Känna hästens svaga sida?

Liiindah

Trådstartare
Är det någon här som kan förklara på ett enkelt sätt och som man förstår oliksidighet hos häst? Eller musklerna överlag. Jag förstår att man är oliksidig, men HUR känner jag vilken sida osv? Hur ska jag tänka när jag rider så jag stärker rätt sida osv?

Fått veta att min häst är svagare höger bak, när jag rider tycker jag han är "stelare" i vänster varv svårare att böja och lite segare. Stämmer det överens eller är det något annat då?
Väldigt tacksam för svar då första gången inte google har hjälpt mig första detta hah. Även tips på böcker osv om det är bättre men nu vill jag förstå från grunder hur kroppen fungerar!
 
Det är inte riktigt så enkelt som att hästen har en stark/svag sida.
Varje bakben kan ha 4 olika sorters funktion. De kan vara påskjutande och bärande som både inner och ytter ben. Så vänster bak kan alltså vara bärande vänster inner bak, påskjutande inner bak, bärande ytter bak och påskjutande ytter bak.
Så beroende på om du har vänster som innersida eller som yttersida så ändras till vis del bakbenets funktion.
Och när hästen ska skjuta på använder den helt andra muskler än då den ska bära/samla sig.

För att känna om hästen är oliksidig kan du rida på volt i båda varv och jämföra. Kolla om du kan forma hästen identiskt på böjda spår i de båda varven. Om det inte är samma oberoende av varv har du ngt att jobba med. Du kan testa rida sidvärts och skolor och se om den gör det liksidigt. Man kan också testa rygga längre sträckor utan att ha sarg/staket som stöd och se om hästen gör det rakt.
Sitter du och jämför så kan du försöka känna om du gör något annorlunda själv i de olika varven, om du är liksidig själv.

Att hästar är oliksidiga beror inte bara på styrka. När de som du upplever din häst stoppar lite och är "stel" i ena varvet är det rätt ofta balansproblem. De måste spänna sig för att hålla balansen och de vill inte gå fram iom balansproblemen och att spänningar på många blir som att rida med handpromsen i.

Så det man brukar behöva fokusera på är att hitta övningar där man kan få fatt i de kroppsdelar som sticker, dvs som inte är helt på linjen(den ska gå rätt genom hästens ryggrad). Och iom det kunna påverka balansen och då få dem mer lösgjorda och liksidiga.

Vilka övningar och hur du ska göra dem tror jag är bäst att fråga din tränare.
Men generellt så kan du ju träna bakbenen till styrka och bärighet via skolorna, öppna och sluta. Så vill man stärka ett visst bakben går det ju att lite riktat träna just det bakbenet lite extra.
 
FÖ så om man vill läsa en väldigt pedagogisk bok som man packeterat kunskapen väldigt smärt och lättgreppat i så är Bent Branderups bok Akademisk Ridkonst väldigt bra även om man inte rider enligt den inriktningen.

Han förklarar väldigt enkelt och pedagogiskt hur de olika övningarna funkar och hur man tränar vilken kroppsdel och varför med olika bilder och teckningar.
Jag tycker den är en väldigt bra "förstabok" att börja sitt bibliotek av ridhandböcker med.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 298
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp