"Kanske" dräktig

K

knyttet

\"Kanske\" dräktig

Har ett sto hos mig nu som ev. är tjuvbetäckt, men ingen vet i så fall när det hänt. Veterinären har varit och känt på henne och tror att hon är dräktig, men hon kan inte känna säkert. Nu har hon tagit blodprov, men det dröjer två veckor innan jag får svaret.

Hur ska man få veta (om hon nu är dräktig) när fölet beräknas komma? Visar blodprov det? Allt är så rörigt, fick inte tillfälle att fråga veterinären.
Är det bättre att åka på ultraljud?
Som ni säkert förstår så är jag jätteorolig för att hon ska vara dräktig och att fölet ska komma när som helst, stoet är jättetjockt och har lite svullet juver. Det är ju inte så lyckat med ett vinterföl i vilket fall, men när man inte ens vet NÄR... :(
Vad händer om hon fölar i hagen när jag är på jobbet? Då fryser väl fölet ihjäl...
 
Re: \"Kanske\" dräktig

fölet fryser nog inte ihjel på vinteren.
kan säga efter att mitt sto jag sålde skulle få sitt föl på vinteren,så fick jag höra av en fransk mann att vinter föl är dom starkaste hästar man kan få fram.vetrinären kan se på blodprov hur långt hon är på väg,det kunde dom på mitt sto iallf då jagi nte visste hur långt hon var kommit.
 
Re: \"Kanske\" dräktig

Jag skulle åka och kolla ultraljud. Då kan dom konstatera dräktighet och se hur långt gånget det är.
 
Re: \"Kanske\" dräktig

MEd ultraljud kan man avgöra ungefär hur långt dräktigheten är gången, ja.
MEN bara under första delen av dräktigheten... När det börjar närma sig fölning så kan man inte se fölet med UL, för det ligger för långt ner.
 
Re: \"Kanske\" dräktig

Finns det inget som kan visa hur långt det är kvar om stoet är under senare delen av dräktigheten? Visar inte blodprov det heller?
 
Re: \"Kanske\" dräktig

Testa och ta ut en annan veterinär som kan känna på henne! :rofl:
 
Re: \"Kanske\" dräktig

Ta ut en veterinär som kan sina saker i stället.
Finns inget som heter "kanske dräktigt"

AM
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Castellini
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 860
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 285
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp