Bukefalos 28 år!

Kanske måste ta bort våran gamling..

Grålly

Trådstartare
Nu är det så här;

Jag har ett nordissto som jag håller på med en hel del, och jag känner att jag inte har tiden att hålla på med en till häst.

Min mamma har ett 21 år gammalt islandssto, som vi fick då hon skulle till slakt. Hon har fång, och är lite stel i frambenen och kräver att man måste promenera/rida/tömköra henne minst 5 dagar i veckan för att hon inte ska vara så stel. Min mamma har också 4 hundar som ska ut, + att hon jobbar som hemsamarit heltid. Hon känner nu att hon kanske inte orkar vara ut med hästen så mycket som hon förtjänar, och att det bästa kanske vore att avliva henne.

Jag ska ha kvar min häst, utan tvekan. Dock känner jag att tiden inte riktigt räcker till för mig med en till häst. Visst, jag har tid att borsta den dagligen, och mocka, fodra och allt det där. Men jag har nog inte tid att motionera hästen mer än 1-2 dagar i veckan, och undrar då ifall det är rätt att köpa en häst som inte får motion varje dag? Jag kommer inte att sälja mitt sto, aldrig. Men hon ska ha sällskap, och jag vet inte hur jag ska göra.. Det kan ju hända att det finns någon häst som säljs endast som sällskap, men jag känner att en häst ska ha motion även om det är en häst som inte ska ridas hårt, så ska den i alla fall promeneras? Någon som har en häst bara som sällskap? Eftersom jag har bestämt att jag ska ha kvar min häst, så måste hästen ha motion hela veckan så får jag väl sluta med allt annat och bara använda tiden till hästarna, men jag har ju skola också.

Hjälp mig, tack.
 
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

Jag har en häst enbart som sällskap. Han går i hagen (har lösdrift) dygnet runt, äter, leker med de andra hästarna o.s.v. Klappas och kelas varje dag, borstas ett par ggr/v. Han verkar nöjd med det livet. Jag fick honom också då han skulle slaktas, sprang för långsamt på travet. Det är inget fel på honom men han är inte inriden och jag är för tung för att rida in honom. Så nu går han här och mår gott. Jag behöver egentligen ingen sällskapshäst då jag har flera hästar (4 st) men han är söt och snäll och mitt hjärta ville inte att han skulle slaktas *blödig*

Kan du inte ta med islandsstoet som handhäst några gånger, och låta mamma ta hand om henne några? hitta ngn som vill hjälpa till? Om hon mår dåligt över att inte få motion så är väl det bästa att ta bort henne och hitta en mindre krävande häst... Hur jobbigt det än känns!
 
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

Hmm.. ta bort en häst för att tiden inte räcker till? Finns det någon annan anledning till att ta bort hästen? :crazy: :confused:

Jag håller med "nordvensken", kan du inte ha den som handhäst, din mamma motionera den ibland, nån annan som motionerar den emellanåt?
 
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

Okej.. Jag vill ju som sagt ha en häst som är nöjd med att inte motioneras mer än nån dag i veckan.
 
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

Hmm.. ta bort en häst för att tiden inte räcker till? Finns det någon annan anledning till att ta bort hästen? :crazy: :confused:

Jag håller med "nordvensken", kan du inte ha den som handhäst, din mamma motionera den ibland, nån annan som motionerar den emellanåt?

Hästen är en islandshäst med ordentlig fång, och hon kan knappt äta annat än hö, så slår det ut. Har haft det i ca 7-8 år fram och tillbaka, pga. helt fel foder. Hon har fått hovbensvridningar, och är väldigt, väldigt känslig för hårda underlag. Hon är 21 år gammal och väldigt stel i benen, så hon kräver att man går ut med henne för att hon ska må bra, och trots motion så är hon ibland stel. Därför tycker jag inte att det är rätt att ha kvar henne, då hon inte mår bra utan motionen, och att ha en ständigt stapplande häst är absolut inte rätt! Jag tycker inte heller att det är rätt att ge bort henne, dvs. flytta henne igen, pga. åldern och jag tror som sagt att det bästa skulle vara för henne att somna in.
 
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

vart bor du? medryttare kanske är ett alternativ? finns säkert nån eller ett par damer som vill ta en lugn sväng én/ett par dar i veckan. Om du dessutom mockar osv, låter det verkligen som ett attraktiv erbjudande.

eller så finns det folk med skadade tävlingshästar. kanske ska stå ett år och sen se om senskadan/ryggen blivit bra. då kan du till och med ta betalt för att ha hand om den om ägaren slipper åka dit.
 
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

Jag bor i Kainulasjärvi, en liten, liten by på ca 100 invånare. Här är det för lite barn för att ha skola, så jag går skola 2 mil härifrån, där är vi ca 60 pers i klasserna 6års-9:an, så det är inte tätbefolkat här.. Alla ungdomar som är intresserade av hästar ska flytta till andra städer för att gå gymnasium, så medryttare finns tyvärr inte. Jag skulle för allt i världen vilja ha kvar hästen, men jag anser inte att det är rätt när jag inte kan tillgodose hennes behov.. Men det känns otroligt svårt.
 
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

Hej försök få tag på med ryttare eller nån som har tid att hjälpa dig med hästen det brukar man alltid kunna få tag på. Som är bra och pålitlig. En sällskaps häst som inte man har något till och inte kräver motion tycker jag ändå man får dåligt samvete över för alla hästar kräver ju gärna nån form av motion. Har nordis som sällskapshäst 11 år har dåligt samvete han ser så längtansfull ut när man sticker ut med de andra och han får stanna kvar.
 
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

Hästen är en islandshäst med ordentlig fång, och hon kan knappt äta annat än hö, så slår det ut. Har haft det i ca 7-8 år fram och tillbaka, pga. helt fel foder. Hon har fått hovbensvridningar, och är väldigt, väldigt känslig för hårda underlag.

tror som sagt att det bästa skulle vara för henne att somna in.

Jag håller med dig! Det låter absolut inte som en frisk häst, och hon skulle nog må bäst av att få sluta sina dagar...
 
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

Hästen är en islandshäst med ordentlig fång, och hon kan knappt äta annat än hö, så slår det ut. Har haft det i ca 7-8 år fram och tillbaka, pga. helt fel foder. Hon har fått hovbensvridningar, och är väldigt, väldigt känslig för hårda underlag. Hon är 21 år gammal och väldigt stel i benen, så hon kräver att man går ut med henne för att hon ska må bra, och trots motion så är hon ibland stel. Därför tycker jag inte att det är rätt att ha kvar henne, då hon inte mår bra utan motionen, och att ha en ständigt stapplande häst är absolut inte rätt! Jag tycker inte heller att det är rätt att ge bort henne, dvs. flytta henne igen, pga. åldern och jag tror som sagt att det bästa skulle vara för henne att somna in.

Där tycker jag att du har det rätta svaret. Låt hästen gå. Mår hon inte bra så är det bättre även om det kan kännas HEMSKT!
Jag vet hur det känns, två djur har vi fått ta bort i år, en häst och en hund.

Det finns hästar som trivs alldeles utmärkt att bara gå som sällskap, så länge de får sin övriga skötsel, ett par promenader i veckan kanske.
Fast välj noga, en häst som kräver mycket motion och stimulans trivs självklart inte att "bara gå" fast det förstår du säkert redan.
Välj en häst som kan trivas med ett sådant liv, så blir det nog jättebra :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

Jag har en shettis som jag fick för att han skulle avlivas pga en skada i framknät, han går endast som sällskapshäst och verkar trivas med det, för han är en väldigt positiv häst. Han blir lite ompysslad då och då av medryttarnas småsyskon och nån liten kortare promenad nån gång i bland.
 
Sv: Kanske måste ta bort våran gamling..

Jag håller med dig! Det låter absolut inte som en frisk häst, och hon skulle nog må bäst av att få sluta sina dagar...

Hon är inte frisk, det kan jag ju säga. Dock är vi strikta med foder, och hon mår utmärkt på vintern förutom att hon då är lite stel. Hon är alltså väldigt känslig för grusväg, och lite för asfalt, nu när det är snö så går hon jättefint. Jag velar pga. att hon är en så glad häst. Hon gillar att få komma ut trots att hon är stel, ibland travar hon gärna i djupsnön. Dock har hon blivit lite slö på senaste tiden. Vi har henne ute, håller på att bygga stall. Det är alldeles snart klart, och jag vet inte om hon skulle må bättre av att vara inne under nätterna och så? Det är så olika, från dag till dag. Ena dagen är hon lite stapplig, andra dagen går hon som vilken häst som helst. Fången håller sig borta när hon bara står på hö, brukar ge nått kilo morötter om dagen. Sist hovslagaren var så sa han att han inte tror att hon har ont i hovarna, utan bara att hon är slö. Sen att hon är lite stel beror på åldern, sa han.

Jag vet inte hur jag ska göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 917
Senast: Bee
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Smurfoff
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 843
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 186
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp