Kantarellåret 2019.

Jeffery

Trådstartare
Vad tycker ni om Kantarellåret 2019?
Som det ser ut i min värld, så ser detta ut att kunna bli det bästa året se'n det makalösa 2012.

Mina kantarellpromenader har inte blivit några promenader. Jag börjar på ett ställe, och se'n blir jag kvar där tills påse eller tid hindrar mig från att fortsätta. Men jag tvingar mig i varje fall att grovrensa i skogen.
 
Plockar x antal l på varje hundpromenad och kantarellerna i vår hage har återkommit så det ser lovande ut :)

Sen vill man ju hinna plocka av sina ställen innan alla stadsbor invaderar och parkerar sina bilar för att ut och plocka. :D Helt galet fick hindra några från att gå på vår ridbana och plocka av alla smultron i kanten.

Hela skogsvägen är full med smultrorn behöver inte ta de som är på vår gård liksom.
 
Senast ändrad:
Var och plockade igår. Var väl ute i skogen i kanske en halvtimma och lyckades plocka några liter. Bra för att vara mig som är nybörjare på kantarellplock!

Jag har fått ”ärva” min mormors kantarellställe, men tyvärr går många människor där, så ofta har man otur och hittar inget. Ni som är lite mer kunniga; kan man gå in i vilken blandskog som helst och hitta kantareller? ”Borde” det finnas överallt? Mormors ställe ligger nämligen en halvtimmes bilresa bort och vi har jättefina skogar runt husknuten, men har aldrig hittat något här, trots att det är samma typ av skog som hos mormor.. jag pratar då om den gula, inte trattkantarellen, den hittar jag överallt, men jag tycker nog inte att den är lika god.
 
Vad tycker ni om Kantarellåret 2019?
Som det ser ut i min värld, så ser detta ut att kunna bli det bästa året se'n det makalösa 2012.

Mina kantarellpromenader har inte blivit några promenader. Jag börjar på ett ställe, och se'n blir jag kvar där tills påse eller tid hindrar mig från att fortsätta. Men jag tvingar mig i varje fall att grovrensa i skogen.
Grattis! Blir avundsjuk. :)
Bor tyvärr i grisland, så de enda kantarellerna som finns kvar för mig är trattisar. De verkar grisarna inte vara lika sugna på. Och den säsongen har ju inte börjat ännu.
 
Var och plockade igår. Var väl ute i skogen i kanske en halvtimma och lyckades plocka några liter. Bra för att vara mig som är nybörjare på kantarellplock!

Jag har fått ”ärva” min mormors kantarellställe, men tyvärr går många människor där, så ofta har man otur och hittar inget. Ni som är lite mer kunniga; kan man gå in i vilken blandskog som helst och hitta kantareller? ”Borde” det finnas överallt? Mormors ställe ligger nämligen en halvtimmes bilresa bort och vi har jättefina skogar runt husknuten, men har aldrig hittat något här, trots att det är samma typ av skog som hos mormor.. jag pratar då om den gula, inte trattkantarellen, den hittar jag överallt, men jag tycker nog inte att den är lika god.

Intill djurstigar brukar det växa häromkring gärna slänter där ljung växer. Och ibland på helt andra ställen. Bästa är att ge sig ut bara och lukta :) Japp jag innehar en kantarellnäsa. Sambon blir rädd varje gång ;) Jag sniffar högt och säger här är det kantareller och vips en påse full.
 
Har varit ute 1,5 gång hittils (den halva gången bar jag runt på babyskydd med baby i bara för att reka lite och se om det växte något alls än :p då fick jag ihop till varsin liten smörgås åt mig och mannen). Nu har jag kunnat fylla på frysen lite lite efter att ha tömt den på svamp helt efter förra årets torka, men nästa vecka när mannen börjar jobba igen efter semestern räknar jag med många timmar i svampskogen med hund och barnvagn som ändå behöver ut! :laugh:
 
Jag har inga bra ställen.. Mina gamla ställen har blivit kalhyggen. Får ge mig ut och leta nya. Här finns gott om skog i varje fall!
 
Här är det alldeles för torrt. Det går att hitta tillräckligt för en kantarellsmörgås eller två men de är små och torra. Men så har det inte regnat särskilt mycket de senaste månaderna heller.
Samma hos mig, det finns på vissa ställen men annars är marken generell så torr att det krasar när en går och kantarellerna mår inte så bra :down:

Men, har hittat några iaf på ställen där det är lite fuktigare så det är ju kul :)
 
Jag sitter mest och surar över att jag inte vet om några bra kantarellställen där man inte går vilse på köpet :cautious: Måste fan göra lite efterforskningar på området.
Mvh noll lokalsinne
 
Har tänkt ge mig ut snart och börja reka, men tyvärr åt jag mig lite mätt på kantareller förrförra året, plockade seriöst en hel icakasse varje dag jag var ut! O_o Blev många timmars jobb att rensa och förvälla dom, och hade som sagt ingen användning för så mycket heller....

Förra året fick jag ihop en halv icakasse allt som allt. Mycket beror såklart på torkan, men mitt bästa kantarellställe hade fått en bom mitt på vägen så tog mig inte fram (osugen att gå typ 2-3 timmar för något jag hade ätit mig mätt på...) plus att det låg en stor huggorm det första jag såg på vägen bakom bommen, och på det andra stället hade det blivit kalhygge.... Tredje stället fanns det som sagt lite lite på, och det är väll där jag tänkt kolla av nån dag framöver här.

Har knappt någon i min närhet som äter svamp heller, annars hade jag plockat och gett bort, är själva plockandet som är roligast!
 
Jag var tvungen att ge mig ut i skogen efter att ha sett den här tråden igår!
Och nog finns det kantareller! Blev inga mängder plockade, jag orkade inte rensa och förvälla igår eftersom jag ska bort idag..
Men så kul att det ser ut att bli ett svampår! :love:
 
De fyra gånger på elva dagar jag varit ute har jag totalt plockat totalt 7.46 kg färdigrensade kantareller på i princip samma ställe. Nu tror jag dock att det för stunden är avplockat.

Kantarellårets kvalitet kan mätas i hur små eller stora de kantareller man lämnar kvar, för att det inte känns lönt att hålla på med.
Igår plockade jag bara de med hatt större än 3-4 cm.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp