Kantareller 2015!

Jeffery

Trådstartare
(prefixval: kantarellplockning = själavård)

Har ni funnit några än?
Jag snubblade över en koloni små rackare på dagens längre hundpromenad längs ovanligt stråk i närheten till hemmet. Lite för små för att plocka ännu, men de ska hållas koll på.

Bor i Mälardalen.
 
Jäklar nu är dom på g! Borde bli riktigt bra svampår med tanke på vädret va?
Har inte sett några eftersom det närmaste naturen jag kommit på sista tiden är typ Humlegården... :p
 
Jag hittade två av vettig storlek idag. Men dom fick stå kvar. Mycket tidigt för att vara hos mig.
 
Väntar med spänning på dom. De sista från i fjol åkte ner i midsommarens Västerbottenpaj.
 
Jag läste en artikel där det stod att det skulle bli ett toppenår för svampälskare i år, så man kommer nog att kunna plocka en hel del! Jag får nog dra med mig mamma/mormor och barnen ut i vår svampskog en dag och se om vi kan hitta några!
Enligt artikeln skulle det bli ett toppenår även för blåbär (och lingon?) så det bådar gott!
 
Plockade mina första igår :D:up: (och sitter och äter kantarellpaj nu :d)
De var något små egentligen, men jag kunde inte låta bli när jag red förbi och de stod där och såg så lockande ut :angel: Finns dock massor kvar på tillväxt, jag kan tänka mig att det blir ordentligt med svampplockning om någon vecka (så kanske färdmedlet har hunnit få på sig skor så att vi tar oss någon stans också :cautious:)
 
Besökte trådstartsstället idag, och det fanns en del småkolonier efter stigarna - dock ännu inte plockbara för nån med kilovis med fjolårssvamp kvar i frysen. Men de växer. :)
 
Åå vad avundsjuk jag blir! Längtar som tusan efter att få ut och plocka trattisar, men här i jämtland dyker dom nog inte upp förrens i slutet av Augusti/september
 
Såg MASSOR av små gula knappar idag, försmå för att plocka... Och någon kommer ta dem före mig...:meh:
 
Omständigheter har gjort att det blivit mycket färre svampplockarpromenader än vad jag velat denna sommar. Ändå har jag uppgraderat året till en 2012:a, vilket innebär att det spelar ingen jävla roll åt vilket håll du går åt ute i svampskogen.

Under de två seriösa promenader jag hittills gjort blev det 2660 gram färdigförvällt, samt nu på förmiddagen 5.7kg grovrensat. Totalt nedlagd tid, runt 3 timmar.
Och min hund hatar numera kantareller. De förstör hennes kvalitetstid med husse i skogen.
 
Jag ser bilder på människor med deras överfulla svampkorgar på mina feeds varje dag, själv har jag lyckats plocka ihop knappa halvlitern som jag ramlade över på en hundpromenad häromdagen. :cautious: Var hittar folk all svamp?! Igår var jag ute mitt i skogen utanför stigarna och såg inte en enda liten kantarell. Fel skog? Bergigt med mycket mossa och blåbärsris, kanske inte ultimat.
 
Omständigheter har gjort att det blivit mycket färre svampplockarpromenader än vad jag velat denna sommar. Ändå har jag uppgraderat året till en 2012:a, vilket innebär att det spelar ingen jävla roll åt vilket håll du går åt ute i svampskogen.

Under de två seriösa promenader jag hittills gjort blev det 2660 gram färdigförvällt, samt nu på förmiddagen 5.7kg grovrensat. Totalt nedlagd tid, runt 3 timmar.
Och min hund hatar numera kantareller. De förstör hennes kvalitetstid med husse i skogen.

Mina barn gick en kort kvällspromenad för några veckor sedan och återvände med 3 kg i korgen. Så det verkar finnas gott om dem i år.
 

Liknande trådar

Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
267
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 384
Senast: Jahaja
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 032
Senast: Queen
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 438
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp