska man undvika att para med varandra, då det ger dubbelbrokade ungar.
De dubbelbrokade ungarna har en gen som gör att de inte tar upp näring som de ska, deras tarmsystem funkar inte ordentligt.
Och det är det som gör att de oftast dör, näringsbrist i princip.
Alla dör inte alltid, men risken är mycket större att de gör det.

Dock är det svårt att veta vilka ungar som är dubbelbrokade i en kull.
Det går inte att se enbart på utseendet, utan visar sig bara genom parning.
Dubbelbrokat ger brokat (både dubbel och enkel) oavsett vad man parar med.
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 216
Senast: Stinaelin
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 710
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 446
Senast: Stergo
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 829
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp