Kanske mitt sista inlägg

Varning först att det här blir jätte långt och dåligt skrivet. Men jag vill ändå ge som en förklaring ifall nån bryr sig men fattar om ingen orkar läsa eller bryr sig heller så ingen behöver lägga nån energi alls ifall ni inte av nån andledning vill.
Men iallafall så vet inte hur jag ska förklara dethär. Men liksom jag tycker det känns som vissa av er här är typ mina närmaste kompisar nästan på ett sätt. För vissa saker som jag har skrivit om kan jag inte prata med nån annan och så. Och att det känns lite som jag känner er liksom fast jag ju inte gör det egentligen.
Men ja iallafall så då ifall man tänker som att ni är mina vänner ungefär så tycker iallafall jag att jag borde förklara några saker.
Och då det första är att jag TROR iallafall att jag ska sluta skriva här. För alltså det är skönt ofta och jag kan få ut vissa saker och ibland är det lättare att få ordning på alla tankar i text och så. Men det är neggativa saker också. Så det jag iallafall BORDE så borde jag inte skriva här nåtmer utan det är bättre för både mig och alla er ifall jag inte gör det. Så somsagt jag ska försöka iallafall men jag kanske inte klarar det. Men det är iallafall som jag har tänkt.
Jag vet att ingen här säkert vill vara taskig eller skriva nåt som blir dåligt. Utan det är mig det är fel på så jag vet redan det. Men blir ändå att vissa saker som kanske nån skriver så för mig i min hjärna så blir det att den tycker att jag är värde lös och dum och att jag inte borde skriva nånting för ingen här bryr sig ändå. Och somsagt det är säkert inte att nån vill vara dum heller men vill bara förklara hur det känns. Så då känns det som jag är jätte dum och har gjort massa fel som alla utom jag fattar. Och som att jag är dum i huvudet som tycker det känns som jag skriver med som kompisar fast så tycker ni att jag är jobbig och korkad och inte fattar att jag gör fel helatiden med allt jag gör.
Och sen en annan sak är om jobbiga och dåliga tankar.
När jag inte kan få ut nånting så bara växer allt i huvudet så det blir helt kaos. Och då tycker alla att jag ska prata eller rita eller skriva eller bara nånting så jag får ut det. För det är som allt dåligt är mindre starkt ifall man delar det liksom.
Men när jag försöker göra det så är det ändå fel. Så då är det ingen som bryr sig och ingen som vill eller har tid för mig. Så alla tycker jag ska prata med nån annan så spelar ingen roll vem eller var jag försöker så är det fel.
Förutom så SKA jag prata när jag träffar psykologen eller kuratoren eller vad hon är. Så som att helatiden annars ska jag inte få ut nånting utan ska bara ungefär spara alla tankar och känslor och allting till sen och så ska jag bara inte störa nån och inte vara jobbig. Och sen är det typ en timme då jag SKA få fram ALLT och då är det ju helt stopp för det är fööör mycket samtidigt så kan inte få ut nånting.
Så samma som alltid att jag miss lyckas och inget som jag försöker göra duger.
Sen dethär sista vill jag bara förklara men ingen behöver bli orolig för det. För det har inget med nån här att göra och ingen här kan på verka det. Och det är ingen hemlig het så andra vet också det.
Men det är iallafall att jag har som acsepterat en sak. Och det är att från förra våren så har ALLT i mitt liv typ visat att jag inte ska finnas. Och ibland så har jag ju tyckt så också men ibland så har jag ändå försökt typ över bevisa det att jag inte vill dö. Men har in sett att det enda blir att jag är jobbig för alla andra och ingen får helt lugnt sålänge dom måste ha nånting att göra med mig. Plus så kostar jag skit mycket pengar som jag inte är värd och finns ingen andledning att jag ska kosta så mycket.
Och jag har fått typ en miljon tecken att det inte är meningen att jag ska finnas så jag typ kämpar mot det helatiden och bara knuffar det lite i fram tiden. Men det kommer ju inte ändras utan sålänge jag finns så kommer jag bara kämpa mot typ ödet eller vad man ska säga. Och kommer helatiden bara vara att över leva en dag. Och sen en dag. Och sen en dag.
Och det är inte värt det tycker jag. Och har inga drömmar som jag vill göra utan allt sånt har försvunnit och blivit o möjligt. Och det finns inget som nån kan säga som ändrar det utan det bara är så det är.
Så iallafall det jag har liksom acsepterat och som jag VET att det kommer bli så kommer jag inte leva så länge till iallafall. Utan det kommer inte bli ett helt år den händelsen som typ började allting om man säger så.
Och det är BRA alltså det är nästan det enda possitiva för mig. Och när jag inte finns mera så kommer jag inte behöva må skit och göra allt fel hela tiden. Utan då kommer jag äntligen få ha lugn och ro liksom och iallafall som jag tycker så borde andra tänka lite på mig då och vara glada för min skull iallafall. För om jag är död så äntligen slipper jag lida liksom. Och så tänker ju jätte många om djur och jag tycker man ska tänka så om mig också.
Men ja det jag ville förklara bara att OM jag inte skriver nåt mer. Som jag inte vet om jag kommer klara men jag tror iallafall det vore det bästa för ALLA. Men att om jag inte gör det iallafall så behöver ingen typ hoppas att jag lever och sånt utan ifall ni påriktigt vill nåt bra för mig så får ni gärna hoppas att jag kan slippa allt.
 

Det är jätte svårt för som nu så på ett sätt så skulle det nog vara hjälp samt ifall jag kunde skriva lite och bara som prata eller skriva lite halv anonymt som det blir här. Men är också jätte över känslig ifall nån skulle skriva nåt som blev jobbigt så därför borde jag inte. Så det är jätte starka andledningar både för och mot.
En fundering bara. Du kanske kunde skriva i bloggformat, för att skriva av dig. De flesta bloggar kan man själv avgöra om det ska gå att skriva kommentarer eller inte. Det är ju ett sätt att ha kontroll över att det inte blir några kommentarer som blir triggande.

I övrigt vill jag bara skicka en kram.
0001.webp
 
Förstår om det här verkar tjatigt, men: om du någon gång känner att du måste få ut känslorna genom att skriva anonymt.
Då kanske du kunde testa att chatta med en utbildad person (som kanske kan svara bättre än vi), t.ex på Bris chatt eller nån annan stödlinje.

De som är frivilliga på såna ställen har utbildning i att möta unga med starka känslor och svarar på ett snällt och förstående sätt. Så känslan inte blir värre heller.

Tillägger att man också kan chatta med jourhavande präst:
https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast/chatta
 
Förstår om det här verkar tjatigt, men: om du någon gång känner att du måste få ut känslorna genom att skriva anonymt.
Då kanske du kunde testa att chatta med en utbildad person (som kanske kan svara bättre än vi), t.ex på Bris chatt eller nån annan stödlinje.

De som är frivilliga på såna ställen har utbildning i att möta unga med starka känslor och svarar på ett snällt och förstående sätt. Så känslan inte blir värre heller.

Tillägger att man också kan chatta med jourhavande präst:
https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast/chatta

@EmmaFilippa det här håller jag med om. Det är en stor fördel som @Motacilla säger att de som svarar är utbildade, och du riskerar då inte att få svar som kanske stjälper mer än hjälper som det faktiskt kan bli i ett öppet forum.

Även om vi här svämmar över av välvilja så har (nog) de flesta av oss inte utbildning och då KAN det bli ”fel” särskilt om man mår väldigt dåligt. Jag tycker det är så bra att du reflekterar över det, vad DU behöver. Oerhört klokt.

Kan också tipsa om organisationerna https://mind.se och https://teamtilia.se, som båda jobbar mot psykisk ohälsa. Mind har Självmordslinjen om du kanske hört om den? Bägge har chattar och till Tilia kan man Maila om man föredrar en sådan kontakt ❤️

Vet väldigt många (troende som inte) som haft fint stöd av jourhavande präst som nämndes ovan. De är jätteduktiga på samtal och man måste inte prata om tro alls om man inte vill.

Jag vet att du skrev om tro någonstans tidigare i tråden, kanske kan det vara hjälpsamt för dig att tala/skriva med en präst någon gång? Om och när det känns rätt, förstås. Tänker om man känner att man ”tappat” tron och känner att man vill prata om Gud och existensiella frågor som mående relaterat till tro, så kanske det är skönt att prata med en präst. Dom dömer inte.
Jag är själv inte troende men har förstått på troende vänner som kämpat med dåligt mående att det kan uppstå ett stort behov av att prata om det. Bara ett inflikande OM det skulle kännas rätt för dig, någon gång :)
 
Senast ändrad:
Nu är jag säkert dum men orkar inte bry mig. Så om ni blir arga på mig nu så är det väl så.
Men alltså dethär är ett jätte tydligt exempel som jag blir jätte osäker och känns som jag inte fattar nåt jag borde fatta. Men om ni tycker att jag inte ska skriva här så skriv isåfall det rakt ut istället för om ni tror att jag ska fatta det ändå. För jag är tydligen dum i huvudet om sånt så jag fattar inte annars utan blir jävligt förvirrad och o säker att endel både skriver att jag gärna kan skriva här OCH massa andra ställen som jag borde skriva istället?
Och sen så det är inte som att jag inte har sett alla tips om olika ställen förut. För både jag en skit lång lista med massa ställen man kan ringa och chatta och så. Och ni har skrivit dom tipsen här förut också. Så jag vet om dom men det är att då är det typ en eller två timmar ifall man vill skriva i chatt tillexempel. Och då vet dom inget om en såklart så ska man typ förklara lite bak grund och sen är tiden typ slut. Och så är det samma sak nästa gång för det är ju olika som chattar även ifall det är samma ställe liksom.
Och skriva en blogg utan kommentarer är ju ingen mening alls för det gör inte precis så det känns mindre ensamt. Utan ifall jag BARA vill skriva av mig så gör jag ju det bara för migsjälv som ingen kan läsa.
Utan det som är här så känner man ju varandra lite på ett sätt. Men ändå inte som irl. Men ifall det är bara fel och dåligt också så kan ni ju skriva det rakt ut isåfall.
 
Nej det var inte alls så jag (eller nån annan) menade!!

Min avsikt var att du skulle få bättre svar än vi kan ge när det är jättejobbigt. Jag tänkte att du kan skriva här när du mår okej, och med nån som vet bättre när det är jättejobbigt.

De flesta av oss har ingen utbildning och ibland är de svar vi skriver till dig inte de bästa. Ibland tänker jag att de gör känslan ännu värre, trots att vi alla menar väl.
För att vi inte vet vad som är det bästa sättet att svara alla gånger.

T.ex så är det jättemänskligt att vilja föreslå att andra människor ska lösa sitt problem på samma sätt som det som funkat för en. Problemet med den här metoden är att den ofta irriterar eftersom det upplevs som att den andra inte lyssnar eller tar hänsyn till ens unika situation.
För alla har ju sin egen situation som måste lösas på det sätt som är rätt för den.

Jag ber om ursäkt för att det verkade som att du inte ska skriva här mer. Det var INTE så jag menade.
 
Jag tror att alla som svarar egentligen väldigt gärna ser att du skriver här Emma för att vi vill dig väl och för att vi hoppas kunna stötta på något sätt och göra det mindre ensamt för dig.

Jag personligen känner ändå att jag med tiden blir mer och mer försiktig med att svara något, inte för att jag bryr mig mindre om hur du har det, tvärtom!, utan bara för att jag är så rädd att jag missar något som kan tolkas fel eller att jag använder något ord som jag inte ens förstått att det kan vara ett problem. Så det handlar för mig mer om att jag är rädd för att göra något värre - utan att jag vill det - än att jag har åsikter om var du får skriva.
 
Det är jätte svårt för som nu så på ett sätt så skulle det nog vara hjälp samt ifall jag kunde skriva lite och bara som prata eller skriva lite halv anonymt som det blir här. Men är också jätte över känslig ifall nån skulle skriva nåt som blev jobbigt så därför borde jag inte. Så det är jätte starka andledningar både för och mot.


@EmmaFilippa Nej jag menade absolut INTE att du inte borde skriva här, utan de tipsen var bara relaterat till det här inlägget ovan du skrev.

Jag tänkte alltså på de allra känsligaste sakerna, som jag tolkade att du kanske inte ”vågar” skriva här av oro om nån skulle skriva något som träffar fel. Så det var bara ett tips om du har saker du inte vill dela med dig av här så finns organisationerna att vända dig till OM du vill skriva om de där allra känsligaste sakerna till någon men kunna känna dig tryggare med att bli bemött på ”rätt” sätt. I just det där känsligaste, om det skulle kännas bättre för dig.
Så det var inte menat med någon undermening att du ”borde” sluta skriva här. Men jag förstår hur du kunde tolka det så, och tycker det är jättebra att du sa till, så jag och andra som skrivit kunde förtydliga hur vi menade.

Det är inte ”obekvämt” eller jobbigt eller något sånt att du skriver här, precis som det känns om precis vad du vill. Om någon inte skulle vilja läsa, så är det ju bara för dem att låta bli. Dina trådar är dina! Och vi som finns med dig i dina trådar - av vår helt fria vilja - tycker definitivt inte att du är jobbig, inte det minsta. Vi vill bara stötta dig så gott vi kan.
 
Alltså det är inte att nån skriver nåt triggande ord eller ett tips som inte funkar eller nåt sånt som är det jobbigaste. Utan det jobbigaste är att det känns så jävla ensamt och att jag helatiden gör dåliga saker så jag blir mer och mer ensam. Och det är ju det enda jag gör hela jävla tiden.
 
Det är kanske inte mycket till tröst, jag vet hur pissig den ensamheten känns… men vi finns här för dig. Och vi tycker mycket om dig, oavsett vad.

(Lite weird kanske att jag tar mig friheten att tala i ”vi”-form, men är det något jag uppfattat när jag följt dina trådar är att det är just så. Vi är så många här som tycker om dig och vill dig väl.)
 
Det är kanske inte mycket till tröst, jag vet hur pissig den ensamheten känns… men vi finns här för dig. Och vi tycker mycket om dig, oavsett vad.

(Lite weird kanske att jag tar mig friheten att tala i ”vi”-form, men är det något jag uppfattat när jag följt dina trådar är att det är just så. Vi är så många här som tycker om dig och vill dig väl.)
Förutom att jag inte borde skriva om känsliga saker och att jag över reagerar så endel typ inte vågar svara nånting och att ibland om jag bara vill skriva lite och ha typ som sällskap så är det fel och jag ska typ prata med personalen bara fast jag kanske inte vill prata med dom justdå för då skulle jag ju inte skriva. Och kanske inte får vara kvar här ändå så som ALLT att såfort jag börjar lita på nån så ändras allt. Och såfort det finns nånting så det är iallafall pytte lite mindre ensamt så förstör jag det. Alltså tack att ni bryr er men jag kan ju aldrig göra rätt ändå.
 
Alltså det är inte att nån skriver nåt triggande ord eller ett tips som inte funkar eller nåt sånt som är det jobbigaste. Utan det jobbigaste är att det känns så jävla ensamt och att jag helatiden gör dåliga saker så jag blir mer och mer ensam. Och det är ju det enda jag gör hela jävla tiden.
Känslan av ensamhet är fruktansvärd. Och om det är det bland det jobbigaste just nu, och det känns som att du får lite sällskap här på Buke, så tycker jag att du ska fortsätta skriva här. Om det känns bra alltså. Vi kan ju vara sällskap och inte alltid försöka komma med lösningar, tror du det skulle vara bättre? Om du inte tydligt frågar oss om nåt alltså?
 
Känslan av ensamhet är fruktansvärd. Och om det är det bland det jobbigaste just nu, och det känns som att du får lite sällskap här på Buke, så tycker jag att du ska fortsätta skriva här. Om det känns bra alltså. Vi kan ju vara sällskap och inte alltid försöka komma med lösningar, tror du det skulle vara bättre? Om du inte tydligt frågar oss om nåt alltså?
Det är ju som jag har viljat helatiden och har skrivit flera gånger också att jag inte tror att nån här kan lösa nånting och ingen behöver försöka det. Men ändå så gör jag bara fel och skriver fel och borde skriva till nån annan eller prata med nån annan.
 
Det kanske inte spelar nån roll iallafall för kanske inte får vara kvar här och isåfall så kommer ingen behöva slösa nån tid på mig alls för då kommer jag inte finnas längre iallafall.
 
Det är ju som jag har viljat helatiden och har skrivit flera gånger också att jag inte tror att nån här kan lösa nånting och ingen behöver försöka det. Men ändå så gör jag bara fel och skriver fel och borde skriva till nån annan eller prata med nån annan.
Jag tror att man (vi) försöker hitta alternativ och lösningar när man (vi) känner oss maktlösa. Du har rätt i att du har skrivit det flera gånger, det är vi som inte varit uppmärksamma på vad du vill och behöver. ❤️
 
Vi finns här så du inte behöver vara så ensam i alla fall. :heart Vad gör du i kväll?

Jag tänker göra lite yoga snart och kanske titta på TV resten av kvällen. Och kan gärna skriva med dig om du vill.
 
Jag tror att man (vi) försöker hitta alternativ och lösningar när man (vi) känner oss maktlösa. Du har rätt i att du har skrivit det flera gånger, det är vi som inte varit uppmärksamma på vad du vill och behöver. ❤️
Nu riktar jag mig till oss vuxna här: Det här är så som det tyvärr ofta blir när man inte har utbildning. Det är svårt att bara lyssna och stöda nån som har det svårt. Impulsen är att hjälpa och fixa. Även om det kanske inte är det som efterfrågas.

Att lyssna med medkänsla och acceptera att det är jobbigt för den som berättar utan att försöka åtgärda eller berätta om sina egna erfarenheter — det kräver en hel del självreflektion från den som tar emot budskapet.

Till TS: hur känns det om vi postar bilder och memes till dig ibland?
 
Vi finns här så du inte behöver vara så ensam i alla fall. :heart Vad gör du i kväll?

Jag tänker göra lite yoga snart och kanske titta på TV resten av kvällen. Och kan gärna skriva med dig om du vill.
Jag gör ingenting utan bara försöker hålla hop mig liksom och inte börja tänka och få panik. Så ingenting men är snart kvälls medicin iallafall så jag hoppas jag kan sova sen.
 
Nu riktar jag mig till oss vuxna här: Det här är så som det tyvärr ofta blir när man inte har utbildning. Det är svårt att bara lyssna och stöda nån som har det svårt. Impulsen är att hjälpa och fixa. Även om det kanske inte är det som efterfrågas.

Att lyssna med medkänsla och acceptera att det är jobbigt för den som berättar utan att försöka åtgärda eller berätta om sina egna erfarenheter — det kräver en hel del självreflektion från den som tar emot budskapet.

Till TS: hur känns det om vi postar bilder och memes till dig ibland?
Alltså det får ni väl göra om ni vill men det är oftast inte att det gör nån skillnad för mig iallafall
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 422
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 247
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 556
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 844
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp