Kanske en ljusning? (Visionuppdatering)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag undrar jag om inte den vita herren faktiskt är BRA! Dvs att ledsprutning nummer två gett resultat.

Nu ska man inte dra förhastade slutsatser, men han känns iaf bättre på det lilla jag skrittat. Och inga gallor kommer efter ridning.

Idag har vi klarat av den årligen återkommande frågan om ländtäcket biter araber i rumpan när det blåser eller ej. Han fryser fast, börjar studsa på stället och vågar inte gå framåt. Med mild övertalning kan man få honom att smyga framåt och sen skrittar han på i 10 meter tills det blåser lite och han drar in baken och börjar studsa. Efter 20 minuter släpper det och sen är det okej för resten av vintern ;)

Han var pigg och glad och traskade glatt på. Tyckte vid ett tillfälle att vi skulle trava och när jag satt till för att påtala att jag tyckte skritt så bjöd han på en aning samling istället och den traven (15 steg kanske) var mer i det närmaste klockren. Och den bästa vi sett till sen i juli =)

Så, jag börjar hoppas att vi i alla fall tagit oss till läget att vi kan sluta behandla följdproblem och se vad han egentligen klarar, dvs när, var och hur påverkar röntgenförändringen.

Men vi får väl se. Fast om han fortsätter kännas jättefräsch (han ska bara skritta, känna lite på traven 2 dagar innan klinikbesök) så vet jag inte om det är så givande med ett återbesök? Eller om man ska rida på sålänge han känns fräsch istället? Ska ju såklart fråga vad vet tycker, men jag har ju hitills alltid känt när han varit minsta ofräsch, och ett å.b. med en häst som känns fräsch är ju antagligen bara ett kvitto på att han verkligen är det. Bara det att det kvittot blir ganska dyrt och min ekonomi skriiiker efter alla veträkningar den här sommaren och hösten...

Men, håll tummarna att jag har rätt i mina aningar =)

och BLÄ att jag bara får skritta. Det är SUVERÄNT underlag längs vägarna nu. Lagom mjukt med lite svikt. Och grusvändplanen är likadan så man skulle kunna rida en massa kvalitativ dressyr där ju..*vill, vill, vill*
 
Vad bra att det känns som det går åt rätt håll! Visst kan man känna att man skulle kunna göra roligare saker för pengarna än att lägga dom på veterinärräkningar, men jag skulle nog iaf åka på återbesök...

Jag själv konstaterade i dag att vårt nästa besök innebär ny självrisk för min del:(
 
Åh vad roligt!!! Vad glad jag blir! Hoppas det fortsätter åt samma håll nu, men det KOMMER det att göra! :banana:
Fortsätt rapportera!
 
Det var just det att jag har ny självrisk nästa besök..=/ Och iom att fölis slog på näsan så har jag andra veträkningar jag inte räknat med.

Jag räknade ut att maj - nu så har jag haft veträkningar på minst 2000 kr varje månad.. Jag har 8000 kr in varje månad, hästarna kostar exkl vetvård 3500 kr/månad... Mao, jag skulle verkligen klara mig utan en veterinärräkning till.

Men känns han MINSTA ofräsch eller jag är MINSTA tveksam så kommer jag åka på återbesök oavsett. Annars sitter jag bara och känner efter och ev inbillar mig saker, eller ride på orfräsch häst.

Men jag tror att om han fortf känns fräsch, och om VET tycker det är okej så slopar jag åtebesöket. Han var ju mycket bättre nu för en vecka sen på det åb, och det är alltså ½ grads böjprovsreaktion vi talade om då. Och den kände jag, för jag visste redan när jag åkte dit att han inte var fräsch. Så jag tror inte han är ofräsch men känns fräsch.

Men det skönaste vore såklart att få "papper" på det.. Men pengarna... Det är ju med största sannolikhet inte sista besöket för det här. Om man inte har en osannolik tur så är det ju rtgförändringen som stör, och nästa steg nu är ju - ironiskt nog - att rida tills han blir ofräsch igen, och noga dokumentera. Så man kan se VAR hans gräns går, och sen lägga sig under den.

Och jag lovar fortsätta rapportera, men det finns nog inte så mkt att säga på ett tag. Skritt, skritt, mer skritt ;)

Och det handlar alltså inte om att göra roligare saker för pengarna, det handlar om att överhuvudtaget få det att gå runt... Och eftersom jag alltid på ett tidigt skede känt om han varit miiinsta ofräsch innan (han har aldrig varit initialt halt) och jag tom kände den där halva graden so kvarstod för en vecka sedan så känns det lite som att betala för att få höra något jag redan vet. Samtidigt vill jag ju gärna ha PAPPER på det med sas ;)

Men klinikbesöket, transporthyra, bilhyra, bensin för 20 mil.... *suckar*

(Och bara för ingen ska börja skrika som läser det här. Jag är alltså en sådan som åker till veterinär DIREKT när jag känner ngt är fel. Jag har tre gånger åkt in på hältutredning för något känts liiite fel. Folk idiotförklarar mig i princip..men jag har alltid - tyvärr - haft rätt. Så ska jag avstå åb för att han känns fräsch så ska han kännas 100% fräsch, och vet ska anse det är okej att skjuta på det)
 
Jag tycker att du kan slopa åb om han är schysst. Du verkar vara VÄLDIGT noggrann med dina hästar och sätter dem före allt, så det finns nog ingen som helst risk att han går och "lider" i onödan :).
Det ÄR inte kul med alla dessa räkningar,och känns han HELT fräsch så kan det väl lika gärna vänta, du känner ju som sagt om det börjar gå bakåt igen... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 743
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 967
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp