Bukefalos 28 år!

Kantareller?

Sv: Kantareller?

Om du förväller dem så håller de minst till nästa säsong och säkert mycket längre än så. Detta eftersom de inte innehåller särskilt mycket fett, ca 0,5 procent. Om du steker i smör och fryser in så håller de betydligt kortare tid.
 
Sv: Kantareller?

Jag fryser in mina kantareller som dom är - rensade då förståss.
Dom är helt ok efter 1 år och längre än så.
 
Sv: Kantareller?

Okej, det var bra att veta!
Plockade så mycket kantareller förra sommaren så jag har inte hunnit göra åt dem. Har oxå rensat dem och sen frösit in!
 
Sv: Kantareller?

Jag torkar mina kantareller, de håller utan vidare i 10 år sen. Bara att smula ner i en gryta eller blötlägga och steka.

Byggde ett trevåningstorkrister för ett gäng år sedan och det funkar kanon att torka svamp och annat i.

Det är som tre docksängar som man kan passa i varandra, bottnarna är av finmaskigt metallnät.
 
Sv: Kantareller?

Jag undrade samma sak när jag hittade flera år gamla paket i frysen, och då snokade jag reda på det här:

Att frysa svamp
Frys alltid svampen utan salt, kryddor och smör. Detta tillsätter man när svampen senare ska stekas.
Packa svampen i påsar eller burkar och se till att det finns med en del vätska från svampen. Skriv på ordentligt vilken sort det är och årtalet den plockats.
Svamp kan ligga i frysen ganska länge och åtta år gammal svamp brukar vara helt felfri om den haft tillräckligt med vätska med vid förpackningen och om den inte tagit smak av annat i frysen som dill eller andra starkt luktande varor.

Saxat från: http://smp.se/nyheter/bostad/att-ta-hand-om-svampen-hemma(137452).gm
 
Sv: Kantareller?

Åhh.....Tack så hemskt mycket! :bow:
Nu vet jag ju säkerligen att det inte är nån fara!
Känns ju lite onödigt att slänga ut några kilo kantareller!
 

Liknande trådar

Hemmet Kan man frysa in kantareller som de är? Eller måste de förvällas? Vad är egentligen förvällas?
Svar
11
· Visningar
896
Senast: Krålus
·
Mat Det finns ju en svamptråd redan men den verkade mer handla om svampplockning. Men jag är nyfiken (och hungrig 😁😆) på hur ni äter er...
Svar
3
· Visningar
374
Senast: Tilly_85
·
Hundträning Hej jag tänkte lära vovven att söka kantareller till nästa säsong. Skulle ni säga att det fungerar bra att lära in på torkade...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag har idag sett mina första kantareller för året. Det var på ett av mina säkraste ställen, som varit helt tomma fram till nu. Jag var...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
6 872
Senast: Tulip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp